Varning för ZoneAlarm 5

Permalänk
Geeks
SweClockers

Varning för ZoneAlarm 5

Jag uppgraderade precis till version 5 av denna annars smidiga brandvägg. Tro på fan vad problem jag stött på. Ingenting verkar fungera.

1. Omöjligt att connecta till IRC via mirc. Hur många rules och "open access" grejjor jag än lägger till verkar programmet blocka något som jag inte känner till.

2. IDENT släpps inte igenom trots rule.

3. Program vägras tillträde till internet trots att man aktivt väljer det.

4. Nya inställningar verkar inte börja tillämpas förrän man startar om datorn/programmet.

5. Går inte söka via direct connect, går däremot finfint att ladda ner filer samt connecta till hubbar.

Har jag missat något vitalt eller är programmet lika CP som jag misstänker?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Emm, det är inte så enkelt att du har spärrat typ all utgående tcp/udp?

Permalänk

Jag upplevde samma sak... har backat till 4.5 igen och den tuffar på som vanligt.

Jag har läst att många har problem med 5.0 och att Zonelabs t.o.m. har funderat på dra tillbaka 5.0...

Jag måste rekommendera att man håller sig borta från 5.0 tills Zonelabs fixar till problemen!

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Medlem

Föreslår att man håller sig borta från ZA oavsett version. Tycker den har strulat sen de första versionerna som kom till planeten.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk

Hade problem med en äldre version av ZA att dator blev seg och jävlig sen dess har jag inte provat nått mer....

Sitter bakom en D-link router med inbyggt brandvägg, måste fråga skyddar den eller ska jag ochså ha en brandvägg?

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel4Ever
Hade problem med en äldre version av ZA att dator blev seg och jävlig sen dess har jag inte provat nått mer....

Sitter bakom en D-link router med inbyggt brandvägg, måste fråga skyddar den eller ska jag ochså ha en brandvägg?

Jag vet inte om D-link routern skyddar lika bra.
Morsan har en D-Link 604 med brandvägg, men om den skulle vara 100% så skulle väl inte spionprogram kunna installeras eller? vilket det gör. Den kanske är felkonfigurerad, men jag har ändra efter vad manualen säger man ska göra när man har installerat den.

Jag väntar på Win XP SP2, den ska väl komma snart vad jag vet

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

en mjukvaru brandvägg är alltid bra att ha, även om du har en i routern.

mjukvaru brandvägg upptäcker om traffik är på väg ut, och av vilket program, vilken förenklar livet avesvärt om du vill veta ifall du har några virus/trojaner/maskar aktiva.

min favorit är gamla tiny personal firewall (kerio personal firewall 2.X numera)

Permalänk
Medlem

har haft zonealarm.. ganska smidig brandvägg fast efter att datorn bara stått kankse en halvtimme behövde man starta om datorn för att internet skulle fungera..
Har nu Norton Personal Firewall.. finns nackdelar med den också men den funkar iaf