Panik - detta är tokhett! (hjälp önskas)

Permalänk
Medlem

Panik - detta är tokhett! (hjälp önskas)

Ok...jag har en väldigt varm lägenhet och med fönster och sånt öppna så sitter man ändå och svettas i maj månad redan - det kan jag dock härda ut.

Problemet är med datorn, jag har ett Soltek 75 DRV5 moderkort och en AMD Athlon 1800+, en Chieftec-låda med två fläktar fram som drar in luft lågt samt en bak som blåser ut högt. När jag surfar just nu i Windows så ligger temperaturen enligt MBM på CASE36, DIODE47 och SOCKET40 men när jag spelar mitt favorit-spel Dark Age of Camelot så skjuter detta i höjden något groteskt...jag slog av spelet nyss då DIODE var på 81(!) grader.

Frågor jag har är:

1. Är det normalt att temperaturen ökar så fantastiskt av ett spel? Vi pratar alltså nästa dubbelt så varmt.

2. Om jag skaffar någon fet CPU-fläkt kan jag räkna med att det blir kallare då? Den jag har nu är någon standard-fläkt som verkar vara medioker som bäst.

3. Placering av låda....är det att föredra att ha den på skrivbordet istället för under? Jag placerade den under för att få bort den från skärmen som frånger en hel del värme den med.

4. AMD jämnfört med Intel - temperatur-mässigt - vad kan man förvänta sig för någon skillnad?

Tackar på förhand för all hjälp - den behövs.

Permalänk
Medlem

1. Det framgår inte exakt vad du har för kylning till processorn, det kan ju vara så att du har en dålig sådan.

2. Ja

3. Värme stiger, ju högre upp lådan är desto varmare blir det

4. I dagens läge; ingen speciell

5. Du har alldeles för stor signatur

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

prova att blåsa ut mer luft, ta en av dina fläktar som blåser in o sätt den högt upp och baktill i dit chassi på att blåsa ut.
Fixa sedan lite fetare cpu kylning.
Är du bredd att spendera lite pengar köp tex en mobile barton 2400+ och klocka den inte, alt klocka ner lite se hur låga temps du får, du kanske kan dra ner spänningen något o fortförande få bra stabilitet

Se givetvis till att din dator inte står i solen men det borde inte vara problem om du har den under skrivbordet

Sen finns förstås möjligheten att MBM ger felaktiga värden, jfr med temperaturen som anges i bios

Permalänk
Medlem

Jag har nu suttit med en bordsfläkt och blåst rakt in i lådan med sidan av chassit borttaget och temperaturen sänks på SOCKET och CASE med 1 grad.

Permalänk

då är det dags o skaffa nya flänsar, för det kan vara så att dina flänsar inte klarar av o transportera mer (de värkar rätt sunkiga)

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Flänsar? Du menar processor fläkten antar jag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marcus75
Flänsar? Du menar processor fläkten antar jag?

Nej, flänsar, metallsakerna som fläktarna sitter på.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

det är inte nån bugg i programet?? kolla i bios... där kan du ju i alla fall se idle-tempen... Känn på flänsen, blir den verkligen mycket varmare??

Permalänk
Medlem

Hmm....finns det ingen bra, färdig sak som man kan köpa? En helt ny CPU-fläkt? Gärna om ni kan rekommendera något från denna site: http://www.mycom.se/produktkategorier/433349/

Tack igen för tips och sånt.

Permalänk
Medlem

kolla framförallt tempsen i bios först.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marcus75
Hmm....finns det ingen bra, färdig sak som man kan köpa? En helt ny CPU-fläkt? Gärna om ni kan rekommendera något från denna site: http://www.mycom.se/produktkategorier/433349/

Tack igen för tips och sånt.

Denna fläkten e väldigt bra, tycker jag iaf!

Thermaltake Extreme Volcano 12 Socket A -> XP3400+ 505:-

Den finns på den sidan du skrev!

