Permalänk

Opensource kopierar?

En sak som irriterat mig under en längre tid är opensource-gängens okreativitet. Nu för tiden verkar det som om det bara handlar om att kopiera Microsoft, Apple eller andra kommersiella aktörer. Och med ett "höhö" tycka att man jobbar för frihet när man egentligen bara försöker komma undan enkelt genom att stjäla andras idéer.

Linus Torvalds säger själv i BusinessWeek att "det är bra att kopiera goda idéer och det ska uppmuntras". WTF? Billg borde säga sådant, inte Linus.

Jag högaktar Apache, PHP, MySQL, Perl, Python och allt annat där många ansträngt sig under lång tid för att göra något riktigt bra. Och där Microsoft kopierat från opensource.

Men nuförtiden tycker jag det har vänt... Opensource-gängen orkar inte mer än att göra en halvdan kopia på någon ny finess eller applikation från Microsoft eller MacOS X. Ta Open Office som ett riktigt patetiskt exempel. Varför kämpa för att göra en perfekt kopia av sunkiga gamla Office 97? Eller hur kreativt är Eksposé eller OurTunes?

Vad tycker ni? Är det någon som har några bra tips på några nya, riktigt kreativa och nyskapande applikationer eller lösningar som är opensource?

Permalänk

Jag tror inte du hittar lika stora R&D avdelningar hos open source programmerare som hos microsoft eller apple. Tror du verkligen att någon med en radikalt innovativ och kreativ lösning ger bort den gratis?

Det är helt enkelt inte open source mål att vara så absolut kreativa och konstnärliga som möjligt. Målet är att skapa bra och stabil teknik som är tillgänglig för alla utan löjliga begränsningar. Linux och BSD är bra exempel på detta. De är ju bara UNIX-kopior.

Jag håller helt och fullt med Linus "det är bra att kopiera goda idéer och det ska uppmuntras" eftersom det är så utveckling fungerar.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem

ibland blir det bra alternativ.. ibland blir det mindre bra alternativ..

men du kan ju inte förbjuda folk att koda egna saker..

Permalänk

Re: Opensource kopierar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av network23
Men nuförtiden tycker jag det har vänt...

Jag tror det är svårt att få en riktig överblick på trender. Eftersom det är så otroligt många programmerare.
Är inte mySQL en sql[vad som nu var först]-kopia?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av network23
Ta Open Office som ett riktigt patetiskt exempel. Varför kämpa för att göra en perfekt kopia av sunkiga gamla Office 97?

För att folk är vana med det interfacet, och för att det inte alls är speciellt dåligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av network23
Eller hur kreativt är Eksposé eller OurTunes?

Så du menar att om en person får en ide, så bör ingen annan människa använda sig av den?

Jag tycker kretivitet inte ofta är ett behov när man gör mjukvara, det mesta vill man att det bara ska fungera. Och det ska helst fungera på ett okreativt sätt också.

DEt är kul ibland när man hittar ett program som löser problem som man inte visste fanns(mouse gestures te.x.) Men för det mesta vill man ha program som löser problem som är gamla och har lösts många gånger tidigare men med annan licens, sämre prestana, sämre stabilitet, annan plattform o.s.v. , till exempel open office, gnumeric(excel-kopia), xchat, FireFox och så vidare.

Jag håller altså med Thorwalds där.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkFarfar
Jag håller helt och fullt med Linus "det är bra att kopiera goda idéer och det ska uppmuntras" eftersom det är så utveckling fungerar.

Exempel:

Förr:

1987 - Larry Wall skapar Perl.
1990 - Guido van Rossum skapar Python.
1994 - Rasmus Lerdorf skapar PHP.

1997 - Microsoft släpper IIS3 med ASP.

Vem kopierade vem på den tiden? Extrauppgift: Jämför kreativitet och nytänkande från de tre personerna ovan med Microsofts sammanlagda resurser för utveckling av ASP för IIS.

