Permalänk
Medlem

BBB problem

Fick BBB 10 mbps adsl för ett par dagar sedan, och när man installerar det måste man sätta det i första uttaget. Sprang runt o leta ett tag men kom fram till att vi inte har något. Jag sket i det och satte i kontakten i närmsta uttag, och det funkade fint förutom att telefonen brusar när jag använder den och uppkopplingen dör om man ska ringa eller bli uppringd, men nu helt plötsligt dör uppkopplingen stup i kvarten, även när ingen ringer, funkade som sagt utmärkt fram tills idag. Vad göra? Kan det bero på att jag ryckte ut sladdarna ett par ggr när det ringde?
Måste jag kontakta Telia eller kan man fixa ett "första uttag" själv?

Permalänk
Medlem

alla har ett första uttag. däremot kan nån ha mixtrat med telejacken.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

låter som dina tfn kontakter är felaktigt installerade, är dom parallell kopplade? alltså kan någon lyssa på ett samtal om man lyfter luren på en annan telefon?

Ja du kan koppla om dom själv, men du måste klura ut till vilket uttag som kabeln från tfn stationen kommer till.

Enklast e att öppna alla jack och kolla så att det inte finns något jack som har "båda" kablarna inkopplade på dom 2 nedre skruvarna. På normala jack kommer kabeln från föregående jack/tfn stationen(för första jacket) till dom nedre 2 skruvarna och dom övre 2 skruvarna ska kabeln till nästa jack sitta.

Permalänk
Medlem

Ok, ska kolla det imorgon. Tack!

Permalänk
Medlem

Annars kan det vara fel pa boxen du fick att satta i jacket!
Prova med ngn annan?

Permalänk

Låter helt klart som att dina telejack är parallellkopplade.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Första telejacket sitter alltid närmast dörren

Visa signatur

[P4 2.0GHz] [512DDR RAM] [HDD 120GB] [GeForce 4TI 4600 128 mb]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lett1
Första telejacket sitter alltid närmast dörren

Nej.

Permalänk
Medlem

om man har paralel kopplad o man kör sitt adsl i första jacker kopplar det ner ändå?

Permalänk

Du ska inte ha parallellkopplade jack.

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lett1
Första telejacket sitter alltid närmast dörren

Vårat första sitter på andra våning i mitt rum

Vi drog om ledningarna för 3,5 år sedan när jag fick adsl

Permalänk
Medlem

Läs och begrunda:
Hur telejack normalt skall vara kopplade (seriekopplade)
http://w1.857.telia.com/~u85710476/docs/tele22se.html