Permalänk
Medlem

Funderar på ny data!!!

Halloj allihopa !!!

Jo det är så att jag funderar på köpa lite nytt nu. Har haft min data i 3 år nu o ch den börjar bli aningen seg.

Så här tänkte jag att höra med er för ni verkar kunna en jäkla massa mer än mig om datorer,, så då kör vi.

1 Datalåda... funderar på en liten Shuttle för ibland så blir det lan o hemma så spelar man mest eller surfar o tankar hem.
Några andra förslag på en snygg smidig låda är välkommet.

2 Processor&Moderkort. AMD eller INTEL??? Har kikat lite på P4 3.0 Prescott och den verkar ligga i min prisklass för tillfället. Har bara hört att AMD låter väldigt mycket men vad tycker ni? Sen så ska det ju vara ett moderkort till det hela med ifall man skippar Shuttle lådan har jag förstått. Ja det finns väl det mesta man behöver på dagens moderkort men vet ni ngt superkort för runt 1000-2000 så bara hojta till

3 GrafikKort.Geforce eller Radeon?? Har kikat mest på Geforce och kikat runt lite på priser o dom ligger runt 2000-2500 och runt där ska det ligga med. Har kikat på Leadteks 5900 XT .Alla mina polare har Geforce o det funkar för dom så jag vet inget om Radeon förutom att dom verkar dyrare och det kanske menas med bättre med? Gärna lite synpunkter där med

4 Minnen. Räcker det med 512 eller ska man lika väl köpa 2x512 med en gång?

5 TFT Skärm. 17,18,19 tum?? Kör med en 19 crt idag o den är lagom storlek men är 19tft lika stor eller blir den större?
Med inbyggda högtalare eller utan. Har kollat på en Benq 17 tft med inbyggda samt 12ms i respons. Gärna lite synpunkter här med.

Så det var nog allt HD och CD har jag ju redan så.Hoppas jag inte glömt ngt.

Tackar så mycket på förhand

Visa signatur

[Soltek Qbic+Intergrerat moderkort]Intel P4 3.0 Prescott]160gb S-ata+120gb ata Seagate Baracuda]2x512 DDr]Connect3D Radeon 9800 Pro 128mb]BenQ FP783 TFT 17"]

PILLA ALLDRIG PÅ NÅGOT SOM FUNKAR.DET KOSTAR BARA EN MASSA PENGAR I SLUTÄNDAN

Permalänk
Hedersmedlem

1. Shuttle lådorna är fina. Dåligt med utrymme men väldigt smidiga. Annars kan du kika t.ex på Lian Li's lådor, de är av aluminuim - alltså väldigt lätta.

2. Det är en myt att AMD processorerna är varmare, och därmed behöver mer högljudda kylare. Istället är det Intels Prescott som är riktigt riktigt het, och därmed behöver kraftig kylning. AMD's 64 är snabbare än Intels Northwood, men i gengäld kostar AMD 64 aningens mer och har imo lite sämre chip-sets (det på moderkortet som har hand om i princip all kommunikation genom moderkortet). Intel eller AMD? Mycket är en smaksak. Kolla lite tester, här på Swec, NH, Anandtech m.m och kolla vilken som passar dina behov.

3. Radeon 9800Pro är det solklara valet.

4. Köp 2x512MB. Många spel börjar dra nytta av det, och minne är inte svindyrt.

5. 19" TFT är 19TFT aktiv bildyta. Beroende på kvaliten hos din 19 CRT är den mellan 17-18" som aktivt ger en bild. 17" TFT är mer prisvärt än en 19" TFT,och de kör samma upplösning. Kika på Hyundai Q17, Samsung 172X, Eizo L550; bra och inte snordyra skärmar. Stirra dig inte blind på responstiden. Åk och kika om du har möjligheten!

Ps. Data är information, ettor och nollor. Dator är burken som står på golvet Jag vet att alla fattar vad Du menar så nästa som klagar på att det står data åker på en varning.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy

4. Köp 2x512MB. Många spel börjar dra nytta av det, och minne är inte svindyrt.

Priset på minnen på 512 MB har ju stigit med ~400 kr, så det blir endel extra om man ska ha två.

Visa signatur

AMD Athlon XP2500+ Barton | ASUS A7N8X-E Deluxe | 512MB RAM Dual | Radeon 9600pro 256MB | 480GB | Antec 1000AMG