Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Unreal 3 använder PS 3.0

Permalänk
Melding Plague

Unreal 3 använder PS 3.0

<b class="red"><font style="font-size: 10pt">Unreal 3 använder PS 3.0</b></font> <small class="small">måndag 10 maj av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a><br /></small>
<a href="http://nvidia.com/object/IO_13103.html" target="_blank" >Nvidia</a> tillkännagav idag att att de i samarbete med Epic ska visa upp det kommade spelet Unreal 3 på den kommande spelmässan E3. Nvidia visade upp detta spel i samband med Geforce 6800 Ultra-lanseringen och kommer alltså också göra detta under E3.
<br />
<br />Det speciella med Unreal 3 är att det kommer att använda sig av Shader-specifikationen 3.0 som endast Geforce 6800-serien stödjer idag. Hur mycket Shaders med 3.0-specifikationen som kommer användas är mycket oklart men troligen inte speciellt mycket. Det ska dock bli mycket intressant att jämföra ATi Radeon X800- och Geforce 6800-serierna grafikkort när Unreal 3 släpps, PixelShader 2.0 mot 3.0, vem vinner?
<br />
<br /><I>ELECTRONIC ENTERTAINMENT EXPO—LOS ANGELES, CA—MAY 10, 2004—NVIDIA Corporation (Nasdaq: NVDA), the worldwide leader in visual processing solutions, and Epic Games today announced the first public showing of Unreal Engine 3, the premier game engine for powering a new generation of games, at this week´s Electronic Entertainment Expo (E3).</I>
<br />
<br />Läs pressmeddelande hos <a href="http://nvidia.com/object/IO_13103.html" target="_blank" >Nvidia</a>.<p>
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%">
<tr><td width="50%"><small class="small"> </small></td>
<td width="50%"></td></tr></table><p>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

allt för att nvidia ska bli bäst på något:>

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cortexxx
allt för att nvidia ska bli bäst på något:>

Hrm, men att kora en vinnare i prestandarejset mellan ATi Radeon X800 XT och Nvidia Geforce 6800 Ultra PE blir nog svårt, det är i alla fall jämt - för er som inte märkt det.

Det verkar som om de flesta hejjar på ATi, och när prestandaresultaten kom fram pratades det endast om där X800 XT vann, inte där Nvidia vann, så i princip tror alla att X800 XT är bättre fast det är mycket jämt och går knappt att kora en vinnare.

Edit: Då PS 3.0 mest innehåller prestandahöjande optimeringar från PS 2.0-speccen kan Nvidia faktiskt ta en stor ledning i Unreal 3. Den som lever får se.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jo, håller med.

Finns fördelar med båda men generellt sett så kan man inte säga vilken som är bäst. Det skulle vara med hänvisning till priset isåfall.

Permalänk
Medlem

Tycker det är trevligt att Nvidia driver fram utvecklingen med PS 3.0, hoppas Ati också hoppar på det tåget om det blir vanligt. Och nej jag hejar inte på nvidia, äger själv ett radeon. Men alltid trevligt med ny teknik och framåtsträvare.

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem

men hoho haha och allt det där...det är 2 år kvar till lansering, då snackar vi 3-4 generationer till.

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 2.66GHz, 4GB DDR3 Corsair, Powercolor HD5850, Corsair TX650, Samsung Spinpoint 1TB, Benq G2420HDB

[ XPS 1530 ][ 2.40Ghz 3MB ][ 8600M GT 512 RAM DDR3 ][ 3GB Ram ][ AUO 1440x900 ][ Hitachi 200GB 7200RPM ]

Permalänk
Medlem

Skulle dom verkligen visa Unreal 3!?
var det inte bara Unreal ENGINE 3 som skulle visas, enligt vad jag läste på fz. Ni borde länka till den filmen som finns ute på UE3, för i min mening äger den D3 och HL2 så fruktansvärt mycket (iofs är jag mt unrealfantast ;d)
Dom visar lite hur motorn använder PS3.0 för shaders och raytraycing etc. mycket sevärd!

