Alien Computer Parts... VARNING!!

Permalänk
Medlem

Alien Computer Parts... VARNING!!

Handlade en TFT-skärm (Hyundai Q17S) av denna nätbutik för en månad sedan. Märkte tidigt att den var mycket mörkare upptill än nertill och meddelade butiken detta efter 3 dagar.

Jag fick inget besked om vad jag skulle göra så jag mailade dem igen. Nu (efter 10 dagar) fick jag beskedet att jag skulle kontakta IT-Workshop som tydligen har ansvaret för Hyundai-skärmar. På IT-Workshop sa man att jag inte skulle få en ny skärm eftersom det hade gått mer än de 8 dagar som är gränsen för att man ska kunna få en ny skärm, jag skulle istället få en begagnad.

Jag meddelade detta till ACP och efter många om och men kom vi fram till att jag skulle skicka tillbaka skärmen till ACP så skulle de skicka mig en ny.

Den 9:e september hämtade de ut min skärm på posten och jag har fortfarande inte fått min nya skärm av dem. Jag har skickat mail upprepade gånger och till och med nämnt polisanmälan men fortfarande ingen skärm, fortfarande inget svar på mina mail. Tyvärr har de inget telefonnummer listat så det går inte kontakta dem på något annat sätt an via mail.

Jag har frågat dem om de tänker blåsa mig på mina pengar (nästa 5000:-) men de svarar som sagt inte.

Någon som har liknade erfarenheter och som vet vad man kan göra?

Om något nytt händer kommer jag att posta det här.

Visa signatur

/fjollon

Permalänk

ACP? Är det en svensk butik eller?

Permalänk
Medlem

Dom kanske har mycket att stå i?
Det har ju bara gått 10 dagar sen dom hämtade ut skärmen, lite tålamod kan du väl ha ..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malicious
ACP? Är det en svensk butik eller?

Ja, www.acp.nu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
Dom kanske har mycket att stå i?
Det har ju bara gått 10 dagar sen dom hämtade ut skärmen, lite tålamod kan du väl ha ..

Hade de bara svarat på mina mail så OK, men de ignorerar mig till och med när jag nämner polis. Innan när vi hade kontakt om skärmen (innan jag skickade tillbaka den) så svarade de ganska snabbt. Nu har de inte svarat på flera dagar. Det skulle ta dem 1 minut att skicka mig ett mail. Dessutom ser jag ingen anledning till varför de inte skulle skicka mig den nya skärmen omedelbart. Det var ju redan överenskommet att jag skulle få en ny skärm. Är de slut för tillfället så kan man som sagt meddela kunden, eller åtminstone svara på hans mail.

Visa signatur

/fjollon

Permalänk
Medlem

Jag har en precis likadan skärm därifrån min är också lite ljusare nedtill än upptill. Jag har iofs inte gjort något åt det, det är bara märkbart när man har samma färg över hela skärmen och då bara på vissa färger.

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk

allså hot hjälper inte till nått bättre bara vara vänlig fråga varför de tar långtid . tror inte dom skickar grejerna snabbare för du hotar med en polisanmälan som inte kommer hjälpa till nått.

därimot kan man ta kontakt med konsumentombudesmannen han kan därimot ta upp fallet om nått skulle strula.

hoppas du sparade kvittot från posten när du skickade paket för annars kan de bli körigt vettdu

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk
Medlem

Sidan verkar lite oseriös, alldeles för lite text på kundtjänstsidorna

Visa signatur

One man. One desire.

Permalänk
Medlem

Jo då, jag har kvar kvittot.

Har snackat med konsumentombudsmannen idag. Fick reda på att det enda jag kan göra är att stämma dem i tingsrätten.

Att vänligt fråga vad det är som dröjer har givetvis redan testats, men de svarade inte. Hotade inte dem direkt, utan frågade om jag ska behöva hota med polisanmälan för att få dem att svara på mail.

Är orolig att de kanske håller på att gå i konkurs. I så fall kan jag kamma mig... men kan kanske förhindra att samma sak händer andra.

Visa signatur

/fjollon

Permalänk
Citat:

Tyvärr har de inget telefonnummer listat så det går inte kontakta dem på något annat sätt an via mail.

