HJÄLP om vilka spel min dator borde klara! Ska jag lämna tillbaks den?

Permalänk
Medlem

HJÄLP om vilka spel min dator borde klara! Ska jag lämna tillbaks den?

Gjorde ett inlägg om min bärbara HP jag köpte som inte var så hett ens på de äldre spelen.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=28971...

Problemet ligger i att spelen inte alls vill gå så smidigt som det borde göra. Visst är det ett dåligt grafikkort i den, men t.ex. Rise of Nations använder inte grafikkortet då det är i 2D med rekommenderade specs, 500 mhz, 16 bitars graffikkort... och går på min dator i 10 fps, 12 om jag har tur.

Har varit i kontakt med supporten på HP hela dagen och ställer mig frågande om de ens borde få jobba på support. Tillslut så skulle jag patcha mitt graffikkort med en drivrutin som de hade de gjort med en likadan dator med samma problem och fått det någorlunda flytande. Dock är specsen för detta spel 166 mhz, känns som man inte har fått ut något av dom, och de fattar fortfarande inte att det inte är graffikkortet som är problemet.

Ringde supporten på OnOff (stället personen jag köpte den av köpte den 0_o) och snackade med dom och det är hela tiden ett jäkla hävdande att den inte är till för att spela spel på. För det första så står det så här på deras hemsida om produkten:

"Det blir rena nöjet både att arbeta och att spela spel."
http://www.hp.se/produkter/family.asp?category_id=1&type_id=2...

För det andra så är jag jäkligt medveten om att spel som Farcry aldrig kommer att gå på denna.

Ska dra ditt till en av deras affärer imorgon och visa upp den då tjejen inte hade någon större koll på datorer, och vill vara lite förbered för fler kommentarer...

Så vilka spel ska man förvänta sig att denna dator ska klara av, både i gamla 2d-strategispel och grafikkortsaccelererade?

Kör ni Warcraft III eller Rise of Nations, hur fungerar detta på 800 * 600 med inställningarna på medium och på Rise of Nations vilken fps får ni på samma inställningar som WRC III?

Min dators specs:
Specs:
Operativsystem Microsoft® Windows® XP Home
Processor Intel Celeron
Hastighet 2.6 GHz
FSB-hastighet 400 MHz
Cache 128 kB L2
Hårddisk ATA 100
Storlek 30 GB
Hastighet 4,2k rpm
RAM-minne DDR 266 MHz 768 MB max 1 GB
Bildskärm TFT 15,0 XGA tum
Optisk lagring DVD + CD-RW
Grafik ATI Mobility Radeon
Minne 64 MB
Batteri Li-Ion 8-cell
Antal 1 st
Maxantal 1 st
Diskettenhet nej
Modem V92-förberett
Nätverk 10/100 Mbit/s
Ljud Soundblaster Pro-kompatibelt
Stereo 16 bit
Högtalare Integrerade
Portar USB 2.0 3 st
VGA 1 st
Parallell 1 st
Modem Ja
RJ-45 1 st
PS/2 1 st
TV-utgång, S-video 1 st
Hörlurar Ja
Mikrofon Ja

Permalänk
Medlem

WC3 är ganska krävande och ati mobility 64 mb är ju ingen höjdare...

Permalänk
Medlem

WC3 flyter på bra min bärbara med följande spec:

Intel Celeron 2,2GHz
256MB ram
30GB HDD (4,2k rpm)
Intel Extreme Graphics (64MB delat)

Permalänk
Medlem

Small: Datorn ska klara av UT2004, körde WC3 på min gamla bärbara som var 1 ghz med sämre grafikkort och bara 256 i ramminne på högsta och det flöt på.

Dynamite: Kör du på högsta inställningar?

Permalänk
Avstängd

celeron någon ?
...
snälla, du kanske kan programmera med datorn.
och i gränsfall titta på film.
inget annat.

Visa signatur

P4 1,7 ghz - 512sdram - geforce 3 ti 500 - 17 tum - 60
*bort* Referallänkar ej tillåtna! /Najk

Permalänk
Medlem

Du får väl göra det gammla vanliga då, reseta bios till default, fixa det i bios som eventuellt behövs, formatera, installera om windows, stänga av alla strömsparande funktioner och inaktivera alla onödiga tjänster och grejer, installera chipset drivrutiner, köra in alla windows update, installera senaste grafik och ljuddrivrutiner, kolla i dxdiag så att det inte strular med directx, köra igenom lite benchmark program och se så att det verkar ok, installera spelen med senaste patch, läsa igenom read me filerna, om det fortfarande inte funkar så be någon kunnig datorfirma kolla på det, brukar inte kosta mer än ett par hundra.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort det mesta av det där och inget av det fungerade, har garanti på den så det är upp till dom att fixa det så att datorn fungerar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ran4
celeron någon ?
...
snälla, du kanske kan programmera med datorn.
och i gränsfall titta på film.
inget annat.

"I gränsfall titta på film"?

Ge dig nu...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ran4
celeron någon ?
...
snälla, du kanske kan programmera med datorn.
och i gränsfall titta på film.
inget annat.

Då min kompis spelar Warcraft 3 på en 800Mhz Celeron, så är du rätt överbevisad. På ett GF4 MX iofs, men det funkade även på ett TNT 2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frank_F
Small: Datorn ska klara av UT2004, körde WC3 på min gamla bärbara som var 1 ghz med sämre grafikkort och bara 256 i ramminne på högsta och det flöt på.

Dynamite: Kör du på högsta inställningar?

Jag kör på standard förutom att jag kör i 1024x768.

Permalänk

Alltså...Jag kan kunde spela WC3: TFT på min AMD850mhz, 640SDRAM och GeForce2 MX 400 ^^ Så det borde funka på din...:/

När jag spelar på Battle.net så laggar det om jag kör maps där det är mkt gubbar samtidigt... Och då laggar det rejält, men annars flyter spelet på normalt...

På rise of nations, vet jag inte vad jag har för fps, men jag laggar aldrig iaf, hur mkt det än är på skärmen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ran4
celeron någon ?
...
snälla, du kanske kan programmera med datorn.
och i gränsfall titta på film.
inget annat.

Så dålig är inte celeron, klarade WC3 ganska bra med låg fps under stora strider (typ 4-5) med P2 450MHz och Voodoo3, så hans dator borde klara många gånger mer.

Ontopic: Testa 3dMark.

Permalänk
Inaktiv

Asså wc3 förutom custom banor ligger i en helt annan division än ut2004, den där laptopen med ut2004....jag är inte förvånad att det laggar sönder eller knappt går att lira.