Windows XP SP2 RTM engelsk (och tysk) är klar! Torrent finnes.

Permalänk
Hedersmedlem

Windows XP SP2 RTM engelsk (och tysk) är klar! Torrent finnes.

Trevliga nyheter:

Citat:

Windows XP SP2 Build 2180 was signed off at 10.08am this morning as the final RTM build and is now available to download on the WindowsBeta site.

Here's the official message in full from Microsoft: Final testing is complete and at 10:08am this morning we signed off on build 2180 as Windows XP Service Pack 2, releasing it to manufacturing. The final build will be available to beta sites immediately at http://windowsbeta.microsoft.com/download/dl3.asp. You will find both English and German versions there, Japanese will follow early next week.
Next week the service pack will be available on the Microsoft Download Center for general download. In the interim we're making the update available to you via the beta web site.
If you are running RC2, or any other build released to beta sites, we invite you to turn on Automatic Updates, and starting on August 10th your system will automatically download the express version of Windows XP SP2.
For typical home users this is about a 75 MB download; for those on RC2 it should be less than 30 MB. As soon as the background download is complete, you will be prompted to install SP2 and to accept the EULA (SP2 does not install automatically even if Automatic Updates is set to automatically install security updates). If you have a modem connection, don't "Cancel" the update once it's in progress; just disconnect and when you reconnect later, it will automatcially pick up where it left off until it completes.

Filen ska ha dessa egenskaper för garanterad äkthet:

Filename: WindowsXP-KB835935-SP2-ENU.exe
Filesize: 266 MB (278,927,592 bytes)
md5sum: 59a98f181fe383907e520a391d75b5a7
Digital Signature: 04 August 2004 11:06:58

Tanka den från Microsoft

Detta är alltså ENGELSK VERSION!!! Kan/ska inte installeras på annan regional version, t.ex. svensk.

Det som skiljer denna RTM från den som kommer gå att tanka via Windows Update är att det står just "rtm" i infotexten i 'About Windows'-rutan; Version="5.1.2600.2180 (xpsp_sp2_rtm.040803-2158)". Detta kommer inte stå i WU-versionen.

Från och med imorgon (9 aug) kommer SP2 ligga högt upp i listan på Microsoft Download Center för den som vill tanka direkt från MS.
Svensk version lär dyka upp i mitten av september.

nLite är enkelt att använda vid slipstreaming, dvs integrera SP2 för att kunna göra en ny Windows XP installations-cd där SP2 läggs in direkt.

Mer info om SP2 hos Microsoft -> http://www.microsoft.com/windowsxp/sp2

En bra FAQ om SP2 -> http://www.winsupersite.com/faq/xpsp2.asp
Recension av SP2 -> http://www.winsupersite.com/reviews/windowsxp_sp2.asp

Från den 25:e kommer det också gå att beställa SP2 på cd gratis från MS här.

Update:
Nu har jag installerat SP2 på min maskin! Än så länge funkar allting som vanligt. Återkommer med info om något problem visar sig.

-Ok, det jag saknar är en theme.dll-patch så jag kan köra tredjepartsteman. Som tur är trivs jag ganska bra med Silver XP-temat.

-Mitt NOD32 känns inte igen av det nya 'Security Center' (senaste NOD32-betan från 22 juli ska dock kännas igen, men jag vill inte köra beta-antivirus).
Inte heller min SWFW Outpost Pro v. 2.1.303.4009 (314) känns igen. Likadant där kommer det snart en v. 2.5 som fixar detta.
Hur som helst fungerar båda programmen bra ändå, som tur är.

Edit: Tog bort torrentlänken, funkar ändå inte. Skrev om och la till en del också.

Angående säkerhetsbegränsningen i TCP-protokollet så betyder det max 10 anslutningar per sekund, alltså inte totalt!
Läs mer längre ner i tråden.

Permalänk
Medlem

Hoppas att den kommer upp på sweclockers ftp eller nått annat snabbt ställe

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

min dator skulle behöva en format, får passa på att installa SP2 då

Permalänk
Medlem

Tog sitt lilla tag, hoppas nu bara den svenska versionen kommer lika strax.

Btw, hur ser den nya brandväggen ut?

