Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lowe
http://www.jscustompcs.com/power_supply/

där ser ni lite

mitt drar 319W tror jag med 3 diskar, gfx, 2 DDR stickor och 4 st chassifläktar,
(en amd xp 3000+)

enligt din länk så drar min dator 275 W, fast jag har ett nätagg på 250 W

Permalänk
Medlem

ouch... enligt den sidan ska min dator dra 428w...

Visa signatur
Permalänk

SOM SAGT SÅ SÄGER INTE DEN DÄR SIDAN VAD DATORN DRAR!
Den räknar ut ungefär hur kraftigt nätaggregat man behöver för att det ska klara av att ge stabila spänningar!
Från deras sida:

Citat:

Please Note: The Wattages listed below are maximum peak wattages for each component. The total amount this calculator figures is for all devices running at peak utilization. It is important to bear in mind that this amount will never be reached under typical operation. However we feel that this tool will give you a better idea of how much power your system will need. After all when it comes to power, having too large of a power supply is never a bad thing! It is important to note that power listings for some video cards are only estimates: the video card industry rarely reveal how much power their cards are drawing.

Din dator drar kanke inte mer än 100W, Men du behöver fortfarande ett nätaggregat som klarar av att leverera 350+W för att ge tillräckligt stabila spänningar.
Om du hade haft ett nätagg som hade helt stabila spännigar oavsett belastning så skulle de flesta klara sig utan problem på ett 200W nätagg om effekten är bra fördelad mellan spänningarna. Tyvär så finns det inte så stabila nätaggregat att köpa för rimligt pris så då köper man ett 500W nätagg för 600:- som vid 200W belastning ger stabila spänningar.

Jag fattar inte varför ni ens diskuterar detta...

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
jadde.. det är inte bara vad datorn drar i idle som räknas.. startströmmarna är BETYLIDGT mycket högre vid uppstart än vid idle.. såväl som temperaturen är lägre vid idle än belastning...

det är ju bra för dig att din dator drar lite el.. men du har en budget burk som inte presterar något bra heller jämfört med merparten av oss andra användares datorer.

Sedan så litar jag inte på classes budget mätare.. wattmätaren jag hade hemma förrut visade att min amd xp 1800+ drog 255 watt vid uppstart, vilket bode betyda att dagens mer morderna och kraftigare datorer borde dra mer elektricitet då man använder samma typ av ledningsmaterial.. när vi kommer att använda supraledning.. då kan vi börja få ner energiåtgången då vi inte kommer ha någon spillenergi.

Jag vet. Vid uppstart stiger förbrukningen till 120 Watt.. inte så himla mycket mer. Har iofs bara EN hårddisk. Visst, min dator är ingen värsting, men inte heller helt kass, nånstans mittemellan. Huvudsaken var inte det heller, utan att poängtera att många nog stirrar sig blinda på många hur Watt ett nätagg har. En hårdddisk är en hårddisk och de flesta processorer behöver ungefär lika mycket ström.

Angående mätaren. Mätte upp en 40 Watts glödlampa, mätaren visade 41 Watt, så nog stämmer den rätt bra. Att din xp 1800+ drog 255 watt vid uppstart låter dock lite knasigt.

Permalänk
Medlem

Jo men det där är teori... i praktiken krävs det lite mer än så!

Mitt gamla XP-2500 system:

CPU 68W
Grafik 68W
CD-RW 20W
Moderkort 25W
Floppy 5 W
Tang/mus 3W
Minne 30W
2XHD 50W
Ljudkort 18W
PCI RAID kort 25W
2XFläkt 4W

Summa 316W Jag skulle inte vilja trycka på startknappen med ett 235W agg! Sen är det ju en hel del som överklockar också... Tex när jag körde 3DMark benchen nedan drog bara CPU'n 168W... överklockad grafik drar mer likaså moderkortet när allt ska ha mer kräm för att komma så högt som möljigt...

Visa signatur

Asus Z170-K | I7-6700K | 4X4 GB DDR4 Dominator Platinum | 2 X Samsung 250 Gb SSD | EVGA GTX 980 Ti | Antec 650 W PSU

Permalänk
Medlem

Tror du verkligen att företagen som tillverkar nätagg gör dom kraftigare i onödan?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av driot
Tror du verkligen att företagen som tillverkar nätagg gör dom kraftigare i onödan?