Visa signatur

All Eran Belysning Är Tillhör till mig! || Mustela är inte finskt! Det är latin! || Om jag fick 1 krona varje gång någon särskrev på detta forum...

Permalänk

vi snackar om ett par är framåt så då har det kommit nyare generationer graffe.
Det vore väll konstigt om det inte skulle bli snyggare en d3 och HL2 för unrel kommer ju inte det här året.

Visa signatur

GIGABYTE GA-990XA-UD3 | Phenom2 X2 550 @ X3 | CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP 1600MHZ | XFX Radeon HD4870 1GB | 1*1000, 1*3000, 2*500 diskar

Permalänk
Medlem

Tycker iaf att det ären j**la miss av ATI att inte stödja PS 3.0 om jag köper ett nytt kort vill jag ju åtminstonne ha ett spel som klarar alla befintliga tekniker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Det ska dock bli mycket intressant att jämföra ATi Radeon X800- och Geforce 6800-serierna grafikkort när Unreal 3 släpps, PixelShader 2.0 mot 3.0, vem vinner?

Lär inte bli särskillt intressant... När Unreal3 dyker upp finns det betydligt intressantare kort att jämföra prestandan mellan är jag helt säker på och de lär alla har stöd för minst SM 3.0...säkerligen mer än så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Lär inte bli särskillt intressant... När Unreal3 dyker upp finns det betydligt intressantare kort att jämföra prestandan mellan är jag helt säker på och de lär alla har stöd för minst SM 3.0...säkerligen mer än så.

Håller med!
Känns som om att ingen kommer orka bry sig om R420 och NV40 när det antagligen är R600 och NV60 som fajtas om prestandatronen dvs. SM 4.0 .

För övrigt visade det sig att det UnrealEngine3 demo som användes vid NV40-releasen inte innehöll SM3.0 över huvudtaget. Här är några trådar om detta:

http://www.beyond3d.com/forum/viewtopic.php?p=245872&highligh...

http://www.beyond3d.com/forum/viewtopic.php?t=12288&postdays=...

Permalänk
Medlem

SM=PS ?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

"Hur mycket Shaders med 3.0-specifikationen som kommer användas är mycket oklart men troligen inte speciellt mycket."

UE3 kommer att använda det mesta.
Dynamic branching för en shader för global lightning (ett av de mest omtalade användningsområdena för pixel shader 3.0).
Displacement mapping med vertex texture lookups.
Geometry instancing med vertex shader 3.0.

Det är typ de tre riktigt stora nya featuresen, UE3 kommer att använda allihopa.

Dock kommer vi inte se UE3 in action på cirka ett och ett halvt år så när det kommer så bör Longhorn med DirectX Next och Shader Model 4.0 dyka upp ändå...

"Dom visar lite hur motorn använder PS3.0 för shaders och raytraycing etc. mycket sevärd!"
Om du talar om videon som är ett par veckor gammal så: nej. De demos de hittills visat upp har bara använt Shader Model 2.0.

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dirt666
Tycker iaf att det ären j**la miss av ATI att inte stödja PS 3.0 om jag köper ett nytt kort vill jag ju åtminstonne ha ett spel som klarar alla befintliga tekniker.

om jag inte har för mig fel så använde tidiga fx serien 2.0 och radeon 9x00 1.4 och vilekt kort piska vilket ?

måste bara säga att jag TAPPAT BORT MITT GRAFFE! nånstans hemma

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

Ska bli roligt att se hur Ati aktier rör sig nu efter detta.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aster
om jag inte har för mig fel så använde tidiga fx serien 2.0 och radeon 9x00 1.4 och vilekt kort piska vilket ?

måste bara säga att jag TAPPAT BORT MITT GRAFFE! nånstans hemma

R3xx serien har stöd för PS 2.0.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Avstängd

unreal 2006.
låt mig tänka, det blir minst en generation grafikkort till, troligen två.