Nu:

2003-06-23 10:35 Steven Jobs visar upp Exposé på WWDC.
2003-11-22 10:46 Registreras plats för Eksposé på SourceForge.

Ingen mer än jag som ser en tragisk trend? Kan någon ge exempel på att det inte behöver vara så?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av network23
Exempel:

Förr:

1987 - Larry Wall skapar Perl.
1990 - Guido van Rossum skapar Python.
1994 - Rasmus Lerdorf skapar PHP.

1997 - Microsoft släpper IIS3 med ASP.

Vem kopierade vem på den tiden? Extrauppgift: Jämför kreativitet och nytänkande från de tre personerna ovan med Microsofts sammanlagda resurser för utveckling av ASP för IIS.

Nu:

2003-06-23 10:35 Steven Jobs visar upp Exposé på WWDC.
2003-11-22 10:46 Registreras plats för Eksposé på SourceForge.

Ingen mer än jag som ser en tragisk trend? Kan någon ge exempel på att det inte behöver vara så?

Läste du mitt inlägg? Jag tycker det är bra att bra idéer kopieras så jag förstår inte varför det var mitt inlägg du citerade!

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter i den här tråden? Bra idéer lämnas aldrig ensamma, det är en av grundpelarna i den kaptalistiska ekonomin. Om ingen skulle ta bra idéer och förbättra dem så skulle kapitalismen kollapsa.

Det finns knappast någon som klagar på microsoft för att de skapade asp efter en idé från open source projekt.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av network23
Ingen mer än jag som ser en tragisk trend? Kan någon ge exempel på att det inte behöver vara så?

Det tar ett tag innan en ide blir stabil verklighet. Men nog finns det fortfarande nya ideer, här är några:
http://suprnovaxp.sourceforge.net/
http://sourceforge.net/projects/klam
http://sourceforge.net/projects/trtolls/
http://sourceforge.net/projects/ssproxy/
http://sourceforge.net/projects/wechselspieler/

Och det finn sännu fler åter-uppfinningar där målet är att göra någonting bättre. Bara en liten minoritet av projekten på sf-net är kopiera-projekt. Men kopierar de någonting bra så är det klart att just de blir populära, och du hör talas om dem.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Gämför GUI:et i WinXP med KDE så ser du nog vilka som har flesta schyssta ideér (hint: inte är det XP i alla fall). Samma sak kan göras med Mozilla vs Internet Explorer osv.. tycker i över huvud taget inte att MS har kommigt med nått nytt på länge nu O_o

Permalänk
Hedersmedlem

Klart det är bra att kopiera bra ideer. Det är ju lite filosofin bakom oss, att man ska ta tillvara andras arbete och bygga vidare på det.

Sen säger ju Linus i artikeln som nämns i första inlägget att linux har många kreativa lösningar på det tekniska planet, men dessa är ju lite svåra att se utan att gräva ner sig i kärnans källkod, därimot märker vi ju det tex genom att vi har den snabbaste kärnan på marknaden till vårt förfogande.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

Klart att man tar det som fungerar och är bra och gör det ännu bättre. Varför uppfinna hjulet på nytt? För att göra det rundare!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"Standing on the shoulders of giants"

Man inspireras ju av föregångare och tar intryck av andra. Det är nog svårt att komma ifrån att man ofta bygger vidare med hjälp av tidigare erfarenheter. Också om det inte är ens egna.

Visa signatur

Bastard Operator From Hell
Frigående amatör har skrivit detta inlägg.

Permalänk
Medlem

Det stämmer inte alls att Open Source rörelsen bara kopierar utan att vara kreativa. Titta på mycket av teknologierna i kärnan, tex de nya schemaläggningsalgoritmerna som testas, reiserfs4, KDEs extrema nätverksintegration osv.

Dessutom kopierara Apple fritt från Open Source-rörelsen. För något år sedan började Nat Friedman att skissa på Dashboard, som nu heter beagle och nu har apple precis presenterat Spotlight som ska vara en del av nästa version av MacOS X, Tiger. De är suspekt lika...

