Visa sida med samma textstorlek oavsett inställningar

Permalänk
Medlem

Visa sida med samma textstorlek oavsett inställningar

Hur gör man så att hemsidan visas med samma textstorlek oavsett om användaren ändrar till till exempel "Störst". DreamHack.org är ett exempel på en sida som har så.

Permalänk
Medlem

Varför inte titta hur dom gjort? Titta i källkoden?

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk

{font-size: 10px} har jag för mig, men jag rekomenderar det inte, de som har textförstoring har det nog av en anledning!

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

jag hjälpte en synskadad person häromdagen...

detta skulle aldrig fungera

men ofta har dessa ett program som heter zoomtext och då förstoras hela skärmen flera ggr (ställbart)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

px/pt är låsta, de går inte att ändra så att de blir större(i IE, i firefox är det ju bara att ctrl-scrolla). em däremot går att förändra. Personligen har jag inte riktigt hittat en enhet som funkar bra, utan jag kör både px och em. Har även upplevt att IE visar fonten annorlunda mot firefox(vilket som är rätt vet jag inte) om man använder em, så det kan bli lite fel då.. man kan ju lösa det med px och ha en "textförstorare" på sidan, på samma sätt som expressen.se har på sina artiklar.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk

Man kan ju rekomendera användarna att byta till FireFox
Hade lite tråkigt, följande resulterar i lika storlek i alla fall:

.one {font-size: 12px;} .two {font-size: 9pt;} .three {font-size: 3.2mm;} .four {font-size: 0.75em;}

I Firefox ändras alla vid storleksändring.(vet inte varför man inte skulle vilja det)
I IE ändras bara em.
Nackdelen med em är ju att den inte är så definerad. Den beror på default-storleken I UA:n.(det är nog därför den fungerar i IE)

Man kan också använda någon av följande: [ xx-small | x-small | small | medium | large | x-large | xx-large ] de ändras också av inställningen i IE, men visas olika i IE och FF.

Man kan läsa mer om saken här:
http://www.w3.org/TR/CSS1#font-size

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Avstängd

Re: Visa sida med samma textstorlek oavsett inställningar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av asske
Hur gör man så att hemsidan visas med samma textstorlek oavsett om användaren ändrar till till exempel "Störst". DreamHack.org är ett exempel på en sida som har så.

Där kan jag ändra hur lätt som helst. |:
Som tidigare nämnt, det går inte att låsa för Firefox-användare. Det finns ett skäl till det. Men använd CSS – både effektivt, "rätt" och framtiden!

Visa signatur

Eller inte.