Permalänk
Medlem

Lättviktare för LAN ...

Hej forumet,

Nu har tiden kommit då jag skall byta bort min stora åbäke till burk mot en lättare så jag inte behöver en gaffeltruck för att få med den på LAN.

Nu kanske ni tycker jag bara är lat när jag nu kommer med att det bara är ett midi tower model chieftech dragon tower. Men faktum är att dom väger grymt mycket när man fått puttat in lite delar och är jävulskt svåra att få grep om.

Så nu undrar jag om det finns någon lätthanterlig burk där ute som kostar mellan 0-1000 och som är någorlunda tyst. Har inte så bra koll på vad som är kvalite eller inte så jag vore tacksam för lite tips.

Obs, burken måste kunne hålla atx kort, två hårddiskar och ha två synliga 5.25 fack, PSU behövs inte. Annat i den är AMd +2700 och nvidia 5900-kort.

Tackar på förhand ...

Permalänk
Avstängd

Om du är en sån som inte bryr dig om det ser ut som en julgran eller ej så kan du ta ett Xaser chassi, dom är i aluminium och väldigt lätta.

Om du däremot är en människa som uppskattar stilrena grejjer så kan du ta något av Lianlis Skapelser, dom är också väldigt lätta.

Visa signatur

[NF7-S 2.0]-[XP2400+ @ 200x10]-[2x Twinmos Winbond 256Mb @ 400Mhz]-[PoV Gf4 4200 8x 128Mb @ 290/610]-[Seagate Barracuda 7200.7 120Gb 8Mb Sata]-[Atx Fulltower]-[ICQ:62744082]-[Http://sYph.ath.cx]

Permalänk
Medlem

Tittat runt litegrann, och Xaser chassin tycker jag skriker fjortisvarning, däremot Lianli, de såg fina ut men låg nästan alla ur min prisgenre.

Finns det något annat där ute ...

Permalänk
Medlem

Antec Lanboy är super väger 5kg och så får man med bärgrej för LAN kostar under 1000kr, rekommenderar det för min polare har det själv har man ju en mega burk som väger 18kg med grejor i

Permalänk
Medlem

Antec Sonata kanske, det väger nog inte så mkt(kostar inte så mkt heller).

Kollat Antec Sonata än?

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

Kollade nyss in Lanboy och den gör verkligen skäl för sitt namn. Däremot vill jag inte säga att utseendet med det redan fixade förstret, skulle hellre fixat det själv, inte är så tilldragande, men kvaliten verkar det ju inte vara något fel på, varken på utrymme eller nättaget, som jag så desperat behöver ett nytt av( q-tec350, iiiiiK). Så om ingen kommer med en riktigt kioskvältare så blir det nog en Lanboy.

Permalänk
Vila i frid

Är själv sugen på en Lianli, en full då. Måste ju ha plats för kompressorn.
Just nu väger kalaset 30kilo typ. Och Pga sjukdom kan jag inte lyfta den själv längre, men jag vill ju fortfarande åka på LAN.
Så en Linanli fulltower skulle kanske skala bort några kilo?

Permalänk
Medlem

JO aluminium är aldrig fel vare sig det gäller fälgar, bilar, eller just en ny burk, och speciellt i din situvation...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Är själv sugen på en Lianli, en full då. Måste ju ha plats för kompressorn.
Just nu väger kalaset 30kilo typ. Och Pga sjukdom kan jag inte lyfta den själv längre, men jag vill ju fortfarande åka på LAN.
Så en Linanli fulltower skulle kanske skala bort några kilo?

En polare har ett Lian Li fulltower och det väger knappt någonting alls. Det vägde på sin höjd 10kg med hans grejer i (1 cd-rom. 1 hdd och så det vanliga dvs moderkort, cpu, grafikkort etc.)

Permalänk
Medlem

LANboy är nog ett rätt bra val, sonatan är av plåt och väger därefter också... annars är ju sonatan det solklara valet

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har haft en lanboy och kan varmt rekommendera den. Som sagt det enda negativa är den färdiga rutan.

Permalänk
Medlem

Sitter med en ganska nyköpt super lanboy från antec.
Jag tycker den är bra, hade med den på ett LAN förra veckan. Lätt!
Jag gillar färdiga fönster, jag har nämligen inte tålamod att pilla med datorn för mycket. Fast jag funderar på att byta ut plastgallret fram mot ett plexiglas.