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
De är suspekt lika...

Tycker iofs inte jag. Det kan vara så att de har kopierat, vilket jag tycker är helt okej, bra ideer är till för att spridas. Men det kan också vara så att de råkade komma på samma ide, den är ju inte väldigt långsökt, om jag förstått det rätt så är det en förbättrad sökfunktion?

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Re: Opensource kopierar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av network23

Linus Torvalds säger själv i BusinessWeek att "det är bra att kopiera goda idéer och det ska uppmuntras". WTF? Billg borde säga sådant, inte Linus.

Det är väl BRA att kopiera bra idéer och kanske göra något bättre av det? Då blir ju programmen i slutändan bättre.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Tycker iofs inte jag. Det kan vara så att de har kopierat, vilket jag tycker är helt okej, bra ideer är till för att spridas. Men det kan också vara så att de råkade komma på samma ide, den är ju inte väldigt långsökt, om jag förstått det rätt så är det en förbättrad sökfunktion?

Ja, det är en "meta-sökfunktion". Man kan tex söka på en person och få upp allt som relaterar till den personen, bilder, dokument, IM-loggar, websidor och dylikt. Ursprungstanken med Dashboard var även att koppla ihop applikationer, så att när du tex chattar med någon över ICQ, får man upp ens addressboksinfo om den personen, bilder på personen och dylikt.

Det var mest att Spotlight kom väldigt lägligt från apple, efter att dashboard/beagle fått väldigt mycket publicitet (både från Novell och typ slashdot) annonserade apple plötsligt att Tiger skulle ha en liknande funktionalitet.

Poängen var mest att det visst pågår innovation inom Open Source, och att de proprietära tillverkarna kopierar ideer från Open Source. Det är ett utbyte.

Sedan måste man komma ihåg att det är svårt att se viktiga innovationer som händer just nu, eftersom det oftast tar ett par år att upptäcka att de är viktiga. När jag började med linux 1998 var inte Python speciellt hot, trots att det funnits i 8 år redan, det är först på senare år det börjat få fart.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Citat:

Det var mest att Spotlight kom väldigt lägligt från apple, efter att dashboard/beagle fått väldigt mycket publicitet (både från Novell och typ slashdot) annonserade apple plötsligt att Tiger skulle ha en liknande funktionalitet.

Njaej. Du gör det för enkelt för dig om du tror Apple kopierar på det sättet.

För två år sedan anställde Apple Dominic Giampaolo som skapade filsystemet för BeOS. Dominic har tidigare arbetat på SGI, Google och QNX. Apple har också hyrt in Pavel Cisler som gjorde BeOS Tracker och en flock andra gurus, så, nej, det kom inte "lägligt av en slump". Jag tror inte någon här kan beskylla Dominic Giampaolo eller Pavel Cisler för att ha kopierat kunskap och arbete kring nya och kreativa filsystem.

Många företag har också bestämt sig för att inte kopiera. Apple kan nog räknas dit. Det finns inte så mycket som kopierats från andra den senaste tiden. Jämför Aqua med KDE/Gnome så är det ju rätt stor skillnad. Inte heller Fisher Price XP har något att skryta med, om vi ska vara ärliga.

Visst arbetar Apple med FreeBSD i botten, men man är en mycket god Open Source Citizen och återför en sjujäkla massa utvecklad kod (fråga KDE-folket när Safari lanserades). Apple springer dock inte i Richard Stallmans ledband och gillar ju BSD mer än GNU, men det är vi många som gör.

Ett annat, kanske något förvånande, företag som inte heller säger sig vilja kopiera är SONY. Det har inneburit att SONY ibland utvecklat helt andra och excellenta lösningar, exempelvis Trinitron-bildröret och ibland lösningar som gått snett som Betamax och MiniDisc/ATRAC.

