kondens med vattenkylning hur löser man det?

Permalänk
Medlem

kondens med vattenkylning hur löser man det?

Hej jag och några kompisar hade tänkt att testa med att dra in vattenkylning i en dator. Men det finns ju ett problem! Kondensen, vet ni något sätt att förhindra att kondensbildas eller något annat som t ex avfuktning. Skulle bli jätte glad om jag fick ett svar...

Vi hade tänkt oss att dra in koppar rör med vatten. Men vilken temp tycker ni att vi ska ha? Bildas det mer kondens om du har lägre temp?

MVH Daniel

Visa signatur

"Det som inte dödar det härdar"

Permalänk
Medlem

Det uppstår väl ingen kondens av rumstempererat vatten..?

Permalänk
Medlem

KA har rätt. I rumstemperator (och om du inte kyler med isvatten ) uppstår det ingen kondens! Så det är inget att oroa sig för. Har själv kört vattenkylning ett bra tag och kondens är absolut inget problem!

Om koparrören: det är mycket lättare att använda 1/2" PVC eller silikon slang. Somliga säger att PVC är för stel att arbeta med men det är BS. PVC är det bästa!

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk
Medlem

k tack!

Visa signatur

"Det som inte dödar det härdar"

Permalänk
Medlem

Ursäkta mig, men jag fick intrycket att ni tänkte koppla in vattenkylningen direkt på vattenkranen.

Kondens bildas när vattnet är kallare än rumstemperaturen, men i de flesta fall av vattenkylning så ligger tempen på vattnet över 30 grader.

Visa signatur

A7N8X Deluxe 2.0, XP3000+ (Barton), Gainward GF6800GT GS@440/1140, Corsair TWINX1024-3200LL, 2x WD Raptor 74Gb (Raid0), 1xHitatchi 7k250 250Gb, PC Power&Cooling TurboCool 510 Deluxe, Waterchill's Vattenkylning
Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär.

Permalänk
Medlem

I vårat fall kommer det då bildas kondens... men jag fick reda på hur man ska förhindra att luft som cirkulerar i datorn inte får kontakt med kondensen.. vi tänkte ha en vatten temp på 8 grader.

Visa signatur

"Det som inte dödar det härdar"

Permalänk

Förhindra luft att få kontakt med kondens?

Det som kommer hända är att det kommer bli kondens på runt och på blocket och det är ju vatten som sedan kommer droppa ner på sådant som inte gillar vatten.

Ska du kyla med något som är kallare än rumstempen så behöver du isolering runt block och yta som ska bli kyld.. Annars kommer det bara funka som temporär kylning vid bench t.ex.

Permalänk
Medlem

som Bungholio sa...

Kondens bildas inte i vanlig vattenkylning...om man inte kör med peltier (som ja) eller med isvatten eller dylikt...om du ska använda något av de så behöver du neopren för o täta , vaselin eller diaelektriskt fett o gnida in ytan närmast H2O blocket...(både framsida o baksida)..o sen göra det helt lufttätt med neopren.

Ja använder mig utav ett maze 4 +80w pelt på gpu
så här tätas den: http://www.over-clock.com/ivb/index.php?showtopic=997

Visa signatur

En crap HP!

Permalänk
Medlem

Det finns en slags (skum?)gummi som man kan dra runt rören. Dock blir diametern på hela härligheten ganska tjock eftersom det där gummit är åtminstone en cent tjockt!

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk
Medlem

tex om man skulle ha en radiator(vet inte varför man skulle ha det) med ca 8gradigt vatten.. skulle man då måsta "kondensisolera" radiatorn???

Permalänk
Medlem

Om ni gör en låda som är hermetiskt tillsluten (lufttät), så kommer inga kondensproblem att uppstå den begänsade mängd luft som befinner sig i lådan (förmodligen ) inte har tillräcklig mängd vatten för att skapa kondens i den mängd som krävs för att orsaka problem.

Dock kommer det vara svårt att göra en låda helt lufttät, då tempereturskillnaderna mellan luften utanför lådan och innuti lådan kommer medföra att ett "sug" in i lådan pga. volymsminskningen av den kylda luften. Detta kommer framförallt uppstå vid uppstarter om även kylningen slås av. (Om jag inte är helt ute och cyklar )

Några frågor.. 1) Var får ni det kylda vattnet ifrån?
och ev. 2) HUR kyler ni det till den låga temperaturen?

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem

kondens med vatten ?? dummaste jag har hört... det är inte minus grader vi talar om här.. men det kan bli om tempen är under rums tempratur långt dvs

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

om ja skulle kyla med -30gradigt vatten med ett Zalman ZM-WB2 skulle ja då måsta gnida in blocket med vaselin å sen sätta neopren runt det hela???? eller har ja missupfattat allt?

Permalänk
Medlem

MaZZly: WaterChiller?

Permalänk
Medlem

Gabbax från techsweden brukar leka med kväve:

http://www.techsweden.org/forum/viewtopic.php?t=43151
http://www.techsweden.org/forum/viewtopic.php?t=43157

Visa signatur

En crap HP!

Permalänk
Medlem

Asså..

om ja skulle kyla med -30gradigt vatten med ett Zalman ZM-WB2 skulle ja då måsta gnida in blocket med vaselin å sen sätta neopren runt det hela???? eller har ja missupfattat allt? [/QUOTE]

Vatten fryser till is vid -0 / -1 Grad så ett tips är att typ använda kyllarvätska eller typ T-sprit som fryser vid ca -30. Men det är bara vad jag tycker.

Visa signatur

"Det som inte dödar det härdar"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
kondens med vatten ?? dummaste jag har hört... det är inte minus grader vi talar om här.. men det kan bli om tempen är under rums tempratur långt dvs

Hehe, menar inte att vara elak eller så, men du vet inte precis vad du snackar om va?

Självklart kan det bli kondens trots att man "bara" kör med vattenkylning. Om temperaturskillnaden mellan vatten och luft är tillräckligt hög så bildas kondens.

Har du inte hällt upp ett glas dricka i sommar och märkt att glaset du har drickan i blivit fuktigt? Om du tog drickan från kylen är chansen ganska stor att drickans temperatur låg närmare 8 grader. Nästan exakt den temperatur som dadzz vatten kommer att hålla.

Som någon skrev är neopren att föredra som isolering, men om du har ganska mycket rör som skall isoleras kan jag rekomendera en isoleringstyp som kallar Armaflex, ganska dyr, men finns att få tag på i långa längder. Armaflex används bla. till att isolera kylanläggningar och liknande.

Får man gissa att du får det kalla vattnet från en egen brunn..?

Permalänk
Medlem

hahah

Visa signatur

"Det som inte dödar det härdar"

Permalänk
Medlem

Jag brukar kyla med 0-gradigt vatten, men då måste luften vara så torr som möjligt... det bästa är på vintern, då har jag inga problem med kondens även fast lufttemperaturen ligger på ca 20 grader.

Visa signatur

Asus Z170-K | I7-6700K | 4X4 GB DDR4 Dominator Platinum | 2 X Samsung 250 Gb SSD | EVGA GTX 980 Ti | Antec 650 W PSU