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk
Geeks
SweClockers

Helt ok faktiskt. Man kan trixa ganska mycket med portar och inställningar, samt att den kontrollerar allt på applikationsnivå. Kan tänka mig att firewalltillverkarna inte är så glada över SP2.

Men det är klart, har man lite mer avancerade behov så är den inbyggda firewallen inget alternativ. För vanliga användare duger den dock utmärkt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

MS borde bli ganska stämda av tredjepartstillverkare, hämande av konkurans med den nya brandväggen, dom vart ju fälda för media player.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk

Det finns inte utgående skydd i nya brandväggen? Har den koll på varenda program som försöker "ta sig ut"? Har förstått det som att det skyddet inte finns.

Visa signatur
Permalänk

När man ansluter till IRC, så försöker väl mIRC "ta sig ut" och då kom det upp en förfrågan vad jag ville göra
Så ifall jag förstod dig rätt, så jo

Visa signatur

[color="red"]om du INTE citerar mig, hittar jag INTE tebax hit...[/color]
[color="red"]om du INTE citerar mig, hittar jag INTE tebax hit...[/color]
[color="red"]om du INTE citerar mig, hittar jag INTE tebax hit...[/color]

Permalänk
Hedersmedlem

De flesta "piratnycklar" accepteras

SP2 kommer gå att installeras även på datorer med kända spridda nycklar. Det är bara om man har en sån nyckel där inte heller SP1 gick att installera som SP2 blockeras.

Microsoft's Gary Schare answers:
"There have been a number of discussions on this newsgroup regarding whether SP2 will install on non-genuine (aka "pirated") versions of Windows. Here is the official Microsoft position on this topic:

We expect that nearly all Windows XP users, running genuine or pirated Windows, will have access to the security technologies in SP2. The same users that were blocked from installing SP1 - those that have used a small set of legacy pirated product keys - will be blocked from installing SP2. We believe that there are very few systems in use today that use these keys -- in other words, the pirates have moved on to other keys which we are not blocking.

So how do we charaterize our policy?

We want to make sure that the broadest number of people can install SP2. The nature of malicious attacks on computer users is constantly changing and we will continue to evaluate how we deal with security updates for pirated versions of Windows to best protect our genuine Windows customers.

Thanks,
Gary Schare
Microsoft"

Jag tycker detta är mycket vettigt gjort av Microsoft. Det är väl en win-winsituation.

Permalänk
Medlem

FW från sp2 skall ha IN/OUT medans den gamla hade bara IN

dock ska det vara en skit i arslet svårt att få buklt med automatisk update

kommer i princip inte gå att stänga av burken utan att de pachar update hojtar om blir installerade endå, iof väldigt bra men man vill inte bli påprakad massa jox

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Hedersmedlem

Sådär, nu har jag hackat min uxtheme.dll så jag kan använda tredjepartsteman även i SP2.
Nu får alla intresseklubbar anteckna detta...

Permalänk
Medlem

http://blogs.msdn.com/mswanson/archive/2004/08/06/210345.aspx

The release to manufacturing (RTM) version of Windows XP Service Pack 2 is now available for download via MSDN Subscriber Downloads. The CD ISO image weighs in at 475.35MB.

Underbart!

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk
Medlem

Hmm... 475 MB jämfört 266, undrar vad som skiljer. Sitter själv och tar ner 266:an direkt från Microsofts Beta-server.

Visa signatur

Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done. -Andy Rooney

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av goblin
Hmm... 475 MB jämfört 266, undrar vad som skiljer. Sitter själv och tar ner 266:an direkt från Microsofts Beta-server.

Jag har SP1a svenska på skiva från microsoft. SP1a filen är ju på 122 MB. Hela skivan tar 280 MB.
Bland annat är Support-mappen på 116 MB
\SUPPORT\SYMBOLS\SYMBOLS.CAB är 105 MB

Jag skulle tro det är liknande saker på SP2 skivan också, t.o.m. mer av det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Trevligt med Service Pack

Körde XP SP2 RC1 och den funkade skit bra... väntar nu på Svenska utgåvan men det tar väll typ 3 veckor eller mer aja bara vänta...

Sen den inbyggda brandväggen är helt underbar, kräver inte en massa kraft av datorn som Norton´s brandväg gör.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk

Funkar torrenten för er?

