Permalänk

Svårstartad dator

Ibland när jag ska starta datorn, så vill den inte gå igång....
fläktarna snurrar osv, men jag får ingen bild...

Den startar lite random, om man trycker på resett knappen några gånger så brukar den starta.

Någon som vet vad detta kan bero på ?

Jag testade precis att byta processorfläkt, men då fick jag inte igång den alls, men när jag bytte tillbaka till den gamla processorkylaren så gick den igång.

Permalänk
Medlem

Är den stabil när du klockat den? Testa att klocka ner den.

Permalänk
Medlem

Har du provat med startspay.

Eller så kan det var nätagget som strular. Skulle va bra om du har något annat agg att prova med.

Var det bara fläkten som du bytte? Eller var det hela flänsen?

Visa signatur

| XP 2500+ | Asus A7N8X-E Deluxe 1008 Uber Bios | Leadtek FX 5900 Ultra Med Bios mod 5950 Ultra |
| 2x515 Kingston KVR400X64C3A | 1 x 120 Gb WD | 6 x 160 Gb SG | TOT 1,06 TB | DVD - NEC 1300 |

Permalänk

Först var den stabil ett par månader i 200 FSB, men sen så fungerade det inte så bra, den blev överhettad tror jag... antagligen något med kylaren, vet fler som haft problem med den (artic cooling silent)

Nu kör jag bara i 170 FSB, har ingen lust att klocka ner den ännu mer

Och det fungerar ju inte alls med min nya Spire WhisperRock IV

Här är inställningarna i Bios

170x10,0 (1700 MHz)

Cpu Core Voltage = 1.525
DDR SDRAM Voltage = 2.9
Chipset Voltage = 1.7
AGP Voltage = 1.5 .... kanske jag ska höja denna något ?

CPU Interface var Disabled, men jag har ändrat nu...

DamazoG

1. Vad är statspay ?

2. jag har ett annat nätagg, men borde det verkligen ha någon större betydelse ?

3. Jag bytte hela kylningen

Permalänk
Medlem

Om din artic cooling silent har TC alltså är tempstyrd så kan det vara så att ditt moderkort inte känner av att fläkten snurrar då den går ganska långsamt innan det börjar bli varmt i burken/på flänsen, och att det är därför som den startar då du kör reset efter en liten stund då fläkten kommit upp i högre varv...

Men då borde du inte ha problem med din Spire WhisperRock IV om inte den oxå är temp styrd vill säga...

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Medlem

Jag menade Startspray...Fan också der sket sig det skämtet...

Jag vet inte vilken volt du ska ha till 2100+.
Vad är default?

Sedan det där med att den blir varm är konstigt, som jag förstår så
har då svårt att starta den när den är kall men sedan när den är igång så tuffar den på.

Jag tror iaf att det har med spänningen att göra. Antingen fel på nätagget eller fel
inställning i BIOS.

Det är ju så att när du gör en kallstart så startar allt med en gång:
Hd'n spinner upp, CD spinner upp vissa grafikkort går på max några sec. Fläktar i chassit.
Datorn liksom rusar igång. Då kanske du får ett spänningsfall till processor eller minnen som gör att den inte startar.

Visa signatur

| XP 2500+ | Asus A7N8X-E Deluxe 1008 Uber Bios | Leadtek FX 5900 Ultra Med Bios mod 5950 Ultra |
| 2x515 Kingston KVR400X64C3A | 1 x 120 Gb WD | 6 x 160 Gb SG | TOT 1,06 TB | DVD - NEC 1300 |

Permalänk

1,4 är default skulle jag tro.

Nja nu är den inte varm när jag kör på 170x10 iallafall
30 - 35 grader...

Jag har testat att koppla ur hds och cdrom och starta, men det gör ingen skillnad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DamazoG
Jag menade Startspray...Fan också der sket sig det skämtet...

Jag vet inte vilken volt du ska ha till 2100+.
Vad är default?

Sedan det där med att den blir varm är konstigt, som jag förstår så
har då svårt att starta den när den är kall men sedan när den är igång så tuffar den på.

Jag tror iaf att det har med spänningen att göra. Antingen fel på nätagget eller fel
inställning i BIOS.

Det är ju så att när du gör en kallstart så startar allt med en gång:
Hd'n spinner upp, CD spinner upp vissa grafikkort går på max några sec. Fläktar i chassit.
Datorn liksom rusar igång. Då kanske du får ett spänningsfall till processor eller minnen som gör att den inte startar.

