Absolut tystaste IDE-disken?

Permalänk
Medlem

Absolut tystaste IDE-disken?

Vilken är det?
Varvtal och pris spelar ingen roll. Minst 5 GB.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag har en gammal Maxtor 30 gb 5400 rpm som är ruskigt tyst. Läshuvudet är nästan ljudlöst. Vet dock inte om nya Maxtor är lika tysta. Har en ny Seagate 7200.7 som också är tyst, svagt rassel från läshuvudet är det enda som hörs.

Permalänk
Medlem

wd raptor 74gig ska vara tyst

Permalänk
Medlem

Seagate Barracuda V

Visa signatur

System :: [AMD 64 3000+] [ASRock 939Dual-VSTA] [2gb Corsair PC3200 DDR] [ATI X1650] [80gb Maxtor PATA+250gb SATA-II HD]
Tillbehör :: [2 X 20" TFT] [Lian-Li PC-70] [TT Big Typhoon] [NEC 3550A@4551A DVDRW] [Epson Stylus DX4850]
Linux är bara gratis om din tid är värdelös

Permalänk
Medlem

Har en 2,5" IBM i en extern liten låda kopplad till USB'n, den hör inte jag alls.
4500rpm o 10GB.
Pris? 1000:- begagnad.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk

http://www.silentpcreview.com

Bibeln när det gäller tystnad

Enligt dem så är det Samsung Spinpoint som gäller ifall man ska köpa en ny disk, Seagates 7200.7 ska väl oxå vara hyfsade men inte riktigt samma nivå. Ifall prestandan inte har nån som helst betydelse så är väl fortfarande seagates barracuda IV kungen men som sagt är den gammal och kan vara svår att få tag på och den är nog långsam som satan.

Permalänk
Medlem

Tja, här har jag benchat mina. Hastigheter i MB/s

Seagate Barracuda 7200.7: max 62, average 46, burst 78
Seagate Barracuda IV: max 45.2, average 36.0, burst 56,9
Maxtor 30 GB 5400 rpm: max 28, average 22, burst 51

Kan tillägga att den gamla Maxtorn är den hårddisk som låter mest, trots att jag har den i en SilentDrive.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Tja, här har jag benchat mina. Hastigheter i MB/s

Seagate Barracuda 7200.7: max 62, average 46, burst 78
Seagate Barracuda IV: max 45.2, average 36.0, burst 56,9
Maxtor 30 GB 5400 rpm: max 28, average 22, burst 51

Kan tillägga att den gamla Maxtorn är den hårddisk som låter mest, trots att jag har den i en SilentDrive.

Verkar ju som om Barracuda IV är hyfsat snabb ändå, den ska iaf va det tystaste som nånsin snurrat i en dator. Satsa på en sån ifall du får tag på en.

Permalänk
Medlem

Min 20GB Barracuda IV är tystast, rätt långt före min 120GB Barracuda V. Sedan dyker WD 120GB SATA upp tätt efter den, och hopplöst sist är 10GB Barracuda III. Samtliga är 7200rpm.

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem

Jag kör en Barracuda IV och den disken är så grymt tyst jag har värkligen försökt höra den med öppen låda men den är totalt knäpptyst (till skillnad mot mina gamla sunkiga 20GB IBM diskar som låter ganska mycket specilellt innan jag bytte chassie)...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

har också en barracuda IV och den är grymt tyst.. om inte lysdioden skulle visa när den "tänker" skulle jag tro att den va död..

Visa signatur

Asus M2N-E | AMD Athlon X2 4600+ @ 4600mhz | Corsair 2x1024mb PC5400 | Sapphire ATI Radeon x1900xt 512 mb | Antec P150

Permalänk

Jag har en gamal Maxtor DimondMAX VL40 på 40,9GB. Har aldrig hört ett knyst från den, jag upplever den som tystare än både Baracuda IV och Baracuda V.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Jag har en 7200.7 och den är allt annat än tyst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr SpruceTwig
Jag har en 7200.7 och den är allt annat än tyst.

Vad jämför du med?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Vad jämför du med?

Vid läsning/skrivning är den väl i klass med en gamal seagate medialist jag har liggandes, något tystare kanske.

Permalänk
Medlem

Jag har en Seagate Baracuda 120GB, 8MB cache, 7200rpm. Den är både tyst och snabb.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr SpruceTwig
Vid läsning/skrivning är den väl i klass med en gamal seagate medialist jag har liggandes, något tystare kanske.

Låter märkligt. Min är en 7200.7 8 MB cache 160 GB. Läshuvudena ger bara ett svagt knaster, hörs nästan inte.

