Vilket modem är bäst för Telia ADSL?

Permalänk
Medlem

Vilket modem är bäst för Telia ADSL?

Jag har ett Nokia MP5121-modem som jag fick från Telia för längesedan... Nåväl, fick mitt 8mbit idag och det visade sig att det inte blev jättebra med nokia-modemet... Har även min brors gamla modem här hemma.. Ett D-link DSL300I.. Är det bra?
Vilket modem är bäst för ADSL tycker ni? Finns det bättre?
Han har även ett Zyxel, kanske kan byta till mig det istället? (Han har bara 0,5mbit och för honom spelar det ingen roll vilket han har...)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Hur vore det om du testade modemen som han har, innan du köper ett av honom?

Jag antar att du har en tillräckligt bra relation med din bror att han lånar ut saker till dig?

Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlay
Hur vore det om du testade modemen som han har, innan du köper ett av honom?

Jag antar att du har en tillräckligt bra relation med din bror att han lånar ut saker till dig?

Jojo, klart jag kan låna hans och kolla. Tänker inte köpa nåt av honom, jag får ha det ändå
Men jag undrar vilket modem som generellt sett är bäst för ADSL.. ?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

har oxå ett "gammalt" nokia modem och det fungerar perfekt... står det att modemet klarar 8 mbit så gör de det.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk

Jag sitter med likadant modem till Telia 8000 och har TPTest 3,2 MBit/s ner och 780 kBit/s upp med 3200 meter till centralen.

Telia nätverkssupport säger att den "dåliga" farten beror på modemet. Enligt deras mätningar ska jag komma upp i 5-5,5 MBit/s med kvaliteten mina telefonledningar har.

Jag vill ju inte gärna betala för ett nytt modem om det inte hjälper och jag har tyvärr inte någon att byta modem med för att testa, så jag är mycket intresserad att se om det hjälper dig.

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Medlem

Jag har ett Zyxel och det är otroligt bra och stabilt. Aldrig några problem.
Jag har den tidiga modellen som inte telia säljer längre.. eller ja, de har lagt till en bokstav i modellbetäckningen men ingen kan svara på VAD som ändrats. Jag ligger på ca 7.0 mbit enligt TP-test med 2400 meter från stationen. De har även überbra support. Ringde dit när min splitter pajjade.. de skickade en ny direkt med en retursedel så jag kunde skicka tillbaka den gamla i samma låda som den nya kom i. Mycket trevligt. Zyxel rekommenderas starkt!

Btw, min modell: Zyxel Prestige 645.

Permalänk

D-link 300i
G.dmt full rate: Downstream up to 8 Mbps
Upstream up to 640 Kbps

Alltså ej full kräm uppströms. Detta enligt manualen som jag har till mitt 300i modem, vet ej om det kommit nån firmware som ordnar högre uppströmshastighet men jag har letat lite på dlink.se och dlink.com men ej funnit nåt.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem

har själv ett zyxel 645 den gamla modellen
kommer alltid upp i 7.11 mbit aldrig mer ock
aldrig mindre heller i tptest om det är modemet
som inte klarar mer vet jag inte har 1040m till
stationen

MVH Gneter

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Avstängd

Har ett Alcatel speedtouch@home modem som jag fick i slutet av 2000. Funkar mycket bra. Klarar 8/1 vilket jag snart får :).

Visa signatur

-=XP-M 2400+=- -=Abit AN7=- -=9700PRO=- -=TW/WB 2x256[BH5]=- -=Antec True Power 550W=- -=Audigy2=- -=Maze 4@CPU=- -=Samsung 959NF[BNC]=-
-=Clock=250x10.5 | 11-2-2-2 [Sync][CPU Interface enable]=-