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att man ska vänta tills Microsoft releasar den offentligt.

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk
Hedersmedlem

Nej

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Laddade ner från en torrent i natt - kollade med första inlägget avseende version och identitet, som stämmde.

Installerade, tog en 30-40 min, efter omboot - hängning - därefter hård omstart - så nu funkar det.

Aktiverade nya Windows Update samt BV-inställningar.

Har inte provat alla app ännu - alltid är det väl något som inte funkar - återkommer isf.

Permalänk
Medlem

Då kanske man får skrota Windows 2000 och installera Windows XP med SP2 nudå.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem

Ingen som vet hur lång tid det brukar ta för Microsoft att få ut sina Service Packs i svenska versioner? 1 dag, 1 vecka eller 1 månad?

Permalänk
Hedersmedlem

Kommer i slutet av augusti, tidigast runt 25:e eller nåt. Kan nog dröja till början av september också. Ni får helt enkelt vänta och se...

Permalänk
Medlem

I morgon kommer Microsoft att lägga ut en publik version av SP2 på sin technet sida.

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk
Medlem

ingen som har en länk där man kan hitta, format .exe?

Visa signatur

Mvh,
Vi i Sthlm!

Permalänk
Medlem

Re: Windows XP SP2 RTM engelsk (och tysk) är klar! Torrent finnes.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Angående säkerhetsbegränsningen i TCP-protokollet så betyder det max 10 anslutningar per sekund, alltså inte totalt! [/B]

10 nya anslutningar eller maximalt 10 anslutningar per sekund?

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Hedersmedlem

Ang. begränsningen av antalet anslutningar

Till att börja med, JA, det är frågan om en begränsning av antalet TCP-anslutningar!
MEN, det saknar praktisk betydelse (om man nu inte vill sprida en sasser 2).

Bakgrunden är den att MS vill stävja spridningen av maskar/virus som tokansluter till massor av datorer under kort tid.
I SP2 tillåts skapande av max 10 anslutningar per sekund och TCP-port. Även om man använder sig av P2P-program är det sällan som detta inträffar. Undertecknad, som haft SP2 i drygt två dygn nu, hade igår kväll totalt sju (7) events som berodde på att begränsningen uppnåtts, och då har jag haft min BT-client aktiv nästan hela tiden.
Begränsningen har alltså knappast kunnat påverka min överföringshastighet.

Det går att "hacka" så man ökar till 50 anslutningar, fix finns här -> http://www.lvllord.de/4226fix/4226fix-en.htm

Citerat från warp2search:
Just found this in my event-log after starting emule:
"EventID 4226 - TCP/IP has reached the security limit imposed on the number of concurrent TCP connect attempts"

This is what I get from a M$-Guy when i asked him why XPSP2 slows down programs like emule which open many connections to different destinations:

"Thanks very much for responding. This new feature is one of the stack's "springboards", security features designed to proactively reduce the future threat from attacks like blaster and Sasser that typically spread by opening connections to random addresses. In fact, if this feature had already been deployed, Sasser would have taken much longer to spread.

It's not likely to help stop the spread of spam unless spammers are trying to reach open email relays in the same way, by opening connections on smtp ports of random IP addresses.
This is new with XP SP2 and we're trying to get it right so that it does not interfere with normal system operation or performance of normal, legitimate applications, but does slow the spread of viral code. New connection attempts over the limit for half-open connections get queued and worked off at a certain (limited rate)."

Jag kommer uppdatera infon när jag vet mer.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera AutoStreamer för att "slipstreama" SP2 till era XP-kopior, mycket smidigt litet program

http://www.neowin.net/forum/index.php?showtopic=188337&st=0&#...

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Will
ingen som har en länk där man kan hitta, format .exe?

testat www.google.com ?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

enligt windows update (testat både den gamla (via startmenyn) och http://v5.windowsupdate.microsoft.com/v5consumer/default.aspx...

så finns ingen uppdatering för mig...

Ja jag använder Engelsk windows om någon nu skulle få för sig att det skulle vara anledningen...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Transportören
http://w1.300.telia.com/~u30027232/fw/fw-1.jpg

Vad är det där för font?