De är ju registrerade hos PRV, så det borde gå att få fler uppgifter därifrån. Tyvärr är inte PRV:s databastjänster gratis längre (kostar 375 kr i anslutningsavgift, och sedan 7.50 per sökning).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban@Lipogram
De är ju registrerade hos PRV, så det borde gå att få fler uppgifter därifrån. Tyvärr är inte PRV:s databastjänster gratis längre (kostar 375 kr i anslutningsavgift, och sedan 7.50 per sökning).

Låter intressant. Kanske finns någon myndighet som kan hjälpa till med det? 7,5 kr hade man ju kunnat offra...

Visa signatur

/fjollon

Permalänk
Medlem

Stäm dem!

Jag tycker gott att du kan stämma dem, eller i varje fall påpeka att du kommer att göra det om de inte skärper till sig!
Jag tycker du ska ta och skriva ett brev i pappersform till dem, om de har en postadress. Pappersbrev brukar bära med sig en smula mer respekt...

Du har lagt ut 5000:- på en bildskärm som inte funkar som den ska.
Kostnaden för att stämma i tingsrätt för s.k. "mål av mindre värde" (under c:a 19.000) är 450 spänn, så det är ungefär vad du riskerar...
(+ ev. juristtaxa, den kanske då kan sticka iväg nån tusin el. 2 till, men det BORDE inte vara fallet!)

"På IT-Workshop sa man att jag inte skulle få en ny skärm eftersom det hade gått mer än de 8 dagar som är gränsen för att man ska kunna få en ny skärm, jag skulle istället få en begagnad."

IT-workshop har hävt ur sig den mesta dyngan jag hört på riktigt länge.
Konsumentköplagen, den lagstiftning som är relevant i det aktuella fallet, har lite andra åsikter om detta:
"20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att
varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om
inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller
felets art. Lag (2002:587)."

Jag skulle gärna vilja höra hur IT-Workshop ställer sig till det där!
Vid fel i varan har du rätt att kräva avhjälpning av felet eller omleverans, och det här ska de hjälpa dej med snabbt & frivilligt.
(eventuellt om du anser att du kan leva med felet har du rätt att kräva prisavdrag)
Gör de inte det har du rätt att häva köpet, d.v.s. de tar tillbaka sin sorgliga skärm och du får alla pengarna tillbaka:
"22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23,
24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller
ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom
får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla
inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162)."

(P.S. Konsumentköplagens regler får IIIIIINTE avtalas bort, om det inte uttryckligen står i den aktuella paragrafen, m.a.o., inte)
(P.P.S. detta enligt 3§)

Just det, ifall du misstänker att säljaren är på väg att gå i konkurs, skicka då för allt i världen inte tillbaka skärmen förräns allt är klappat och klart med att du ska få en ny eller pengarna tillbaka!

Med vänlig hälsning
Hobbyjuristen

Permalänk
Medlem

Re: Stäm dem!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av G0ttfr1d
Jag tycker gott att du kan stämma dem, eller i varje fall påpeka att du kommer att göra det om de inte skärper till sig!
Jag tycker du ska ta och skriva ett brev i pappersform till dem, om de har en postadress. Pappersbrev brukar bära med sig en smula mer respekt...

Du har lagt ut 5000:- på en bildskärm som inte funkar som den ska.
Kostnaden för att stämma i tingsrätt för s.k. "mål av mindre värde" (under c:a 19.000) är 450 spänn, så det är ungefär vad du riskerar...
(+ ev. juristtaxa, den kanske då kan sticka iväg nån tusin el. 2 till, men det BORDE inte vara fallet!)

"På IT-Workshop sa man att jag inte skulle få en ny skärm eftersom det hade gått mer än de 8 dagar som är gränsen för att man ska kunna få en ny skärm, jag skulle istället få en begagnad."

IT-workshop har hävt ur sig den mesta dyngan jag hört på riktigt länge.
Konsumentköplagen, den lagstiftning som är relevant i det aktuella fallet, har lite andra åsikter om detta:
"20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att
varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om
inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller
felets art. Lag (2002:587)."

Jag skulle gärna vilja höra hur IT-Workshop ställer sig till det där!
Vid fel i varan har du rätt att kräva avhjälpning av felet eller omleverans, och det här ska de hjälpa dej med snabbt & frivilligt.
(eventuellt om du anser att du kan leva med felet har du rätt att kräva prisavdrag)
Gör de inte det har du rätt att häva köpet, d.v.s. de tar tillbaka sin sorgliga skärm och du får alla pengarna tillbaka:
"22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23,
24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller
ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom
får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla
inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162)."

