Softmodda Sapphire 9800pro till XT?

Permalänk
Medlem

Softmodda Sapphire 9800pro till XT?

Hej!

Jag funderar på att införskaffa mig ett 9800pro 128 från sapphire,
och jag har hört att man kan softmodda det till ett XT, någon som kan hjälpa mig med lite info hade det vart kanon.

Permalänk
Medlem

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=27769...

Testa den... sitter klistrad och fin!

Annars går det fint att söka. Gjorde det nyss själv... och finns väl en sisådär umptifem trådar om ämnet

Permalänk
Medlem

1, det heter flasha (tycker jag iaf ;P)
2, ja det går men skaffa för allt i världen bättre kylning först (helst en vga silencer)

I tråden som Mr Dog gav dej kan du läsa hur du går tillväga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
1, det heter flasha (tycker jag iaf ;P)
2, ja det går men skaffa för allt i världen bättre kylning först (helst en vga silencer)

I tråden som Mr Dog gav dej kan du läsa hur du går tillväga.

Klart det heter flasha OCKSÅ!
Men har tyvärr inte läst några regler hur man skall kalla det....
Funkar bra det ja men hällst en Zalman ZM80D Dual Heatpipe.

och det sissta fattade jag nog själv

Permalänk
Medlem

ja det funkar men du måste ha fläkt till den

Permalänk

The Zalman ZM80D-HP Heatpipe Cooler Review!
http://www.rojakpot.com/showarticle.aspx?artno=123&pgno=0

The Radeon 9800 Pro To Radeon 9800XT Mod Guide Rev. 5.0!
http://www.rojakpot.com/showarticle.aspx?artno=92&pgno=0

Tänkte bara så här, när man flashar ett Pro till XT så höjs automatiskt coren och minnena från:

Pro 380MHz
DDR 340MHz

till

XT 412MHz (432MHz)* overdrive
DDR 365MHz

Ok, ni som gjort det och nöjt er med den "defaulta" XT ökningen, vad anser ni om följande kylningsalternativ:

1. Köra på med original kylningen?
2. Zalman ZM80D-HP passivt?
3. Zalman ZM80D-HP med fläkt?

Tacksam för alla svar!

Visa signatur

Win2kSP4| XP 2500+ | NF7-S Rev.2.0 | Corsair TWINX1024-3200LL 1024MB | Maxtor 80Gb 8mb | Sapphire 9800 Pro 128mb | Antec NeoPower 480W |

Permalänk
Medlem

3an, heltklart.. tror den blir för varm med 2an och ettan vill jag inte lägga mej i ;D

Permalänk

Vill bara säga att jag lyckats lura mig själv grundligt. Har nyss sabbat mitt 9800 Pro genom att endast starta datorn, låta den stå på idle i 15 minuter (visar bara skrivbordet) med Zalman ZM80D-HP monterat utan fläkt. Herregud, den flänsen är ju jättelik, och originalkylningen pytteliten i jämförelse! Klart det då skulle gå att köra passivt, särskilt utan någon överklock och i vanligt kontorsarbet!? men nej.... när jag kom tillbaka var där fullt av artefakter, vertikala färgglada linjer linjer, Zalman flänsen extremhet och det luktade bränt! Stängde ner direkt, men tyvärr bestod problemen vid nästa uppstart med aktiv kylning :(.

Efter att ha läst den här recensionen http://www.rojakpot.com/showarticle.aspx?artno=123&pgno=0 The Zalman ZM80D-HP Heatpipe Cooler Review! och och fått det allmänna intrycket på detta forum att ZM80D-HP funkar passivt utan överklock på ett 9800 Pro kan jag säga att det är rent skitsnack! Möjligen om man har väldigt bra chassikylning/fläktar, men absolut inte för sig själv.

Det finns en särskild fläkt till ZM80D-HP och den funkar utmärkt, flänsen håller sig ljummen och man kan utan problem röra vid den. Manualen säger också att med vissa nämnda kort, däribland 9800 Pro MÅSTE även fläkten installeras! Jag får skylla mig själv som struntade i det, men att det gick så snabbt åt helvete var ändå en överraskning. Var helt inställd på att det skulle funka passivt.

Det är också tveksamt om den kylpasta som följer med räcker till allting. Jag använde AS3 till nästan allt.

Lita INTE på detta!!

Citat:

Conclusion

Zalman has raised the bar yet again with this new heatpipe cooler, but not by much although adding a second heatpipe and making beefier heat sinks should theoretically have improved the heat transfer and dissipation. It may not be a major improvement over the predecessor but nevertheless it is still an improvement.

Running without any cooling on my Radeon 9800 Pro is still possible - the temperature is not that much higher than the stock cooler, which is quite an impressive feat I would say, but using the optional fan is highly recommended. Hardcore quiet cooling users may choose not to use the fan, but using it fan at 5V shouldn't increase the noise level much.

Other than the installation issues I faced, the product managed to perform as advertised. It is a great improvement over the stock cooler.

I couldn't get hold of the older ZM80C for testing, but this cooler should easily remain as one of the best aftermarket graphics card cooler in the market today.

Visa signatur

Win2kSP4| XP 2500+ | NF7-S Rev.2.0 | Corsair TWINX1024-3200LL 1024MB | Maxtor 80Gb 8mb | Sapphire 9800 Pro 128mb | Antec NeoPower 480W |

Permalänk
Medlem

Tack för varningen! Jag skiter i att klocka mitt kort. Det går ju bra ändå med ett sånt bra kort. Längtar hem till NFSU2 nu... installerade igår.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3500+ 939, ABIT AV8 , Saphire 9800pro 128Mb, 2x512 Kingston PC3200DDR, 80+200Gb hdd, CD-RW, Chieftech dragon chassi. Kolla galleriet!

Permalänk
Medlem

Om man flashar Sapphire 9800pro till XT, klarar man sig med Arctic Cooler 1 (den för pro-korten) eller måste man ha Arctic Cooler 3 (den för XT-korten)?

Permalänk

9800 pro till XT

tjena ... jag tror du inte behöver nå mer kylning än artic coolningen...

Och för det andra kan du inte ha silencer 3 inte samma sockel

mvh/// Tobias:)