Permalänk

Bygga om bärbar dator till gps!

Jag hittar som en kratta i sthlm, hur många gånger har man inte kört fel för att sedan märka att det är enkelriktat utan avfart från Sthlm C till Nacka?
Jag har

Hur ofta är man inte på streetrace för att sedan komma på,,, vaa? vart är ställe X och vart är vi? Been there done that several times.

Men nu får det ta mig tusan vara slut!

Utgångsobjektet är en Hewlett Packard OmniBook 4150.

Till frågorna.

Villka "gratis" och mindre gratis GPS programm finns det med 100% täckning över Stockholm med förorter, med möjlighet att uppdatera kartorna online?

Vad för komponenter behöver jag till datorn?

Operativsystemet som kommer att användas är WindowsXP.
Varför? Jo jag vill kunna låta andra personer ha hand om navigeringen.
Dessa personer har ingen vana av *nix arbetsmiljö osv.

OBS!!! Projektet ska bli ett sk "lågbudget projekt" allt ska vara så billigt som möjligt.

Permalänk
Medlem

GPS-modul (USB):
http://195.67.69.175/kocny/infovisa.asp?31002

Program:
TomTom Navigator 3 Norden

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

Det krävs bara en GPS-mottagare, finns t.ex. på www.kjell.com
http://195.67.69.175/kocny/infovisa.asp?31002

EDIT:

Såg nu att det redan va en som hade föreslagit samma GPSmodul från samma affär.

Visa signatur

A+ Certified Professional

Permalänk

Tackar, blir till att skrida till verked så snart som möjligt då.

Kanske skulle säga att datorn huserar en PII 300Mhz och 384MB ram.

Permalänk

Hur i helvete ska du få in xp på en 300mhzare? XP bör inte köras på en dator under 1GHz. Går, ja, bör, nej.

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

Off topic:
tävlar du med i racen?? sen skulle jag gärna vara med på ett sådant race nån gång å kolla... e det något race snart sånt fall var?

Visa signatur

forum.wallabou.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LunkZor
Off topic:
tävlar du med i racen?? sen skulle jag gärna vara med på ett sådant race nån gång å kolla... e det något race snart sånt fall var?

Nepp det gör jag inte, de bilarna som kör skulle piska min stackars 200sx såhårt att den skulle pissa ner sig tyvär .
men bör bli ändring inom 1år eller 2 =).

Permalänk

Ehm... det finns många ställen mellan Centralen och Nacka att vända på...
Slussen, Stadsgården, Folkungagatan, Danvikstull, Hammarby sjöstad... bara välja och vraka

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
Ehm... det finns många ställen mellan Centralen och Nacka att vända på...
Slussen, Stadsgården, Folkungagatan, Danvikstull, Hammarby sjöstad... bara välja och vraka

tydligen så lyckades jag ta den enda vägen som saknade avfarter för att sedan krångla mig upp på E18 och köra av i Nacka och bli villsen. Det är väll E18 som går från centralen mot tyresö ?

Permalänk
Medlem

Skulle till lidingö i jobbet (kör budbil) och tog med en av firmans gps-historier (en palmpilot).
Skiten hängde sig så fort det blev lite bebyggelse i sthlm.
Nu var det som tur var inte så överdrivet svårt att hitta dock.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimmelmann
Hur i helvete ska du få in xp på en 300mhzare? XP bör inte köras på en dator under 1GHz. Går, ja, bör, nej.

äh jag kör mitt xp på en 400 mhzare med 512 mb sdram funkar fin fint..

Permalänk

Var precis inne på www.tomtom.com kanske såg fel, men är inte tomtom endast för handdatorer?

I alla fall, har även gjort en annan kul felkörning, skulle åka från Bromma (coop osv,, samling där) till Akalla, gissa vart jag hamnade! Ekerö

Akira_san:

Funkar faktiskt hur bra som hellst. Kan gå lite segt ibland bara.

Permalänk

E18 går från västeråshållet mot stockholm, korsar E4 vid Järva krog, och går sen vidare mot Norrtälje. Den går inte i närheten av Stockholms innerstad. Till Tyresö tar man 229:an...
Till NAcka är det väg 260, och sen 222 vidare mot gustavsberg om man åker för långt Man kan ta vägen över hammarby och komam ut på väg 73 mot nynäshamn. den vägen är raka vägen från centralbron. kör man väldigt fel kan man därifrån åka rakt över Gullmarsplan och komma ut i Årsta, för att sen komma till E4/E20, mot Göteborg...

Route66 är ett bra program, och det finns många slags kartor till det.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The-Patrik
Var precis inne på www.tomtom.com kanske såg fel, men är inte tomtom endast för handdatorer?

I alla fall, har även gjort en annan kul felkörning, skulle åka från Bromma (coop osv,, samling där) till Akalla, gissa vart jag hamnade! Ekerö

det e skills......

Visa signatur

forum.wallabou.se

Permalänk
Medlem

Hehe, go for it!

Visa signatur

pilla aldrig med något som fungerar, det kostar bara en massa pengar i slutändan.

Permalänk

Men hur blir det med TomTom? Verkar ju endast vara för handdatorer.
Ingen lust att införskaffa mig det och sedan märka att det är tvärt omöjligt att lura in det i datorn.

Permalänk
Medlem

Japp, tomtom är bara till PDA, jag använder det och har själv i alla fall aldrig stött på en PC-version.

Permalänk

Man kanske ska ta och låna Brorsans Evo8 med 367hk i och prova tävla Synd att ja inte har körkort

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever..