Explorer.exe krashar när jag kollar i mappar med filmer

Permalänk
Medlem

Explorer.exe krashar när jag kollar i mappar med filmer

Blev tvungen formatera igår, innan det fungerade iaf detta perfekt. Men nu krashar explorer.exe varje gång jag går in i mappar som innehåller filmer, inte alla. Men dom flesta, så jag vet inte om det är någon codec, men jag har samma som förut. Gäller främst Counter-Strike filmer

Någon som har hört talas om detta?

Permalänk
Medlem

Samma problem + lite till!

Hallå,

Jag får exakt samma problem som dig och jag saknar inte codec att spela upp filmen. Kan öppna och köra filen utan strul men förhandsvisningen fuckar upp explorer ibland verkar det som så det kraschar.

Dessutom har jag ett problem till som jag skäligen misstänker har med samma sak att göra:

Kan ej kopiera eller spela upp filer (t.ex film) som är större än 600MB från CD-skiva. Det bara går inte, jag får bara CRC error när jag försöker. De första 20 sekunderna går bra, men sen saktar läsaren av och stannar till slut. Jag har testat allt hårdvarumässigt så jag vet att det inte är det. Faktum är att 2 av mina vänner råkat ut för samma problem trots helt olika system.

Problemet tycks försvinna när man installerar om Windows, och efter mycket testande misstänker jag att problemet kommer med någon av XP fixarna man drar från windowsupdate.com. Nån som troligtvis är ostabil...

Jag misstänker då att det är samma problem eftersom det bara gäller stora filer. Har läst tidigare om att Explorer har problem med större filer, men det brukade ju bara gälla förr i tiden. Trodde det skulle vara borta nu. Verkar ju som det är explorer iaf eftersom min Linux dist klarar av att läsa och kopiera utan probs!

Följdfrågan är då vem som vet vilken fix det är, eller om det går att rätta till problemet på något enklare sätt?

Visa signatur

Core i7, 8GB, SSD, W7P - HP Elitebook :)

Permalänk
Medlem

"Jag får exakt samma problem som dig och jag saknar inte codec att spela upp filmen. Kan öppna och köra filen utan strul men förhandsvisningen fuckar upp explorer ibland verkar det som så det kraschar."

Exakt så är det för mig.

Iaf, hittade en fix på Microsofts hemsida, men den kostar(?!). Bra att man ska behöva betala för deras missar.

Fick i ett annat forum rådet att testa med:

"Detta är ju självklart väldigt osmidigt, så jag föreslår att du kör : regedit

Flyttar dig hit : HKEY_CLASSES_ROOT\SystemFileAssociations\.avi\shellex\PropertyHandler

Och sen : tar bort standarvärdet : {87D62D94-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E}

Sen kommer det funka utmärkt (du kanske behöver starta om?)"

Fungerade inte för mig, men du kan ju alltid testa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slanne
"Iaf, hittade en fix på Microsofts hemsida, men den kostar(?!). Bra att man ska behöva betala för deras missar.

Fick i ett annat forum rådet att testa med:

"Detta är ju självklart väldigt osmidigt, så jag föreslår att du kör : regedit

Flyttar dig hit : HKEY_CLASSES_ROOT\SystemFileAssociations\.avi\shellex\PropertyHandler

Och sen : tar bort standarvärdet : {87D62D94-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E}

Sen kommer det funka utmärkt (du kanske behöver starta om?)"

Fungerade inte för mig, men du kan ju alltid testa.

Men snyggt... ska man behöva betala för, som du säger, deras missar? Ofattbart, j**la MS.

Ang tipset; Tror jag har kört den där tidigare, men det är bara för att ta bort problemet med att flytta och byta namn på avi-filer. Numera använder jag en .inf fil som installerar sig själv så man slipper leta själv i registret

Visa signatur

Core i7, 8GB, SSD, W7P - HP Elitebook :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Numera använder jag en .inf fil som installerar sig själv så man slipper leta själv i registret [/B]

Fungerar den filen? släng iväg den till slanne@slanne.net isf är du snäll :>

Permalänk
Medlem

Explorer.exe felet kommer bara om man visar mapinnehållet som "Miniatyrer".
Ändrar man det till något annat i de mappar som felen finns i så funkar det..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Mailat 23:04

Visa signatur

Core i7, 8GB, SSD, W7P - HP Elitebook :)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

ultima: Jag får samma fel när mappen är "detaljerad lista".