En snabb fråga om "Hitachi Deskstar"

Permalänk
Medlem

En snabb fråga om "Hitachi Deskstar"

Hej! Vill bara få ett enkelt svar på hur mycket låter igentligen dom?
Om man ska jämföra Seagate och Hitachi Deskstar är det mycket stor skillnad eller?

MVH: Fredrik

Visa signatur

Asus p6t deluxe V2 | Intel core I7 920 | Ocz 6gb | Asus GTX 285 | Ocz vertex 2 120gb | Wd 500gb | Fractal design R2

Permalänk

Jag tycker Hitachin låter mindre än Seagaten, jag har en av varje, tyvärr så kan man inte lita på skit-Hitachin då de diskarna går sönder hela tiden så köp ingen Hitachi om du skall ha den som primär hårddisk.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffejalle
Jag tycker Hitachin låter mindre än Seagaten, jag har en av varje, tyvärr så kan man inte lita på skit-Hitachin då de diskarna går sönder hela tiden så köp ingen Hitachi om du skall ha den som primär hårddisk.

Men det var ju som själve F** att folk inte kan släppa dom gamla ryktena.
Där är inget fel med Hitachi/IBM diskar. Har inte varit något problem med dom de senaste 5(?) åren eller så.
Det var bara 1 serie som hade problem.

Har själv kört Hitachi/IBM sen 75GXP serien släpptes och har inte haft problem med någon av mina diskar förutom en 120GXP som jag tappade!.

OT: Har nyss fixat en 7K250 250Gb IDE och den är väldigt tyst. Dock så tycker jag Seagate är tystare när dom jobbar. Men det är ingen större skillnad.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Har en Hitachi 160GB 7K250 och en Seagate 160GB Barracuda.

Tycker att Hitachi är aningen tystare.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Okej jag kommer köpa Hitachin..! 500Gb till DH sitter ju aldrig fel

Visa signatur

Asus p6t deluxe V2 | Intel core I7 920 | Ocz 6gb | Asus GTX 285 | Ocz vertex 2 120gb | Wd 500gb | Fractal design R2

Permalänk

Har 2 st 120GB 7K250 och de är väl tysta om man bortser från att de lite titt som tätt ger ifrån sig ett läte som påminner om en katt i smärta

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Men det var ju som själve F** att folk inte kan släppa dom gamla ryktena.
Där är inget fel med Hitachi/IBM diskar. Har inte varit något problem med dom de senaste 5(?) åren eller så.

Är ett levande bevis på att fanskapen kraschar. Jag har haft 2 hårddiskar som kraschat, bägge var IBM, IBM/Hitachi 7k250 så kom inte och säg att det är påhitt. En datoraffär i Karlstad har t.o.m slutat ta in skiten för att de får så många reklamationer.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

En affär i kvarteret som tidigare avrått från IBM diskar har sedan snart ett år bytt åsikt radikalt baserat på egen statistik som visar att 7K250 ger procentuellt mindre returer än Seagate som tidigare var den som gav minst returer.

Somliga KAN byta åsikt när fakta kommer fram - andra är tryggare med att strunta i statistik och döma världen utifrån sin egen begränsade erfarenhet.

Vilken typ är du?

Permalänk

Själv är jag ett levande bevis på att IBM/Hitachi inte har problem med sina diskar.
Kör 2 st 120 GB I Dekstar GXP 120 serien, och 2 st Hitachi 250GB.
Inga har kraschat och inga problem me ddessa diskar.
Kommer fortsätta köpa HD av dem.

Permalänk
Medlem

har 3st 7K250-diskar och nästa disk jag köper kommer va 7K250 eller 7K400 om den kommit... (Men det blir senare, köpte nyss 7K250: 160+250gb)
Dom diskarna är så underbara så jag är på gång att byta ut i princip alla diskar jag har till såna, i mån av ekonomisk möjlighet.

Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //

Permalänk
Medlem

Har en 180 GXP, tyst i idle, ger lite ljud ifrån sig när den söker och då o då även i idle, vilket jag förståt är när den rör på armen som läshuvudena sitter på för att hålla den smörjd.
Har dock ingen seagate så kan inte jämföra.

Permalänk
Medlem

Har både 180GXP, 7K250 och Seagate och min personliga erfarenhet är att Seagate låter mer i stressade lägen men inget en normal människa bryr sig om.

Dock är 180GXP och 7K250 märkbart snabbare + att man får mer GB för pengarna.

Permalänk
Medlem

Jag har provat många modeller, och nästa disk blir en 7k.... vad det nu blir, En hitachi-ibm iallafall. Seagate kanske vissa säger är tysta, men de ger ju USLA raid-resultat!

Permalänk
Medlem

fyyy - heter BARA Hitachi numera!

Sedan skall vi vara snälla mot Seagate, byt "usla" till svaga i RAID0. Seagate har faktiskt nyligen släppt en nyare upphottad modell som på pappret är riktigt bra.

Rätt skall vara rätt! Förr eller senare hoppas jag på att Seagate eller någon annan släpper något som spöar skiten ur 7K250.

Permalänk
Medlem

Cheetah

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Rätt skall vara rätt! Förr eller senare hoppas jag på att Seagate eller någon annan släpper något som spöar skiten ur 7K250.

Det gör jag med för annars har ju inte Hitachi någon anledning till att bättra på sig
Konkurens är nyttigt.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

När ska hitachi 7k400 komma egentligen? Någon som vet om den kommer vara snabbare eller bara större?

Permalänk
Medlem

Kommer under Q2, dvs till sommaren. Ja, dom är snabbare. Se specen hos:

www.hgst.com

Dock är man lite fundersam hur pålitliga dom är med sina 5 skivor. Tror jag står över 7K400 och avvaktar den nyare lagringstekniken som lär komma om ett år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Kommer under Q2, dvs till sommaren. Ja, dom är snabbare. Se specen hos:

www.hgst.com

Dock är man lite fundersam hur pålitliga dom är med sina 5 skivor. Tror jag står över 7K400 och avvaktar den nyare lagringstekniken som lär komma om ett år.

Vad för nya lagringstekniker har vi att vänta? (verkar som du har koll, )

Permalänk
Inaktiv

Det kommer ju nya lagringstekniker hela tiden. När ska holografiskt lagring av data börja? Köp det du behöver nu..

Permalänk
Medlem

Kör en 75GXP i min server som har en upptid på 133dagar nu. Lever farligt kanske..? Har också en IBM eller förlåt Hitatchi i den här datorn. Väldigt tyst.
Köpte nyss en Seagate SATA disk, men satan vad den väsnades jämdört med Hitatchi diskarna.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

har en 7k250 80gb i min xbox, ljuvligare hårddisk får man leta efter

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cognitive D
Har 2 st 120GB 7K250 och de är väl tysta om man bortser från att de lite titt som tätt ger ifrån sig ett läte som påminner om en katt i smärta

Det var en bra förklaring över hur hårddisken låter. Jag köpte nyss en 160.0Gb Hitachi Deskstar 7K250 och undrade om det ljudet verkligen var normalt. Jag har aldrig hör någon hårddisk låta så. Men det får man bara vänja sig vid då. Som tur är så låter den inte så lika ofta nu långre.

Visa signatur

| Core i7 965 EE (Batch: 3841A498) | EVGA X58 Classified E759 | 3x2GB OCZ Blade PC16000 CL7 | XFX GeForce GTX285 | Samsung 1TB HDD | Corsair TX750W |

Permalänk
Medlem

Varför vissa butiker har högre felfrekvens kan bero på att dom får diskar från olika grosister som i sin tur får dom från olika fabriker.
Så var det med 75GXP dom är ricktigt bra diskar har en som är 3.5 år och går som om den var ny. Hade jag dock fått den från fel land å fabrik hade den nog vart död för flera år sedan. Var brist på kvalitetskontroll så vissa partier var mycket bra medans anndra var skit.

Går å hitta på nättet villken fabrik som gjorde kassa diskar och villka som var bra men mins inte villka det var lägre.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en IBM 60GXP 60 GB. Den är lite krånglig ibland och kan låta illa, men det är med några månaders mellanrum typ. 60GXP hade väl lite problem med kvalitén?
Har även 2st 180GXP 120GB och en hitachi 7k250 160GB sata. De fungerar fin fint förutom ena 180GXP:en men det är rent självfårvållat, men jag lagade det så den går fint.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cooper
Det var en bra förklaring över hur hårddisken låter. Jag köpte nyss en 160.0Gb Hitachi Deskstar 7K250 och undrade om det ljudet verkligen var normalt. Jag har aldrig hör någon hårddisk låta så. Men det får man bara vänja sig vid då. Som tur är så låter den inte så lika ofta nu långre.

Får precis samma ljud från min. Lite irriterande, men man vänjer sig.

Permalänk
Medlem

köp ingen hitachi, har en 180 gigare som jag bara haft problem med ända sedan jag köpte den. partitioner blir helt korrupta hela tiden. vissa är nöjda men min har verkligen inte funkat bra.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Avstängd

Det är en IBM du har va?

Permalänk
Medlem

jo, men det är ju samma diskar eller hur?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Min Hiatachi i Bettan, se sign, funkar utmärkt har inte haft något problem.

Visa signatur

Osvald: AMD 64 3200+ | 1024 GiB RAM | Sapphire X700 Pro