Här kan du läsa lite mer:
http://www.viperlair.com/reviews/case_cool/antec/cases/superl...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Är själv sugen på en Lianli, en full då. Måste ju ha plats för kompressorn.
Just nu väger kalaset 30kilo typ. Och Pga sjukdom kan jag inte lyfta den själv längre, men jag vill ju fortfarande åka på LAN.
Så en Linanli fulltower skulle kanske skala bort några kilo?

tragiskt att du är sjuk..

permanent om man får fråga?

förövrigt så är inte 30 kg sådär extremt mycket med tanke på att du har kompressorkylning, vet dock inte vad den väger men kan tänka mig att den ligger i samma viktklass som ett vattenkylningssystem. beror dock på vilket system du har och vilket man jämför med.

jag skulle inte välja sonata ifall man skall ha ett lättviktare, men visst sonatan är helt kanon (har en själv) däremot så är lacken lite billig och lättrepig. lacka om det svarta chassiet i bättre svart färg och den sitter betydligt bättre.
den är tyvärr i plåt, annars hade det varit den "ultimata" lådan enligt mig.

Sedan så kanske en superlanboy är något att ha? tror den är i alu inte säker, påminner väldigt mycket om sonata i uppbyggnaden innuti om det inte är en kopia ens?

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
tragiskt att du är sjuk..

permanent om man får fråga?

förövrigt så är inte 30 kg sådär extremt mycket med tanke på att du har kompressorkylning, vet dock inte vad den väger men kan tänka mig att den ligger i samma viktklass som ett vattenkylningssystem. beror dock på vilket system du har och vilket man jämför med.

Det är inte permanent, har vart sjuk i cancer sen i vintras och kommer med lite tur att vara frisk eller iaf fri från behandling runt juli kanske.

Nä innan hade jag inga problem med vikten, men min kropp har tagit så mycket stryk av behandlingen så nu tuppar jag typ av om jag försöker konka på lådan.
Vapochill har jäkligt mycket plåt i sina lådor, tycker att dom borde göra en alu-modell.
Men jag har planer på att göra en Vapo-li, eller oxå sälja den och köpa aseteks nya modell, en sådan man ställer under burken.

Permalänk
Medlem

själv har jag en antec lanboy och den e grymt bra och ha med sig på lan, den väger inte mycke:D

Permalänk
Medlem

Själv har jag en Antec Lanboyburk o den e sket goo för den väger inget bara 5 kg gjord i aluminium + att man får med en sele som man kopplar runt burken så man kan bära den! =D Den rekommenderar jag!

Visa signatur

Bärbar dator !

Permalänk
Medlem

Jo, chieftec-chassina vägen en hel del. Vägde mitt för ett tag sen, 23kg eller något sådant :S

Men spara ihop lite mer pengar o köp en shuttle

Annars hade jag nog satsat på ett lanboy

Visa signatur

[Workstation] CPU: Intel Xeon E3-1240v5 + Noctua NH-U12S | MB: Supermicro X11SSH-LN4F | RAM: Samsung 32GB 2133MHz ECC DDR4 | SSD: 2x Samsung 850 Evo 500GB | GPU: Asus GeForce GTX 970 OC | CHASSI: Fractal Design Node 804 | PSU: Corsair RM650x |

| iMac 27" Late 2013 | MacBook Pro 13" Early 2015 | Server/NAS 36TB |

Permalänk

jag har också en antec super lanboy, kolla galleri. Den e sketafin och mycket mycket bra datorlåda. Tyst, lätt och fin till ett bra pris

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloink
Jo, chieftec-chassina vägen en hel del. Vägde mitt för ett tag sen, 23kg eller något sådant :S

Men spara ihop lite mer pengar o köp en shuttle

Annars hade jag nog satsat på ett lanboy

Shuttle med vapochill.. toppen ;p

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_040317_budgetdato...

Ruggigt lätt för att vara av plåt. Väger 4kg tomt.
Med nätagg, moderkort och lite hårddiskar väger det gissningsvis 7-8kg och det anser jag som väligt lätt.

Finns en hel del varianter på denna låda.
http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_040422_raidmax_...
Denna är ganska lik och borde inte väga särskilt mycket den heller.

http://datorfixarna.interact.se/catalog/product_info.php?cPat...
Finns i lager för 495:-

Självklart är dessa lådor inte i samma klass som Antecs chassin men de är avsevärt mycket billigare.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Efter ha bytt från prometeia som vägde 37kg totalt till ett super lanboy så har det minst sagt blivit j-vligt mycket lättare. Iofs lanar jag aldrig men skit samma