Permalänk

Chassi? Design i första hand

"Jahapp, då var det dags för ännu en hej-jag-har-ingen-smak-välj-ett-chassi-åt-mej-tråd" tänker ni och förbereder er på ett lagomt uppläxande inlägg om allehanda sökfunktioner och internetbutiker. Lugn, ni som kände er träffade av detta behöver inte skriva alls Jag har letat efter bästa förmåga i ett par veckor.

Nej, vad jag söker är ett gediget och snyggt chassi. Här är önskelistan för mitt förhoppningsvis kommande chassi.

* maxpris 2000-2500
* byggkvalitet är av absolut högsta prioritet. Väger lådan in på 30 kg är det bara ett plus! 1mm aluminium går direkt i sverkertunnan.
* stilren design med så lite knappar, fläkthål och leds som möjligt
* så liten som det bara går, men helst atx eller kanske ett matx.
* en extern nätdel skulle inte vara dumt.

Finns detta chassi bara i mina drömmar? Eller har någon datorchassibevandrad forumbroder (eller syster) förslag åt mej? Fram med dom bara!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator1: AMD 64 x2 4400+, GeForce 7800GTX, 2Gb ram, 1.2TB HD
Dator2: P4 2,4MHz @ 3,2, MSI PT880 NEO LSR, PC2300 512MB, NVIDIA 6600GT 256MB 500GB HD
Dator3: AMD 64 x2 4800+, X1950XT 256MB, 2Gb ram, 250gb HD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mustic
kolla på lian li !
http://www.gtek.se/index.php?mode=list&id=159%20154%20165%203...

Klart jag har kollat in alla de stora tillverkarna redan. Ytterplåten på Lians chassin ser oroväckande tunn ut. (Liksom alla andra tillverkare eller?) Jag skulle vilja se 7-10 mm aluminium eller rostfritt. Kombinerat med kasnke sidor i trä. Då snackar vi byggkvalitet.

Permalänk
Medlem

vad i helvete hade du tänkt att göra med din dator egentligen? 1 cm plåt är fan en vägg... blir nog svårt att hitta sådana chassin, de flesta ligger ju på 0.5-1mm...

Permalänk
Medlem

Är du galen? 7-10mm är som pansar om man jämför med andra skal. Normalt är 1-2 skulle jag gissa.

Visa signatur

SLAN

Permalänk
Medlem

vafan 30kg och så litet som möjligt?

ett chassi i aluminium med som år 0,5*0,5*0,2m i 10mm aluminium skulle väga dryga 13kg

vår släpkärra är gjord i <10 mm aluminium och lastar nästan ett ton va fasen ska du göra med ditt chssi? bygga om det till stridsvagn?

Visa signatur

ang. de, dem och dom. Det är i skillnaden mellan subjektsform och objektform som skillnaden mellan de och dem ligger; De åt bananen men bananen åts av dem.
Tips: de kan bytas ut mot han och dem mot honom. Om du inte kan skilja använd dom, funkar till allt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jake
vad i helvete hade du tänkt att göra med din dator egentligen? 1 cm plåt är fan en vägg... blir nog svårt att hitta sådana chassin, de flesta ligger ju på 0.5-1mm...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedgehog
Är du galen? 7-10mm är som pansar om man jämför med andra skal. Normalt är 1-2 skulle jag gissa.

Hade jag velat ha ett normalt chassi hade jag inte behövt skapa denna tråd Näe jag gillar känslan av kvalitet bara. Se bara inom hifi-världen, där finns det gott om slutsteg vars väggar är av 1 cm alu.

ex:

min favorit:

Permalänk
Proffsmoddare

Det kan jag med 100% säkerhet säga att någon låda med 7-10mm Alu kan du ju glömma att köpa och dessutom trä omg du får bygga själv eller fortsätta drömma. Finns inga andra val

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk

Montera in en dator i en trädstam, gärna en tall eller gran. Det vore nåt!

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

mm det bästa tipset är att sticka till järnhandeln och köpa plåten
sen är det bara hem o svetsa

Permalänk

Ser med andra ord ut som att det blir ritbordet för mej?

Permalänk
Medlem

Satsar du på att skaffa dig ett skottsäkert chassi?
Var bor du?

Permalänk

Tja man tar väl det säkra före det osäkra här ute i förorten

Permalänk
Medlem

det kanse är nåt att ha.. ett chassi med 5mm plåt... så om man sitter på datorn ska den ju inte bli buckling.....

Visa signatur

AMD Athlon 64 4000+ 1MB @h2o||A8N-E, nForce4 Ultra,PCI-Ex16||Crosair 2048mb||7800GTX 256MB ||Antec P180 ||NorthQ 400W ||250GB+200gb

Permalänk
Medlem

Och jag tycker att 2 mm kan va krånligt o arbeta med :S

Ska du få en fin finnish så kan du inte köpa en plåt o bocka den...
Du måste gjuta skiten vilket ger merkostnader iofs kan du kolla om något företag kör med sand formar men tror fortfarande det kostar jävligt mkt bara för en grej, gör 10 000 o sälj dem så kan du ju ta en gratis för dig själv

Visa signatur

Bibeln var skriven av folk som trodde jorden var platt....... Så undrar man varför man tycker kristna är konstiga?

Permalänk

att gjuta ger inte bättre finish, blir ett ojämt resultat.

detta är en sann skojjare, garvar fortfarande.. att ha 7-10 mm alu är varken praktiskt eller snyggt, du får ett minst lika snyggt chassi som är 2mm, blir bara en merkostnad.

Du kan ju be en moderator plocka bort tråden då det inte finns några "rediga" chassin till salu bara "veka" chassin.

bygg själv är nog det ända valet om du vill slippa en 5 siffrig prislapp på ett handbyggt.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

http://www.modellteknik.se/produkt.htm

CatscaN^Tim tycker du ska läsa den länken.... där du kan få vilken yta du själv vill ha bara du betalar...

Citat:

I slutänden är det dock kundens produktkrav med avseende på antal, noggrannhet, ytfinhet, material, komlexitet m.m som avgör vilken metod som skall användas för tillverkningen.

Visa signatur

Bibeln var skriven av folk som trodde jorden var platt....... Så undrar man varför man tycker kristna är konstiga?

Permalänk
Medlem

Jag vill ha 1DM Armeriongsjärn i mitt nya chaassi så jag kan tappa det på lan utan att det går sönder. fatta underbar.. :D:D:D

Visa signatur

Citera mig! ananrs hittar jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

du får nog fan snacka med militären om ditt chassi de kanske har nånting för dig...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XiruN
du får nog fan snacka med militären om ditt chassi de kanske har nånting för dig...

en begnagnad stridsvagn eller nått:D måste ju bli svintung ffs!

Visa signatur

MSI K8N Neo platinum | AMD64 3000+ | Leadtek 6800le 16/1.6 | 200GB maxtor hdd | kingston 512 ddr pc3200
http://offtopic.tfv.se
Varför?http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=42139...

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om ett av försvarets gamla vapenskåp som låda?

Definitivt tillräckligt mycket metall där, kombinationslås på dörren och allt. väger bara några hundra kg

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

de ända ja kan komma på är nog Zalman passiva chassi.
Den som e som en ända stor kylfläns, nog bra me gods i den.
Fan va sugen man blir å bygga ett chassi i typ 5-8mm alu.
typ beställa färdigskurna bitar från metallvaruhuset å sen skruva ihop me snygga insexskruvar. Kanske blir nått sånt till mitt mini itx bygge.

Permalänk
Medlem

Som några redan har sagt, gör det själv om du ska ha det så. Men vad är egentligen meningen med ett litet, tungt chassi? Bara dörren till chassit kommer ju väga närapå 10-12 kg Skulle också vilja se hur bordet ser ut efter att du ställt det där (eller golvet) Eller du kanske har ett 30 mm titaniumpansarbord

Permalänk
Avstängd

nepp, det finns nog inget chassi i dagensläge som har uppfyller dom punktera. det blir nog att du får ta och bygga ett sjävl genom att svetsa och skruva lite.

Permalänk
Medlem

Om du verkligen vill ha ett tungt aluminiumchassi, så tycker jag att du ska köpa minerit och sedan limma dit 1mm alu-plåtar på samt bygga stommen i armeringsjärn. Minerit är tungt, stumt och svårarbetat - kan det bli bättre?

Permalänk

om det var att du ville ha ett hållbart chassi, så ka du ju ta ett fint chassi i titan;)

Visa signatur

MSI K8N Neo platinum | AMD64 3000+ | Leadtek 6800le 16/1.6 | 200GB maxtor hdd | kingston 512 ddr pc3200
http://offtopic.tfv.se
Varför?http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=42139...

Permalänk

Hållbart är väl bara en grej som följer med på köpet, men det är itne grejjen jag är ute efter. Vill bara ha känslan av kvalitet, vilket man inte får av 1mm aluminium som buktar och ekar när man knackar i sidoplåten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim

Detta är en sann skojjare, garvar fortfarande.. att ha 7-10 mm alu är varken praktiskt eller snyggt, du får ett minst lika snyggt chassi som är 2mm, blir bara en merkostnad.

Du kan ju be en moderator plocka bort tråden då det inte finns några "rediga" chassin till salu bara "veka" chassin.

Opraktiskt i den mån att det inte går att flytta runt? Bryr mej knappast, möblerar inte om så ofta att det ska bli ett problem. Men däremot är det en jäkla skillnad i vad den utstrålar för gedigenhet och kvalitet. Och jag hävdar fortfarande att ju tjockare desto snyggare!

Om du tycker att trådar som denna som får svar ska tas bort har du missförstått meningen med att driva ett öppet forum

Permalänk
Medlem

Har själv letat efter rejält chassi som har den rätta känslan av kvalitet, men tyvärr verkar det inte finnas så många.

Det finns en del htpc-chassin som verkar vara helt ok. De är i desktop-format, vilket du kanske inte är intresserad av, men det är de enda jag kan hitta.

Hush Technologies chassin ser att ha rätt hög kvalitet, tyvärr verkar det bara som man kan köpa dem som kompletta datorer. http://www.hushtechnologies.com

Ett annat chassi är Digitalis Nexus, vars front är gjord i 10mm aluminium och resten i lite tunnare aluminium. Tyvärr hittar jag ingen länk till chassit, så jag vet inte om det fortfarande finns till försäljning. CRT Cinema (http://www.crtcinema.com) sålde dem innan, men jag kan inte hitta det på deras sida. De hade även ett chassi som hette Vision 2, men det kan jag inte heller hitta där.

Dign´s chassin har också en rejäl front (HV-5 har en front som är 8mm tjock) men resten av chassit är i 1,5mm aluminium.

Permalänk
Medlem

Kanske du skulle satsa på ett serverchassi men de går på 10 ggr din budget.

Permalänk
Hedersmedlem

Äntligen en som inser skönheten med tung hifi. Eftersom vi är inne på det redan så skulle jag kolla upp diverse HTPC-chassin precis som niszhe
skrev. Annars kan du kanske köpa ett billigare chassie och bygga om det med tjock alu som du ville ha.