Permalänk
Medlem

Det verkar som om ljudnivån skiljer sig mellan de olika modellerna av 7200.7. Nån sa att SATA-varianterna lät mer men det är inget jag vet säkert.

För egen del så hör jag ett svagt knaster från 7200.7 ibland, medan jag inte hör ett dugg från IVn.

Permalänk
Medlem

kanske kan vara något av det jag tänker på.

Man kan programera Segate diskar efter prestanda, eller ljudnivå. Dock är det främst access tiden som ökar vid låg ljudnivå enligt mina tester.

I min Compaq server kan man i BIOS, välja. På varje hårddisk som har SMART stöd, Prestanda läge --> Tyst/Prestanda. Och det är en enorm skillnad när disken "arbetar" I ena läget hörs den knappt i ett tyst rum. Andra läget hörs den rätt så mycket, typ som Maxtors 8mb´s cacheare.

Dock har jag Barracuda IV 80GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Feedback
kanske kan vara något av det jag tänker på.

Man kan programera Segate diskar efter prestanda, eller ljudnivå. Dock är det främst access tiden som ökar vid låg ljudnivå enligt mina tester.

I min Compaq server kan man i BIOS, välja. På varje hårddisk som har SMART stöd, Prestanda läge --> Tyst/Prestanda. Och det är en enorm skillnad när disken "arbetar" I ena läget hörs den knappt i ett tyst rum. Andra läget hörs den rätt så mycket, typ som Maxtors 8mb´s cacheare.

Dock har jag Barracuda IV 80GB.

Programvara för att ändra "acoustics" hos diskar har alla tillverkare. Och priset man får betala för en tyst disk är ju som du säger prestanda.

Permalänk

Någon som kan länka till dessa program fär att ändra "acoustics"?
Hittade bara IBMs/Hitachis..

Har:
Samsung SpinPoint V Series (SV8004H) 80 GB
Seagate Barracuda 7200.7 SATA (ST3160023AS) 160 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheWretch
Någon som kan länka till dessa program fär att ändra "acoustics"?
Hittade bara IBMs/Hitachis..

Har:
Samsung SpinPoint V Series (SV8004H) 80 GB
Seagate Barracuda 7200.7 SATA (ST3160023AS) 160 GB

IBM/Hitachis ska fungera på övriga märken också vad jag vet.

Fasst Seagte Barracuda 7200,7 kan man inte ändra "acoustics'en" på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Det verkar som om ljudnivån skiljer sig mellan de olika modellerna av 7200.7. Nån sa att SATA-varianterna lät mer men det är inget jag vet säkert.

För egen del så hör jag ett svagt knaster från 7200.7 ibland, medan jag inte hör ett dugg från IVn.

SATA-diskarna av 7200.7 låter betydligt mer är IDE-varianterna. Har en 200GB IDE av 7200.7 som inte låter lika mkt vid läsning/skrivning. Har även 3st av Barracuda IV modellen och tystare än så blir det nog inte.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

De tystaste diskarna bör vara Samsung Spinpoint V80-serien (5400rpm).

Visa signatur

What ain't no country I ever heard of! Do they speak english in What? - Jules Winnfield

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Fasst Seagte Barracuda 7200,7 kan man inte ändra "acoustics'en" på.

Jag har en Seagte Barracuda 7200.7 och blev rätt så besviken när jag upptäckte det.
Hur kommer det sig att man inte kan det?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Jag mailade Seagate om detta för ett tag sedan men kommer inte riktigt ihåg vad de svarade men de sa iaf att på IDE varianten av 7200.7 är AAM i Silent mode och på SATA 7200.7 är AAM i Performace mode, därav anl. till att SATA-diskarna knastrar som tusan vid läsning/skrivning.

Edit:
Såg detta ang. AAM i en tråd på forumet på silentpcreview.com:
"EDITOR'S NOTE: Several commercial system integrators that I contacted were of the opinion that AAM is NOT enabled in any 7200.7 drive. Seagate's AAM is the subject of a lawsuit; their disuse of this feature is pending the outcome of the case"

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

När man ändrar det här med acoustics, vad är det som blir tystare då? Det som stör mig med mina diskar är det ständiga "vinandet" inte knastret när dom skriver...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rope
När man ändrar det här med acoustics, vad är det som blir tystare då? Det som stör mig med mina diskar är det ständiga "vinandet" inte knastret när dom skriver...

Håller med om att det är vinandet som är det jobbiga. Tyvärr så är det knastrandet som blir tystare om man ställer ner acousticsen.

Permalänk
Medlem

ok... crap. Får satsa på en ny tyst Samsung då.