Visa signatur

ASUS ROG Strix Helios || ASUS ROG Strix X570-F GAMING || AMD Ryzen 5 5600X || Spectrix D60G 32GB 3600MHz CL14 || ASUS 6800 XT ROG STRIX LC OC || ASUS ROG THOR 1200w || 2x Samsung 980 Pro || Steelseries Apex Pro + Rival 710 + Arctis Pro Wireless ||

Permalänk
Medlem

Jag har kollat temperaturen i bios nu och där fanns två värden 44 och 55 grader så dom temperaturer som MBM avger verkar vara förhållandevis korrekta.

Permalänk

Thermaltake Extreme Volcano 12 Socket A -> XP3400+ duger gott... men köp den inte där.. kan få den nästan 200 spänn billigare på andra ställen..

Kylning.com 325:-
http://kylning.com/info.php?cPath=82_87&products_id=582

Permalänk
Medlem

Vad för temperaturer är normalt i lådan och på processorn? Om man pratar normala användare och inte värsting kylning.

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar oxå: Thermaltake Extreme Volcano 12 Socket A -> XP3400+

Den får bra betyg och verkar almänt bra (har den inte själv men ska köpa)

läs testet på fläkten här:

http://www.64bits.se/recensioner/tt_volcano12/index.php

skaffa kanske ett nytt chassi (Cheiftec? har dom på Mycom) så får du oxå kallare..några chassifläktar..och bra kylpasta (kan sänka temp up till 10 grader)

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1153&session=d25191...

Skriv å säg hur det går..lycka till

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Ett gäng frågor till innan jag går och handlar.

1. Vad är normala temperaturer i låda och på processor vid idle/full loaf?

2. Med den chassi-temp jag har kan man anta att en ny fläkt drar ner tillräckligt?

Jag testade känna på flänsen på processorn när jag hade Dark Age of Camelot igång och då brände jag mig nästan.

Permalänk
Medlem

1. Det beror på massor av faktorer, hur mycket utblås, vilket moderkort, vilken processor, vilken kylning. Mitt moderkort rapporterar;
Chassi: 27 C
CPU Diode: 54 C
CPU Diode går upp 1 grad vid full load.
2. Det är möjligt, om jag var du skulle jag dock flytta en fläkt från fronten och satt den baktill som utblås. Man ska alltid ha mer utblås än inblås.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Om du nu bor i stockholm vilket jag antar så tycker jag att du ska köpa en zalman cnps 7000a cu/alcu från www.kylning.com . Sen kan du dammsuga eller blåsa rent chassit samt försöka rensa lite bland kablar osv så att det blir ett bra luftflöde genom chassit. Då borde temperatur-problemen vara bortblåsta.

Permalänk

mitt BIOS säger:
låda: 22°C
CPU (2500+ Barton @ 3200+) Idle: 37°C Full Load: 42°C

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swedishviking
det är inte nån bugg i programet?? kolla i bios... där kan du ju i alla fall se idle-tempen... Känn på flänsen, blir den verkligen mycket varmare??

hehehehe
Tempsen i Bios är inte IDLE
Den är under max belastning(eller vad bios tycker är max belastning iaf)
Därför det skiljer sig bara mellan 5-10grader om man ser i bios sen i systemet efter/under hård belastning, ja det är i normala fall

EDIT:
Tänk alltid på följande när det kommer till extra fläktar i chassit
Fler antal som blåser ut än in
Tex:
1 in & 2 ut
2 in & 3 ut
Försök även att sätta fläktarna som blåser in på 7V(5V) och dom som blåser ut på 12V(7V)
Sen så försök å få bort idekablache å ström kablar ifrån mitten av datorlådan så luftströmmen kommer fram utan motstånd utav något
*LYCKA TILL*

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huge-Raven
hehehehe
Tempsen i Bios är inte IDLE
Den är under max belastning(eller vad bios tycker är max belastning iaf)
Därför det skiljer sig bara mellan 5-10grader om man ser i bios sen i systemet efter/under hård belastning, ja det är i normala fall