Då borde utan större bekymmer både Longhorn samt direct x10 finnas också.

Nvidia kör sitt vanliga marknadsföringsgrej.
Bara för att ATI inte har 3.0 stöd nu, så kör de sin reklam på en feature som ej sin konkurrent har.

Det roliga är att Nvidia trots sitt nya kort blir tvåa igen.

heh, vad ska ske nästa gång?
32 pipes med 1,2 ghz minne..

Om nu inte Nvidia kommer med drivrutiner som är rba utan optimeringar..heh.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mustela
Skulle dom verkligen visa Unreal 3!?
var det inte bara Unreal ENGINE 3 som skulle visas, ....

Precis, det är en stor skillnad mellan ett nytt spel och en ny grafikmotor...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Hrm, men att kora en vinnare i prestandarejset mellan ATi Radeon X800 XT och Nvidia Geforce 6800 Ultra PE blir nog svårt, det är i alla fall jämt - för er som inte märkt det.

Det verkar som om de flesta hejjar på ATi, och när prestandaresultaten kom fram pratades det endast om där X800 XT vann, inte där Nvidia vann, så i princip tror alla att X800 XT är bättre fast det är mycket jämt och går knappt att kora en vinnare.

Edit: Då PS 3.0 mest innehåller prestandahöjande optimeringar från PS 2.0-speccen kan Nvidia faktiskt ta en stor ledning i Unreal 3. Den som lever får se.

Har inte ATI en PE modell av XT också? MEra rättvist att jämnföra ett ATi Radeon X800 XT PE mot ett Geforce 6800 Ultra PE?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
SM=PS ?

SM = Shader Modell = PS och VS

Permalänk
Medlem

För helvete, vad då jämförelse mellan PS 2.0 mot PS 3.0? Stämmer ju inte då UT3-motorn kommer va helt jävla optimerad för nVidia-graffen. Blir så jävla arg på nVidia:s stora resurser; de köper sig in hos spelutvecklare för att ATi ska få så mycket kass prestanda som möjligt, typ. ARRGH! ATi borde också punga ut lite pengar på att slicka sig in hos spelutvecklare istället för att skriva bra drivrutiner EFTER spelutvecklingen är klar. Det är just vad som är skillnaden mellan nVidia och ATi:

nVidia smörar in sig hos speltillverkarna före spelet är lanserat och får på så vis får bra prestanda, men å andra sidan kan nVidia-graffe-ägare inte förvänta sig så mycket större prestandaförbättringan UTAN FUSK efter lansering som ATi-graffe-användare kan förvänta sig, då ATi efter att spelet är lanserat kan börja skriva optimerade drivrutiner och speltillverkarna kan skriva om lite kod för att få ATi:s grafikkort att prestera bra också.

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiBBoR
För helvete, vad då jämförelse mellan PS 2.0 mot PS 3.0? Stämmer ju inte då UT3-motorn kommer va helt jävla optimerad för nVidia-graffen. Blir så jävla arg på nVidia:s stora resurser; de köper sig in hos spelutvecklare för att ATi ska få så mycket kass prestanda som möjligt, typ. ARRGH! ATi borde också punga ut lite pengar på att slicka sig in hos spelutvecklare istället för att skriva bra drivrutiner EFTER spelutvecklingen är klar. Det är just vad som är skillnaden mellan nVidia och ATi:

nVidia smörar in sig hos speltillverkarna före spelet är lanserat och får på så vis får bra prestanda, men å andra sidan kan nVidia-graffe-ägare inte förvänta sig så mycket större prestandaförbättringan UTAN FUSK efter lansering som ATi-graffe-användare kan förvänta sig, då ATi efter att spelet är lanserat kan börja skriva optimerade drivrutiner och speltillverkarna kan skriva om lite kod för att få ATi:s grafikkort att prestera bra också.

