Program för fjärkontroll

Permalänk
Medlem

Program för fjärkontroll

Hej!

Jag skulle vilja ha ett program som går att använda med fjärkontroll tillsamman med IR-öga.. Det som krävs är att jag kan ställa in IR-ögat efter fjärrkontrollens signaler. Helst hade jag velat kunna styra winamp/mediaspelaren helt, men det räcker att jag kan använda bokstäverna a-z. Det måste väl finnas ett sådant program, är det någon som kan ge mig en länk?

Tack på förhand!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

*Flyttad*

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Inaktiv

Fjärrisar och IR och så...

Vad är det för ett IR-öga du har? .. Vet att vanliga IR-portar inte fungerar tillsammans med fjärrkontroller.. men det finns sätt att fixa den funktionalitet du är ute efter.. ett program som heter girder.

För att kunna läsa ir-signaler finns ett program som heter winlirc som agerar server på din dator och kodar dina fjärrkontrollsignaler till koder och sedan skickar vidare kod till de klientprogram som vill kunna läsa av en fjärrkontroll.

Har själv lött ihop ett eget litet ir-öga som jag kopplat till serieporten och använder mig sedan av winlirc och ett eget hemsnickrat program som jag använder för multimedia och så.. funkar bra.

Men som sagt, vad är det för IR-öga du har.. är det ett irda så fungerar det inte med fjärrisar, men det är inte så dyrt att bygga ett eget.

Permalänk
Medlem

Dava :: Nomad IRgenie och uICE har jag, de funkar hur bra som helst :]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem

Jag vet att detta kanske var exakt det du frågade efter, men det kanske är bättre.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=116192&cks=SER

Denna fjärrkontrol använder inte IR utan RF signaler. och den kopplas på USB porten. Jag har en sådan kontroll själv. OCh funkar mycket bra.

Finns massa plugins för många program.
http://remotew.free.fr/index.htm

EDIT
Man måste inte ha ett ATI kort för att det ska fungera. Det är endast fem special knappar som är för ATI korten.

Visa signatur

In the Absence of Light, Darkness Prevails

Permalänk

Hmmm... Kunde ju vara intressant, men Bluetooth då?

Skulle gärna ratta min WinAmp på PC:n från min iPAQ via Blutooth...

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Medlem

Sitter och läser guiden på www.girder.nl nu.. tack för all hjälp!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10