EDIT:
Tänk alltid på följande när det kommer till extra fläktar i chassit
Fler antal som blåser ut än in
Tex:
1 in & 2 ut
2 in & 3 ut
Försök även att sätta fläktarna som blåser in på 7V(5V) och dom som blåser ut på 12V(7V)
Sen så försök å få bort idekablache å ström kablar ifrån mitten av datorlådan så luftströmmen kommer fram utan motstånd utav något
*LYCKA TILL*

BIOS läser av temperaturen som är just då, och eftersom BIOS inte drar processorkraft så är tempen i BIOS _inte_ fullload, utan idle.
Och angående fläktarna, man ska testa sig fram, jag har haft 2st på insug och 2 st på utblås, och det var effektivare än att ha 3st på utblås och 2 på insug.

Permalänk
Antielefant

mm... BIOS avänder motsvarande ca 300 kHz (0.3 MHz) CPU-kraft om jag kommer ihåg rätt. Inte direkt nåt som får processorn att gå fullt alltså.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Det tror jag inte stämmer för om man tittar på vad cpu´n har fär värme i BIOS och sen jämnför det med vad cpu´n har för värme i SYSTEMET så stämmer det mer att cpu´n går på 100% men hur hård den belastningen är, är ju en annan fråga
Intensiteten på belastningen i BIOS kanske inte är lika som i systemet vid hård belastning som i spel eller filmkompression eller liknande

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem

Jag har nu inhandlat en Thermaltake Extreme Volcano 12 Socket A -> XP3400+ och den höll ju nästan samma mått och vikt som en mjölkliter - datorn fungerar nu klockrent och temperaturen är på DIODE runt 36 idle och runt 50 full load. (dvs 30 graders skillnad full load)

Kan passa på att berätta att jag meddelade stället där jag köpt min gamla fläkt att den inte höll måttet och dom hade sett denna tråd och säkte priset till samma som hos kylnng.com - det kallar jag att vara mån om kunden, jag kommer fortsätta handla där just för deras service och öppna attityd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huge-Raven
Det tror jag inte stämmer för om man tittar på vad cpu´n har fär värme i BIOS och sen jämnför det med vad cpu´n har för värme i SYSTEMET så stämmer det mer att cpu´n går på 100% men hur hård den belastningen är, är ju en annan fråga
Intensiteten på belastningen i BIOS kanske inte är lika som i systemet vid hård belastning som i spel eller filmkompression eller liknande

Testa att ha av datorn i 10 min, starta den, in i bios, låt den vara på i 3 min, kolla temperaturen. Starta sedan prime95 i windows och jämför med hur varm processorn blir då. Då vet du vad idle/fulload är

Permalänk

DET VET JAG REDAN

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huge-Raven Det tror jag inte stämmer för om man tittar på vad cpu´n har fär värme i BIOS och sen jämnför det med vad cpu´n har för värme i SYSTEMET så stämmer det mer att cpu´n går på 100% men hur hård den belastningen är, är ju en annan fråga
Intensiteten på belastningen i BIOS kanske inte är lika som i systemet vid hård belastning som i spel eller filmkompression eller liknande

I bios brukar man kunna läsa av CPU-temp och System-temp.

System tempen har inget med CPU:n att göra (inte NB heller som många tror) utan det rapporterar från en tempsensor som sitter på moderkortet (sitter på olika platser beroende på tillverkare).

CPU-tempen läser av från en sensor i CPU-sockeln (eller i vissa fall från "in-die") och rapporterar den aktuellla temperaturen. Bios tar nästan ingen processorkraft, men om du tex har kört Prime och sen stänger av så kommer prollen fortfarande vara varm när du tittar i bios på CPU-tempen.

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk

Varför ligger då cpu'n på cirka 2-5 graders skillnad när man bara startar datorn från avstängd en hel natt-går in i BIOS- väntar i 5min-kollar temp, sen går in i systemet så är tempern lägre än det i BIOSET, tills man belastar den i tex PRIME95 eller likvärdigt program, så blir dom ungefär lika???
Och när jag sa "med systemet igång" så menade jag heller inte systemtempsen.
Vet att på vissa moderkort finns den möjligheten så det var inte det jag menade!!!

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem

Re: Panik - detta är tokhett! (hjälp önskas)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marcus75
Ok...jag har en väldigt varm lägenhet och med fönster och sånt öppna så sitter man ändå och svettas i maj månad redan - det kan jag dock härda ut.

Problemet är med datorn, jag har ett Soltek 75 DRV5 moderkort och en AMD Athlon 1800+, en Chieftec-låda med två fläktar fram som drar in luft lågt samt en bak som blåser ut högt. När jag surfar just nu i Windows så ligger temperaturen enligt MBM på CASE36, DIODE47 och SOCKET40 men när jag spelar mitt favorit-spel Dark Age of Camelot så skjuter detta i höjden något groteskt...jag slog av spelet nyss då DIODE var på 81(!) grader.

Frågor jag har är:

1. Är det normalt att temperaturen ökar så fantastiskt av ett spel? Vi pratar alltså nästa dubbelt så varmt.

2. Om jag skaffar någon fet CPU-fläkt kan jag räkna med att det blir kallare då? Den jag har nu är någon standard-fläkt som verkar vara medioker som bäst.

3. Placering av låda....är det att föredra att ha den på skrivbordet istället för under? Jag placerade den under för att få bort den från skärmen som frånger en hel del värme den med.

4. AMD jämnfört med Intel - temperatur-mässigt - vad kan man förvänta sig för någon skillnad?

Tackar på förhand för all hjälp - den behövs.

Det gör inget om diode är 81 grader

på min 2000+ och samma mobo som du hade låg mitn diode på 98 grader och flänsen så het att den glödde men det var 99% stabilt endå

den diode läser av kärnan i cpun, det mobot klarar av att läsa av i kärnan på cpun det är inga moderkort som görs nu som klarar detta. den funktionen har tagits väck.

Min kusin som har mitt SL75DRV5 ligger på ca 50-65 grader idle-fulload. han har inget problem alls med det.

Visa signatur

Har en fet ny dator

Permalänk
Medlem

Re: Panik - detta är tokhett! (hjälp önskas)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marcus75
Ok...jag har en väldigt varm lägenhet och med fönster och sånt öppna så sitter man ändå och svettas i maj månad redan - det kan jag dock härda ut.

Problemet är med datorn, jag har ett Soltek 75 DRV5 moderkort och en AMD Athlon 1800+, en Chieftec-låda med två fläktar fram som drar in luft lågt samt en bak som blåser ut högt. När jag surfar just nu i Windows så ligger temperaturen enligt MBM på CASE36, DIODE47 och SOCKET40 men när jag spelar mitt favorit-spel Dark Age of Camelot så skjuter detta i höjden något groteskt...jag slog av spelet nyss då DIODE var på 81(!) grader.

Frågor jag har är:

1. Är det normalt att temperaturen ökar så fantastiskt av ett spel? Vi pratar alltså nästa dubbelt så varmt.

2. Om jag skaffar någon fet CPU-fläkt kan jag räkna med att det blir kallare då? Den jag har nu är någon standard-fläkt som verkar vara medioker som bäst.

3. Placering av låda....är det att föredra att ha den på skrivbordet istället för under? Jag placerade den under för att få bort den från skärmen som frånger en hel del värme den med.

4. AMD jämnfört med Intel - temperatur-mässigt - vad kan man förvänta sig för någon skillnad?

Tackar på förhand för all hjälp - den behövs.

Det gör inget om diode är 81 grader

på min 2000+ och samma mobo som du hade låg mitn diode på 98 grader och flänsen så het att den glödde men det var 99% stabilt endå

den diode läser av kärnan i cpun, det mobot klarar av att läsa av i kärnan på cpun det är inga moderkort som görs nu som klarar detta. den funktionen har tagits väck.

Min kusin som har mitt SL75DRV5 ligger på ca 50-65 grader idle-fulload. han har inget problem alls med det.

Visa signatur

Har en fet ny dator