Ostabilt PowerColor 9800Pro?

Permalänk

Ostabilt PowerColor 9800Pro?

Tjena!

Det är så här att jag köpte ett PowerColor 9800Pro för 2 veckor sen. Har original-drivrutinerna med kortet (Catalyst 3.2) och kan lira Halo, UT och några andra spel. I Battlefield Vietnam hänger sig spelet i alla fall efter 4-5 min, varje gång jag spelar. Resetknappen är det enda som fungerar efter detta. Har prövat med Catalyst 4.4 och 3.7. Med bägge dessa blev Windows i vissa fall tom slött. Listerna/menyerna "tonar" inte upp som vanligt utan laggar upp och Utforskaren är slöare en vanligt. Ibland tom hänger sig Win med de senare drivarna. Är jävligt trött på detta. Tycker grejerna ska fungera.
Bör tilläggas att jag har ett P4S8X-X moderkort. Har hört att det ska krångla med ATI (ATI + SIS = OSANT).

Vad tycker ni jag ska göra? Installera om Win? Ladda ner senaste moderkortsdrivarna? Ställa in kortet på 4X istället för 8X AGP? Kan det vara nätagget som är för tamt (Chieftec 340W)?
Jag är nybörjare på detta, därför överlåter jag sådant beslutande åt er. Vill gärna ha bättre drivrutiner då jag är säker på att jag kan få ut mer av kortet den vägen.
Ni andra med samma problem kan gärna posta här också. Som sagt, jag kan lira i spel som Halo och UT felfritt hur länge som helst... men i BF Vietnam går det icke.

Tack

Visa signatur

Nil desperandum!

Permalänk
Medlem

Installera om systemet hade varit det första jag gjort.

Permalänk
Medlem

Det är med stor sannolikhet moderkortet som är problemet. Väldigt många har haft ATi+SiS-problemet här på forumet. Det enda jag kan rekommendera förutom att köpa nytt mobo är att dra ner till agp 4x och ev testa andra agpinställningar. Ska du köpa nått nytt mobo så rekommenderar jag ngt billigt och bra alternativ från Abit typ IC7

Visa signatur

| 8700K | ASUS Z370-F STRIX | Deepcool 240 EX | G.Skill Trident Z 16GB 3000Mhz | ASUS GTX 1080 Strix | SAMSUNG 970EVO 500GB | Evga 1600W P2 | ACER XB271HU | NZXT H440W |

Permalänk
Medlem

lånar tråden tilll en kort fråga:
Vad har Powercolor 9800 pro 128 för minne? är det samsung eller?

Permalänk
Medlem

- Hade EXAKT samma moderkort + grafikkort och upplevde precis samma sak, BFV och FarCry hängde sig hela tiden och systemet var allmänt ostabilt! Jag lackade ur och gick och köpte nytt moderkort, ett ASUS P4C800 Deluxe med Intel 875P chipset, och har inte haft en krasch eller något problem sen dess!
Kan tilläggas att jag förutom den "vanliga" felsökningen tom gick så långt att jag lämnade in grafikkortet för felsökning på affären utan resultat innan jag kastade in handuken...
Så tyvärr är det nog så att Ati+SiS inte funkar ihop... Man blir så förbannad när saker på papper ser ut att vara som gjorda för varandra osså funkar det inte...
Ser ut som att du får köpa nytt moderkort tyvärr....

- Powercolor brukar ha Samsung 2,8 minnen

Visa signatur

P4C 2,8@3.22ghz l ASUS P4C800 Dlx l 2x512mB A-Data DDR500@460mhz 2,5-4-4-8-4 l PC X800Pro ViVo@XTPE l 2*160gB Samsung/Hitachi Sata HD l Nec 2500a l Antec Truepower430w l Antec pluswiev l LG L1730B l

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forumare
lånar tråden tilll en kort fråga:
Vad har Powercolor 9800 pro 128 för minne? är det samsung eller?

Mitt har Hynix minnen, 2.5 tror jag, inte säker dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Mitt har Hynix minnen, 2.5 tror jag, inte säker dock.

ok för om man kollar på http://www.ocfaq.com/softmod/bios.php?sort=model så finns det 3 st powercolor 9800 pro 128 bios och två av dem är sumsung 2,8 och ett är Hynix 2,8

Var ser man vad man har för minnen?

Permalänk

Jag har exakt samma kort och hade samma problem, jag skickade tbx mitt första pc9800 pga artifakter, fick ett nytt. Funkade heller inte så bra, sänk AGP från 8x till 4x i BIOS så fungerar det utmärkt. Gjorde det för mig iaf, Lycka till!

Visa signatur

AMD Opteron 165 @ Orginal ATM | 2048 PC4000 Corsair XMS | Asus A8N-E | Sapphire x1800GTO 256mb @ Orginal ATM | Seagate Baracuda 7200.7 120GB & 200GB