Varför tillverkar t.ex biltillverkarna bilar som går fortare och fortare när man ändå inte får köra så fort?
Svaret är "penisförlängare" eller status om man föredrar det ordet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frithioff
Varför tillverkar t.ex biltillverkarna bilar som går fortare och fortare när man ändå inte får köra så fort?
Svaret är "penisförlängare" eller status om man föredrar det ordet.

*suck*

Visa signatur

Asus Z170-K | I7-6700K | 4X4 GB DDR4 Dominator Platinum | 2 X Samsung 250 Gb SSD | EVGA GTX 980 Ti | Antec 650 W PSU

Permalänk

Frithioff
både ja och nej..

den som köper en fx-53 eller liknande som många påstår sig göra här på swec så är det rena penisförlängaren då de väljer ett aspire nätagg.

men är man i nöd av ett kraftigt nätagg pga att man kör fler cpu system exempelvis 2*xeon... dvs en fet server och kör med dubbla nätagg osv för att klara av en eventuell nätaggskrash.. då finns det skäl att köpa dyrare och kraftigare agg som klarar av stabiliteten.. samt att när du skapar dig dessa finare agg så har de oftast en högre kapacitet.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Alla tittar ju för mkt på effekten (watt) här.
Det viktiga är fördelningen och strömstyrkan på de olika spänningarna.

Enligt den där lite tveksamma länken jag såg så ska jag ha 417watt iaf.

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Medlem

hehe upptäkte att mitt 300W agg (codegen!!! :DHHAHA) är sämre än polarens 250W noname som ligger i garderoben.. aja aspire 520W beställt!!

Visa signatur

Citera mig! ananrs hittar jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frithioff
Varför tillverkar t.ex biltillverkarna bilar som går fortare och fortare när man ändå inte får köra så fort?

Autobahn?

Permalänk
Medlem

Lika bra att ha ett 500w av bra kvalite "antec m.fl" ifall

Visa signatur

[list][*]Popcorn Hour A110
[*]Philips 42" Full HD[/list]

Permalänk
Medlem

alltid lika kul att läsa såna här meningslösa diskutioner....det är bara att konstatera att folk som inte klockar och håller på med servers klarar sig fint på ett bra 300w oavsett dator....
Jag har själv ett 230 w qtechnology och det har funkat utmärkt i snart 10 månader och då kräver min dator 350w agg,det är ju ett klart tecken på att kvalite är viktigt.... så varför köpa ett penisförlängar agg som man ändå inte använder... man ser bara på alla som köper ett "bra" agg på typ 550w för 600-700....hur bra är det, för att få ett agg med riktigt bra kvalite och 550w får man lägga minst 1300.
Tragiskt att inte folk fattar att det är bättre att köpa ett qtechnologty eller zalman på 300-350w istället för att köpa ett 550w av sämre kvalite...

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Medlem

jag har inte några problem i min shuttle på 200W

p4 2.4 som klockar upp till 3.2 (kör 3.0 mest) en hdd, dvd 2 twinmosminnen
1 92mm fläkt & 2 80mm fläktar samt ett X800pro kort...

(rek.specen för X800pro är mer än 200W)

detta går utan problem och fläkten i nätagget varvar inte ens upp under spel eller annan tyngre belastning

det gjorde den dock när jag körde Nvidia 5950 ultra...

så watt är roligt...

en parentes...
min p2 testrouter/server kör 100% fläktlöst på ett gammalt atx agg på 225W utan problem med överhettning som kanske skulle kunna vara ett problem

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
Min burk drar lite drygt 1A vid startögonblicket, och sen strax under i idle.

Pff, min förstärkare drar över 10A i startögonblicket!

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk

Att titta på effektförbrukningen som din dator har mot nätet visar inte direkt hur många watt dina datorkomponenter förbrukar.. eftersom detta är innan transformeringen.... då mäter du bara hur mycket den aktiva effekten mot nätet är... som dock självklart varierar pga belastningen mot nätagget...

Visa signatur

#c++.se @ quakenet.

Audiofil

Permalänk
Medlem

Vart hittar man sajterna som mäter sin dator, ska se ifall min dator håller sig till vad tillverkarna har mätt.