(P.S. Konsumentköplagens regler får IIIIIINTE avtalas bort, om det inte uttryckligen står i den aktuella paragrafen, m.a.o., inte)
(P.P.S. detta enligt 3§)

Just det, ifall du misstänker att säljaren är på väg att gå i konkurs, skicka då för allt i världen inte tillbaka skärmen förräns allt är klappat och klart med att du ska få en ny eller pengarna tillbaka!

Med vänlig hälsning
Hobbyjuristen

Tack för ditt utförliga svar!

Nu är det tyvärr inte så att jag sitter med den defekta skärmen, utan problemet är att jag redan skickat den till ACP. I morgon tisdag är det 14 dagar sedan de hämtade ut den på Posten i Uppsala och jag har som sagt inte hört ett knäpp trots upprepade mail.

Att skicka ett brev om stämmning blir åtgärd 2. Det första jag ska göra är att ringa till Pricerunner.com. Det var nämligen på deras sökmotor som jag fann ACP och jag undrar om Pricerunner är särskillt intresserade av att länka till företag som beter sig på detta sätt.

På Pricerunners hemsida står det angående återförsäljare som finns på deras lista; "Återförsäljarna måste också vara seriösa och konsumentinriktade."

Med tanke på att ACPs beteende (än så länge) snarare är kriminellt än seriöst kanske Pricerunner tar bort dem från sin lista, eller åtminstone tar upp ärendet med dem. För ett litet relativt okänt företag som ACP vore det slutet att avlägsnas från Pricerunners databas. Får hoppas att det kan påverka.

Visa signatur

/fjollon

Permalänk
Medlem

Nu verkar det som om det kommer att ordna sig.

Tydligen har deras (ACPs) mailserver varit nere pga byte av webhotell, och därför har de varken sett eller kunnat svara på mail.

Jag fick nyss ett mail av dem där de ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag fått vänta och för att de inte svarat på mina mail.

Tydligen hade det blivit någon fel på deras lager tack vare att jag inte lagt någon lapp i lådan med den inskickade skärmen. Jag utgick ifrån att det skulle räcka med att jag stod som avsändare på paketet men det hade säkert varit lättare för dem att uppmärksamma vilket ärende det handlade om ifall jag lagt ytterligare info i paketet. Detta tillsammans med att deras mail var nere har alltså resulterat i ovan beskriva problem. Nu är alltså detta löst och jag kommer enligt ACP att få den hemlevererad till dörren på onsdag.

Om ACP har något att tillägga i ärendet är ni välkomna att göra detta.

Visa signatur

/fjollon

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nu har jag fått den nya skärmen!

Denna är klart bättre än den förra och som plåster på såren skickade ACP med ett 64 Mb USB-minne.

All heder åt ACP!

Visa signatur

/fjollon

Permalänk
Medlem

Sorry om folk inte gillar att man väcker gamla trådar såhär... men jag tänkte att det var bättre än att starta en helt ny tråd....

Jag hade tänkt att köpa en hitachi hårddisk på 160 gb från acp.nu .. men jag undrar om det är några fler som har nåra erfarenheter från acp... då jag har fastnat lite för att acp erbjuder fri frakt om man handlar över 1000-lappen...

Ni som har fler bra/dåliga erfarenheter från acp.nu kan ju skriva det här (händelsen ovan är ju ändå ett heeelt halvår gammalt )!!

Visa signatur

checka avataren

Permalänk
Medlem

Mina erfarenheter är ungefär från tiden då tråden startades, kanske lite tidigare till och med, så de betyder kanske inte mycket längre.

Jag köpte också min skärm av acp. De levererade den otroligt snabbt. Skärmen har fungerat, så någon vidare kontakt med företaget har jag inte haft. Min erfarenhet är alltså: Snabb leverans!

Permalänk
Medlem

Jag har själv beställt två stycken färglaserskrivare från ACP ikväll och då jag funderade på en sak så ringde jag upp dom och fick tala med en mycket kunnig och tillmötesgående support.