Permalänk
Medlem

Jag har inget nytt att komma med...

Men en kul grej...För många, många år sedan då jag hade en 233 Mhz Pentium MMX
så överklockade jag den till 300 Mhz, det funkade bra men men den vägrade
att kallstarta. Jag fick göra som du trycka reset några gånger.

Visa signatur

| XP 2500+ | Asus A7N8X-E Deluxe 1008 Uber Bios | Leadtek FX 5900 Ultra Med Bios mod 5950 Ultra |
| 2x515 Kingston KVR400X64C3A | 1 x 120 Gb WD | 6 x 160 Gb SG | TOT 1,06 TB | DVD - NEC 1300 |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
1,4 är default skulle jag tro.

1.65v är default på 2100+ om det inte är en XP-M tbred då är den på 1.45v..

Permalänk

Lol trött jag är, jag lyckades montera kylflänsen åt fel håll, trodde jag krossat processor kärnan, men jag fick igång den jo sen råka jag köra skuvmejseln i moderkortet ...
ska nog inte röra min dator mer idag för då vet man inte vad som händer.

Jag tror den fungerar nu, jag "nollställde" alla inställningar i Bios. + att jag höjde cpu core voltage till 1.6 som är standard... nu ska jag testa klocka den till 200 fsb

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DamazoG
Jag har inget nytt att komma med...

Men en kul grej...För många, många år sedan då jag hade en 233 Mhz Pentium MMX
så överklockade jag den till 300 Mhz, det funkade bra men men den vägrade
att kallstarta. Jag fick göra som du trycka reset några gånger.

Permalänk
Medlem

bra de!

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
Lol trött jag är, jag lyckades montera kylflänsen åt fel håll, trodde jag krossat processor kärnan, men jag fick igång den ....

Hehe, du är inte första jag läst som gjort det
nu är det bara du klockar på igen då

Permalänk

lol nu, när jag startar upp datorn så går den igenom minnet, sen kollar den igenom det om och om igen... doh snart hämnar denna datorn i papperskorgen :/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
Lol trött jag är, jag lyckades montera kylflänsen åt fel håll, trodde jag krossat processor kärnan, men jag fick igång den jo sen råka jag köra skuvmejseln i moderkortet ...
ska nog inte röra min dator mer idag för då vet man inte vad som händer.

Jag tror den fungerar nu, jag "nollställde" alla inställningar i Bios. + att jag höjde cpu core voltage till 1.6 som är standard... nu ska jag testa klocka den till 200 fsb

Kan bli kostsamt, man får inget på garantin om det är självförvållat
Det bästa är att slipa ner en bred skruvmejsel i mitten så är det mindre risk att man slinter med mejseln. En del fläktar har slintskydd som tur är. Min Termal fläkt har det

EDIT:
Är det ingen inställning i BIOS:et som man ändrar om det ska vara snabbcheck eller inte av minnet?
Det är det på mitt i alla fall

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Mitt moderkort hade en sån där skyddsremsa där jag råka köra ner mejseln, men jag vet inte om den hjälpte
Nu har jag överklockat till 200 FSB, men jag får fel i Prime95 =(

EDIT:
Nu verkar det fungera att köra prime, men bara i 190 FSB
Det måste nästan vara nättagget som inte klarar mer eller ?
(hec 300w)
Jag har 3 HD + en dvd, 9600 grafikkort, tvkort, mm.

Undra om det hjälper ifall jag sätter in mitt Antec True Power 380W... nackdelen är att fläkten på den låter rätt mkt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Kan bli kostsamt, man får inget på garantin om det är självförvållat
Det bästa är att slipa ner en bred skruvmejsel i mitten så är det mindre risk att man slinter med mejseln. En del fläktar har slintskydd som tur är. Min Termal fläkt har det

EDIT:
Är det ingen inställning i BIOS:et som man ändrar om det ska vara snabbcheck eller inte av minnet?
Det är det på mitt i alla fall

Permalänk

testa startgas/ tryck några gånger på choken. Är det elstart? testa att gasa medan du startar, annars kicka hård och snabbt med gasen nere!

Visa signatur

idjutt lääään

Permalänk

Okej, ska startgasen sprutas in i nättagget ?

Permalänk
Medlem

det är verkade vara ett skämt om jag inte tror fel...

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

haha jo jag förstod det

Permalänk
Medlem

Byt nätagget trög startade datorer brukar ofta vara nätaggen som rykt på.