Visa signatur

[ Station - | Corsair Obsidion 650D | MSI Z87-G45 | 2xGTX 970 | SSD 250GB 4,5 TB HDD | 16 GB DDR3 1600 MHz | i7 4770k | Corsair H80 | 2x22" Benq LED ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biograf1001
Att titta på effektförbrukningen som din dator har mot nätet visar inte direkt hur många watt dina datorkomponenter förbrukar.. eftersom detta är innan transformeringen.... då mäter du bara hur mycket den aktiva effekten mot nätet är... som dock självklart varierar pga belastningen mot nätagget...

man får ju inte ut mer effekt på grund av transformeringen, eller hur?
så det är ju ganska exakt just så många watt som komponenterna förbrukar.

Permalänk
Medlem

asså jag fattar inte varför det är så många som vill ha nätagg på över 500 W (tjatig replik men aja). själv så har jag 300 eller 360 W nätagg i mina burkar för de va vad som följde med och jag har en server och en spelburk och ingen av dom har någonsin haft problem med strömmen. Visst jag clockar inget, men å andra sidan så kör jag tämligen mycke grejjer igång samtidigt iaf och har ett antal HDs som får göra saker sammtidigt för de mästa. har dessutom ett stort antal fläktar som håller allt på en behaglig temperatur. jag räknade också på den där sidan och den ville att min server skulle ha kring 450-500 W agg, men antingen är jag gud eller så behöver man inte lita så mycke till den sidan för jag kör på mitt 300W agg och som sagt har aldrig haft något problem alls.

Visst om mitt nätagg skulle krasha så skulle jag köpa ett kraftigare, men det beror till stor del på att jag vet att jag kommer utvidga den servern med många fler diskar som kommer kräva sin del också. men som många andra sagt så clockar man inte eller har en redig server på några TB eller dubbla prollar så behövs det inte mer än max 300 W om agget har lite kvalite.

Visa signatur

De man inte har får man skaffa sig!

Permalänk
Medlem

Min DELL P4 2.4 driver 3 hdd och en brännare, tv-kort och annat i PCI-platserna, på 250W.

Servern: AMD 1333 Mhz, div styrkort, driver 8 HDD + cd-rom, 3 fläktar.
på ett 300W nätagg från 2001. det är dock jävligt känsligt för strömspikar och dör direkt om ljuset blinkar till under åska eller liknande.
9 hdd är helt ostabilt.
Så nog finns det bra nätagg på 300W, men jag måste skaffa ett kraftigare
ändå.

Permalänk

Min Hec ultrasilent på 300w klarar att driva min sign + 1x92mm och 5x80mm fläktar mm Så jag är nöjd....:)

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Men DELL! dom har ju nätagg så dom precis klarar sig, testa att slaska in nå mer skoj i den burken så kommer den garanterat svimma...

Visa signatur

Citera mig! ananrs hittar jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag klarar mig med mitt 300w nätagg iaf

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Matziie: vi får väll testa mitt noname i din dator och se om det orkar driva allt.

Palmez: dell's nätagg är underspecifierade.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

man klarar sig nog på en 300w men som en polare sa
"skadar ej o vara på den säkra sida"

^_^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delreich
man får ju inte ut mer effekt på grund av transformeringen, eller hur?
så det är ju ganska exakt just så många watt som komponenterna förbrukar.

jo när du transformerar ner en spänning så kan du få ut mer ström och därmed mer effekt....

Visa signatur

#c++.se @ quakenet.

Audiofil

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biograf1001
jo när du transformerar ner en spänning så kan du få ut mer ström och därmed mer effekt....

P=U*I tror jag bestämt du skrev i en annan tråd.
när du transformerar ner en spänning så blir ju alltså spänningen lägre också.
alltså: lägre spänning, mer ström, med ideella komponenter samma effekt.

det är helt omöjligt att att få ut mer effekt än man tar in.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatZiie
Men DELL! dom har ju nätagg så dom precis klarar sig, testa att slaska in nå mer skoj i den burken så kommer den garanterat svimma...

Dells nätagg är allt som oftast Starkare än vad dom är specade till

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biograf1001
jo när du transformerar ner en spänning så kan du få ut mer ström och därmed mer effekt....

hehe....asgarv :)....ok för att man kan ha fel ibland men nån måtta får det väl va..om man säger nått ska man väl gärna veta vad man pratar om....

BTW : om du mäter antalet watt som en dator drar så får man ju räkna bort den värme förlusten nätagget skapar..om en dator drar ungefär 150w i väggen så kanske komponenterna drar 120w skulle jag tippa på men det är väldigt luddiga siffror....

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=