Men jag har ju inte fått grejerna än så jag vet ju inte hur dom sköter sig med beställningen.

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk

018-602126 (ring och be dom svara på dina mail )

Visa signatur

08:14 <haffe_> Jag kan inte göra kullerbytor, eller stå på händer. Dock kan jag få upp hälen i pannan. Jag undrar hur det har gått till.
08:15 <OSkar000> testa att slicka på utsidan av armbågen.. det är svårt

Permalänk
Medlem

Med så låga priser och fri frakt - börjar i alla fall jag undra om inte en hund ligger begravd.

jag ringde upp och killen(som svarade) var trevlig på telefon - men jag fick uppfattningen om att det inte hade något lager - i alla fall det som jag funderade på
Det tog inte enns betalt för posten pf avgift enligt honom.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjortistroll
018-602126 (ring och be dom svara på dina mail )

Permalänk
Medlem

Idag kom i alla fall dom färglaserskrivare som jag beställde i Onsdags kväll, så jag måste säga att dom är snabba.

(Dock så lyckades ju naturligtvis kärringarna på posten tappa ner bägge i backen när dom skulle bära fram dom till disken.....:()

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjortistroll
018-602126 (ring och be dom svara på dina mail )

LÄS TRÅDEN!!!

tråden är ett halvår gammal, killen har suttit och lirar på sin skärm i flera måndader!
Varför posta någonting och inte läsa igenom vad dom andra har skrivit?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3riko
LÄS TRÅDEN!!!

tråden är ett halvår gammal, killen har suttit och lirar på sin skärm i flera måndader!
Varför posta någonting och inte läsa igenom vad dom andra har skrivit?

Ääh, antog att han ville ha hjälp fort.. och då tog jag mig friheten att hoppa över ett moment ^^ ÄÄh, sorry.. jag orkade faktiskt inte läsa

Visa signatur

08:14 <haffe_> Jag kan inte göra kullerbytor, eller stå på händer. Dock kan jag få upp hälen i pannan. Jag undrar hur det har gått till.
08:15 <OSkar000> testa att slicka på utsidan av armbågen.. det är svårt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjollon
Låter intressant. Kanske finns någon myndighet som kan hjälpa till med det? 7,5 kr hade man ju kunnat offra...

kolla dn.se samma fast gratis

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Beställde ett Connect3D Radeon9800pro därifrån för några veckor sen. Fick kortet efter en vecka ungefär. Det sjuka var bara att dagen innan de skicka kortet ringde dem mig på mobilen och frågade om det var ok att de skickade kortet jag menar.. vad ska jag svara? "Nej kan du skicka det i övermorgon istället"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myglarn
Beställde ett Connect3D Radeon9800pro därifrån för några veckor sen. Fick kortet efter en vecka ungefär. Det sjuka var bara att dagen innan de skicka kortet ringde dem mig på mobilen och frågade om det var ok att de skickade kortet jag menar.. vad ska jag svara? "Nej kan du skicka det i övermorgon istället"?

dom ville se att det var du som bestält så ingen falskbeställning gjorts. vissa företag gör så för att ge kunderna extra säkerhet.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

sphr, Ofan. Har köpt ganska mycket datorprylar i mina dagar. Varken komplett, datorbutiken, kylning eller gtek gjorde så :D. Visste inte att det fanns företag som gjorde så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myglarn
sphr, Ofan. Har köpt ganska mycket datorprylar i mina dagar. Varken komplett, datorbutiken, kylning eller gtek gjorde så :D. Visste inte att det fanns företag som gjorde så.

Prövat inetdata?

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myglarn
Beställde ett Connect3D Radeon9800pro därifrån för några veckor sen. Fick kortet efter en vecka ungefär. Det sjuka var bara att dagen innan de skicka kortet ringde dem mig på mobilen och frågade om det var ok att de skickade kortet jag menar.. vad ska jag svara? "Nej kan du skicka det i övermorgon istället"?

Samma sak gjorde dom när jag beställde två stycken färglaserskrivare.
Det är som sagt för att försäkra sig mot bluffbeställningar.

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Antielefant

Även Komplett har gjort så när det börjar bli några tusenlappar på en beställning..

Första beställningen jag gjorde hos dem beställde jag grejor för ca 10 k, och då ringde de. Samma sak gällde när brorsan lade sin första för 16 k.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync