Permalänk
Medlem

Problem - NTLDR saknas.

Hej!

Efter att ha sökt lite efter NTLDR här i forument så har jag beslutat mig för att skapa en egen tråd.

Det är såhär att jag köpte ett nytt chassi, och satte i alla komponenter i det, dessvärre upptäckte jag att min ena hdd inte klarade flytten, utan den kraschade, vilket jag länge kännt att den snart skulle göra.

Iallafall, i min dator har jag nu en hårddisk, utan något operativ på, och en cd-brännare.

så jag tänkte det att det är ju bara att formatera den ena partitionen på min kvarstående hårddisk och installera Win XP där!

Men så enkelt var det tydligen inte, så här kommer mina problem:

1. Min cd-brännare _vägrar_ att bli master. Jag har provat att ha den på båda ide-platserna på kabeln, och jag har provat att flytta jumpern till alla olika platser (master, cable-select & slave) på de båda ide-ställena. Den vägrar.
Jag hade förrut också en cd-läsare, som på sin tid agerade master medans min brännare var slave.

2. När jag lägger i en bootbar Win XP skiva i min cd-brännare och väljer att jag ska boota från den, så får jag felmeddelandet "Filen NTLDR saknas, tryck ctrl-alt-delete för omstart" ungefär.

Jag har spekulerat lite i varför min brännare vägrar vara master och undrar om det spelar någon roll på vilket håll jumpern sitter? Alltså, självklart sätter jag i den lodrät, men har det någon betydelse om jag skulle vända den 180 grader, så att ovansidan kommer neråt och vice versa. Ni förstår.

Någon vänlig själv som har ett svar?

specs :
P4 2.53 ghz
MSI 648 Max HT Ready
Asus-brännare, relativt ny modell
Samsung Spinpoint 7200 rpm 160 gb

tacksam för svar!
mvh

EDIT : Problemet är löst och allt funkar fint!

Permalänk
Medlem

har samma problem med min HDD....funderar på om den är defekt...

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • Schiit stack

Permalänk
Avstängd

Prova att byta ide-kabeln om du har möjlighet

det var samma problem för mig det visade sig vara ide-kabeln som va glapp

/Utga

Permalänk
Avstängd

hur löste du det som?

Visa signatur

Abit NF7-S 2.0 |AMD Athlon 2500+ | TwinMos PC3200 2x256mb Dual Channel | Maxtor 120gb + IBM 20 gb sys.disk | GeForce 2 MX 32 mb <-- haha

[color="green"]MSN: Per_87@hotmail.com[/color]

Permalänk
Avstängd

Hur jag löste det ?

Bytte idekabel

/Utga