Så du menar att Pixelshading 1.0, 1.1 och 2.0 är trams då?

Någon var ju först med det också. Nvidia var först med T&L, en funktion som används i alla 3D-spel idag. När det kom "fanns det ingen användning för det".

Ska utvecklingen gå bakåt eller ska endast de funktioner som ATi-korten har användas, om ni ska vara nöjda?

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Så du menar att Pixelshading 1.0, 1.1 och 2.0 är trams då?

Någon var ju först med det också. Nvidia var först med T&L, en funktion som används i alla 3D-spel idag. När det kom "fanns det ingen användning för det".

Ska utvecklingen gå bakåt eller ska endast de funktioner som ATi-korten har användas, om ni ska vara nöjda?

Onej, det var absolut inte vad jag menade. PS3.0 och övriga utveckling är perfekt! Det jag menade var det inte kommer vara någon rättvis duell eftersom nVidia köper in sig hos alla spelutvecklare medan ATi får stå och se på tills spelet är släppt och sedan skriva drivrutiner för att fixa optimal prestanda. Diggar inte nVidias oschyssta spel bara.

Mer PS3.0 åt folket ;)! Nöjd?

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiBBoR
Onej, det var absolut inte vad jag menade. PS3.0 och övriga utveckling är perfekt! Det jag menade var det inte kommer vara någon rättvis duell eftersom nVidia köper in sig hos alla spelutvecklare medan ATi får stå och se på tills spelet är släppt och sedan skriva drivrutiner för att fixa optimal prestanda. Diggar inte nVidias oschyssta spel bara.

Mer PS3.0 åt folket ;)! Nöjd?

who cares about fair
hittills har det ju knappast gett nVidia någon utdelning och dessutom så jobbar 99% av alla "The Way It's Meant To Be Played"-bolagen nästan lika mycket med ATi

Half Life 2 och ATis "Get in the game" är precis samam skrot och korn, de har bara valt att lägga lite mindre tid/finanser på det då de redan har fullgod prestanda och kvalitet i det mesta som släpps

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Medlem

Ja har sett att ett Radeon 9600(xt) "piskar" ett FX5900 i de läckta HL2 demot (lr va de e)

Permalänk
Medlem

Undra om man med blotta ögat kan se skillnad på ps 2.0 och ps 3.0. Ögat liksom hörseln är helt perfekt, dessutom så ligger hjärnan till en massa information i perceptionen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnteP
who cares about fair
hittills har det ju knappast gett nVidia någon utdelning och dessutom så jobbar 99% av alla "The Way It's Meant To Be Played"-bolagen nästan lika mycket med ATi

Reklam fungerar, och det är klart många spel som idag har en NVidia-logo. Så visst är det en bonus för dem. Har aldrig sett ett spel som haft ATi-logo (HL2 kanske, när det kommer?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geezer
Reklam fungerar, och det är klart många spel som idag har en NVidia-logo. Så visst är det en bonus för dem. Har aldrig sett ett spel som haft ATi-logo (HL2 kanske, när det kommer?)

jo det finns ett par spel, hittills har dock Ati knappast "haffat" några tunga namn

typ bara skitspel som Will Rock osv.

"Undra om man med blotta ögat kan se skillnad på ps 2.0 och ps 3.0. Ögat liksom hörseln är helt perfekt, dessutom så ligger hjärnan till en massa information i perceptionen."

I princip allt du kan göra i PS3.0 kan du göra med identiskt utseende i PS2.0.

BTW what's up med att jämföra ett sinne med en kroppsdel?

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk

så grymt snyggt alltså.

Visa signatur

avregistrera mig

Permalänk
Medlem

jaja, jag blir inte skrämd av detta, köper X800XT nu och behövs 3.0-stöd för att kunna spela flytande i framtiden så får man byta då...

Visa signatur

Varför är aut
omatisk radb
rytning så bra?