Permalänk
Avstängd

Datorn dör ibland.. va kan d va?

Hej!

Ja har en 2500+ som ja klockat till 3200+.
Men ibland när ja spelar så dör datan o ba startas om samma när ja testa prime95 den va på sen dog den och gjorde ett ambulans ljud ist (moderkort Abit NF7 2.0)

Börjar bli trött att den dör när man spelar. men när man ba låter datan va på o lyssnar på musik mm så funkar d. bara när man börjar spela som den dör man spelar ett tag sen dör den o startas om.

Vcoren har ja på 1,8-1,85 den gör samma sak ändå. minnena har ja inte rört.

Snälla hjälp vette fan va ja ska göra! =(

mvh.

Permalänk

Vad har du för kylning till processorn? Och hur varm blir den?

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem

Låter helt klart som värmebekymmer

Visa signatur

A8N-SLI Deluxe,fx55,4*512 corsair xl pro, Gainward GeForce 7800GTX 256MB 2xDVI PCI-Express,"U/3500PCX XP GS"ViVo,470MHz,Viewsonic 19'' TFT VX924 - Svart (4ms), 36gb raptor som sys disk,120 gb maxtor som slav,antec neopower 480w.waterchill på cpu o gpu 3dmark 05:8309

Permalänk
Medlem

låter som förlite spänning till minnena... min var ochså sån men ja mata på 2.9 till minnena så gick det jätte bra sen nu har ja klarat prime95 i 1vecka

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Avstängd

ja har en TT Silent Boost varmt nja vette fan den brukar ligga på 55kanske max när ja spelar o om d e lite kallt så kan d gå ned till 35 o ja har satt på moderkortet att datorn ska stänga av sig vid 75grader då blir d shutdown =D men dit har den ej kommit.

Permalänk
Medlem

lutar åt fenions teori

Visa signatur

A8N-SLI Deluxe,fx55,4*512 corsair xl pro, Gainward GeForce 7800GTX 256MB 2xDVI PCI-Express,"U/3500PCX XP GS"ViVo,470MHz,Viewsonic 19'' TFT VX924 - Svart (4ms), 36gb raptor som sys disk,120 gb maxtor som slav,antec neopower 480w.waterchill på cpu o gpu 3dmark 05:8309

Permalänk

Då kan det vara som fenion säger. Det kan väl inte vara nätagreggatet, hur många watt?

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radioactiv
Då kan det vara som fenion säger. Det kan väl inte vara nätagreggatet, hur många watt?

Han har 550w agg av skapligt märke,så e det inte paj på nåt sätt så e det nog bara o grotta med bios o fläska på mer mos

Visa signatur

A8N-SLI Deluxe,fx55,4*512 corsair xl pro, Gainward GeForce 7800GTX 256MB 2xDVI PCI-Express,"U/3500PCX XP GS"ViVo,470MHz,Viewsonic 19'' TFT VX924 - Svart (4ms), 36gb raptor som sys disk,120 gb maxtor som slav,antec neopower 480w.waterchill på cpu o gpu 3dmark 05:8309

Permalänk
Avstängd

ja prova o klocka ned den till en 2500+ då gick den i prime utan o stänga av sig. men om den på 3200+ då stänger den av sig. kan d va så att minnena inte pallar klockningen även fast d e 400mhz o d ena e ett kingston o d andra ett mindre bra märke alltså inte samma märke men samma mhz. d kanske inte som sagt vill ge mig sig under klockningen eller har d nån betydelse för d överskrider ju inte va dom klarar?

så d verkar som att allt sker när ja klockar den till 3200+ att den ska nörda sig.

va tror ni?

Permalänk
Medlem

Ja det märks bara när du klockar den pga att du belastar dina komponeter mer när du klockar datorn. Jag tycker du ska prova att höja spänningen till dina minnen en aning, detta borde hjälpa.

Visa signatur

jag reserverar mig icke för felaktigheter i ovanstående inlägg citera för svar tack
Jag har en dator...

Permalänk
Avstängd

ja ska prova d men ja tror ja prova o höja d lite men skiten dog ändå heeeeelvete säger ja ba! har för mig ja va uppe på 2.9 men ja tror den nörda sig ändå vaa asså ja vet inte va probbet kan va.

Permalänk
Medlem

kanske så att du inte får den att gå stabilt i 3200+ hastighet helt enkelt du kan testa köra den som 3000+ eller 2800+ och se om det är nån skillnad det borde den klara iaf.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FenioN
låter som förlite spänning till minnena... min var ochså sån men ja mata på 2.9 till minnena så gick det jätte bra sen nu har ja klarat prime95 i 1vecka

I en vecka? Varför? Blir inte datorn lite seg att använda för annat om den tuggar prime95 hela tiden?

Permalänk
Avstängd

d låter nog som att den ej pallar men kan d va att minnena inte e av samma fabrikat d ska jävlas? så att d ej pallar klockningen?

om ja spelar cs så dör den inte den kan men d har inte hänt ofta alls men just om ja drar på tex far cry eller bf vietnamn mer krävande spel då lirar men sen dör den =(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Small
I en vecka? Varför? Blir inte datorn lite seg att använda för annat om den tuggar prime95 hela tiden?

gick så surfa spela mm ändå.. men det gick segt å starta allt

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FenioN
gick så surfa spela mm ändå.. men det gick segt å starta allt

Ok Imponerande tålamod, efter 1 timma eller 2 brukar jag se min dator som stabil

Permalänk
Inaktiv

när jag körde med mitt asus kt600 hände samma problem men nu när jag använder nforce 2 försvann problemet..

Permalänk
Medlem

Tjenare Allstaar

När du klockar så prova med att sänka multipeln till 11.5, höja fsb till 200 och höja vcore till 1.820. Vad avser minnena så ge tusan i att höja volten, finns ingen anledning. Inte höjer du volten på minnena om du köper en 3000/3200 + processor ?. Alltså lämna dem på 2.6 v. För att sedan testa burken, så använd den som vanligt dvs spel, kontors program, photoshop osv. Rullar den på som vanligt under några timmar så kör något 3d program för att se efter hur mycket du har tjänat på "trimmningen".

Lycka till

Permalänk
Medlem

låter som ett rent värmeproblem, en kompis till mej hade samma problem på ett lan, börja pipa och starta om sej. Men sen när han kom hem där det va svalare så funka den hur bra som helst.....vad har du för temps då?

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Avstängd

nu verkar den klara d fint ja höjde fan gränsen till 80 hehe sen har ja vcore på 1,8 sen minnen på 2,9 o sen chipset nått på 1,7 o sen orginal timings på minnena då verkar skiten funka stabilt.. ett tag i prime prova igår ca 1timma o nått och samtidigt drog ja på 3Dmark03 o den rulla på.