Korrupta S-ATA-diskar

Permalänk
Medlem

Korrupta S-ATA-diskar

Jag har ett problem med systemet som jag inskaffade i september förra året. TIll systemet skaffade jag en Seagate 120 Gb S-ATA-disk, som jag spann loss med operativsystem
(WinXP Pro) och lite annat. Senare började Windows rapportera om skadade filer och sporadiska blåskärmar. Oftast fixades problemen med en chkdsk eller liknande, men tillslut belv det så illa att man inte kunde starta med hårddisken, inte läsa från den, inte göra något med den.
Jag fick hårddisken utbytt 2 gånger, men med samma fel varje gång. Jag köpte en ny S-ATA hårddisk, en Seagate 80 Gb, denna också S-ATA, vilket verkade gå bättre. DEnna gjorde dock en chkdsk vid uppstart och en tid senare fick jag sporadiska blåskärmar och till sist fick jag en blåskärm, jag kan inte starta windows, inte kontrollera disken m.m.

Jag tror själv inte att detta beror på hårdvaruinkompabilitet, utan på dåliga drivrutiner för bios och andra liknanade grejor.
(Om ni nu skriver att jag borde ladda ner ditt eller datt, ange neladdningsställe).

I vilket fall som helst så har jag följande system:

AMD64 3200+
MSI Neo K8T FIS2-R
2x256 Mb DDR-RAM Twinmos CL 2.5 /m Winbond PC3200 (400 MHz)
Radeon 9800 Pro 128 Mb
Creative Soundblaster Live! 5.1
Antec Truepower 430 W

Visa signatur

War is about peace, and to get peace you have to kill a lot of people.
RoedeOrm: SAuna>>Du är en sån härligt speciell kille, vet lite mer än de flesta om det mesta. Toppklass!

Permalänk
Medlem

Vilken SATA-Kontroller använder du? Är det en från Silicon Image så kan jag rekomendera dig en titt på deras sida efter deras senaste drivrutiner. Alla mina problem försvann med deras senaste.

(Jag hadde ett meddelande om chkdsk vid varje boot och min Sata-Pataadapter ville inte fungera... Men nu är allt som det skall vara)

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
Vilken SATA-Kontroller använder du? Är det en från Silicon Image så kan jag rekomendera dig en titt på deras sida efter deras senaste drivrutiner. Alla mina problem försvann med deras senaste.

(Jag hadde ett meddelande om chkdsk vid varje boot och min Sata-Pataadapter ville inte fungera... Men nu är allt som det skall vara)

Det ska inte vara Silicon Image på det kortet, utan dessa: Serial ATA RAID 0, 1 (VIA VT8237), Serial ATA RAID 0, 1, 0+1 (Promise 20378).
Men som sagt, uppdatera BIOS och installera alla de senaste S-ATA-drivrutiner. Kör Memtest86 också, så inte minnena är korrupta av någon anledning.

Permalänk
Medlem

Jag ska prova köra en uppdatering av BIOS, jag har använt de drivrutiner som följde med moderkortet, jag ska se om de finns i nyare version.

Visa signatur

War is about peace, and to get peace you have to kill a lot of people.
RoedeOrm: SAuna>>Du är en sån härligt speciell kille, vet lite mer än de flesta om det mesta. Toppklass!

Permalänk
Medlem

Jag har oxå problem med min Seagate S-ATA hårddisk, den vägrar läsa filer
helt o hållet nu, det lade av, det fungerade en stund o nu har det lagt av
igen. chkdsk brukar oxå hitta fel på Disken, så att en del filer blir corrupta.

Permalänk

Det verkar också som om du har två olika S-ATA-controllers på moderkortet. Har du testat att byta plats på hårddisken, så den sitter på den andra controller:n? Jag har själv haft stora problem med korrupt data på Silicon Image-chipet på mitt moderkort. Jag löste detta genom att köpa ett kontrollerkort från Promise, och då har inte det problemet återkommit.

Permalänk
Medlem

Promise gör fina saker. Jag har ett gammalt Ultra100 som har fungerat perfekt i många år...

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Ja, det verkar också enligt manualen att där finns två S-ATA kontrollers på kortet, har inte sett det innan.
Jag har kört dem i kontakterna kontrollerade av VIA VT8237,
Kan det vara felet, att jag måste köra dem med promise?

Jag har också installerat drivrutiner till båda portat vid en installation, detta kanske inte heller var så bra?

EDIT: Dessutom finns det tillgängligt version 2.21 av VT8237 och version 1.00.1.29 Promise 20378 och version 1.4 av BIOS (min är 3.31a)

Visa signatur

War is about peace, and to get peace you have to kill a lot of people.
RoedeOrm: SAuna>>Du är en sån härligt speciell kille, vet lite mer än de flesta om det mesta. Toppklass!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAuna
Ja, det verkar också enligt manualen att där finns två S-ATA kontrollers på kortet, har inte sett det innan.
Jag har kört dem i kontakterna kontrollerade av VIA VT8237,
Kan det vara felet, att jag måste köra dem med promise?

Jag har också installerat drivrutiner till båda portat vid en installation, detta kanske inte heller var så bra?

EDIT: Dessutom finns det tillgängligt version 2.21 av VT8237 och version 1.00.1.29 Promise 20378 och version 1.4 av BIOS (min är 3.31a)

Måste och måste, det borde inte bli något fel med VIA-kontrollern, men ibland fungerar det inte som det ska. Testa Promise-kontakterna istället, för det kan förmodligen inte bli sämre än förut.
Att du installerat båda drivrutinerna ska inte göra någon skillnad, då det är två separata chip.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag provade att köra hårddiskarna i Promise-kontrollern, men det fungerade inte, kan den vara sönder? (Ja, jag installerade drivrutinen till den i windows installationsprogram). Kan det vara moderkortet som har gjort så att mina hårddiskar blev korrupta egentligen?
Jag ska se om jag kan fixa någon hårddisk hos en kompis till mig, som också kör S-ATA, så jag kan prova andra grejor med dem, för drivrutinerna verkar ju stämma.

Visa signatur

War is about peace, and to get peace you have to kill a lot of people.
RoedeOrm: SAuna>>Du är en sån härligt speciell kille, vet lite mer än de flesta om det mesta. Toppklass!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du överklockat datorn ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ColtrasteN
Har du överklockat datorn ?

Nej, jag har original.

Visa signatur

War is about peace, and to get peace you have to kill a lot of people.
RoedeOrm: SAuna>>Du är en sån härligt speciell kille, vet lite mer än de flesta om det mesta. Toppklass!