Men inställningen från Akio Morita och Masaru Ibuka har varit stenhård - kopierar man andra så blir man slö i sinnet. Eller som Ibuka sa när de byggde Trinitron och bestämde sig för att INTE kopiera andra tillverkare: "Sony is an innovator. We do things that no one has done." Läs mer här.

Jag kan inte hjälpa det, jag tycker inte heller om folk som kopierar.

Inspireras av och utvecklar vidare - ja - precis som många har skrivit här, men att bara kopiera rätt upp och ned och med ett "hö-hö" tycka att man har någon slags rätt att göra så - nej - inte i min smak.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av network23
Ett annat, kanske något förvånande, företag som inte heller säger sig vilja kopiera är SONY. Det har inneburit att SONY ibland utvecklat helt andra och excellenta lösningar, exempelvis Trinitron-bildröret och ibland lösningar som gått snett som Betamax och MiniDisc/ATRAC.

Jippii, alla företag hittar på sina egna standarder. det vore ju fel att kopiera till exempel dvd, så istället gör varje tillverkare sitt eget format och spelare som enbart kan spela det formatet.
Och varför ska alla bilar ha växelspaken till höger? Varför inte ha den till vänster. Och så byter vi ut ratten mot en joystick också. För det är ju inte kul att bara kopiera!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av network23
Inspireras av och utvecklar vidare - ja - precis som många har skrivit här, men att bara kopiera rätt upp och ned och med ett "hö-hö" tycka att man har någon slags rätt att göra så - nej - inte i min smak.

Mmjo det är i stort sett en rättighet. ingen har rätt att hindra en i alla fall.

Om man har följt diskussinerna om Linux vs. Windows så vet man att ett av det största problemen för Linux och öppna system är bristen på program som beter sig som användaren förväntar sig mao. som motsvarigheterna på andra plattformar, te.x Photoshop. Skulle det finnas en Photoshopkopia till linux skulle många fler användare byta.
Och vadå? Apple kopierar också! Te.x. har de kopierat iden med att ha programmen nere tillgängliga i en rad i underkanten av fönstret, precis som Windows har haft länge...
De har också kopierat iden med konsolfönster i en grafisk miljö.
AppleWorks fungerar i princip som office det med. Helt klart en kopia!
Tangentbordet är en ide som de i stort sett har rippat rakt av, de har bara ändrat lite på symbolerna i princip!

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Citat:

AppleWorks fungerar i princip som office det med. Helt klart en kopia!

Öh. MacWrite och MacPaint kom ju faktiskt 1984. Och det fanns Lisa-program innan dess. MacDraw något år senare. Långt därefter kom MS Word, MS File, MS Multiplan och MS Chart för Mac. Långt därefter kom Excel. Lååångt därefter kom Excel för Windows och resten av Office. Och då räknar vi inte Aldus Persuasion och andra stora "officeprogram" på den tiden.

Du vet inte ens varför dina windowsfönster inte går över hela skärmen utan är just fönster som måste förstoras med ett klick för att täcka din skärm? Och du svarade inte på om du fortfarande tycker att Apple kopierat Spotlight?

Permalänk
Medlem

Go go Mactalibaner ^^

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av network23
Öh. MacWrite och MacPaint kom ju faktiskt 1984. Och det fanns Lisa-program innan dess. MacDraw något år senare. Långt därefter kom MS Word, MS File, MS Multiplan och MS Chart för Mac. Långt därefter kom Excel. Lååångt därefter kom Excel för Windows och resten av Office. Och då räknar vi inte Aldus Persuasion och andra stora "officeprogram" på den tiden.

Vad jag hört kopierade Microsoft utseendet till word från word perfect. Vilket innebar att det var enklare för användarna att byta. Jag tror inte MacWrite från 84 hade ett sådant utseende. Men jag kan ju ha fel. Har själv ingen större koll på det.
Och apple ha ju också kopierat iden om grafiskt interface, som i sin tur har kopierats av alla seriösa konkurennter på grund av det är en så bra ide.
Källa: http://encyclopedia.thefreedictionary.com/History%20of%20the%...

Du vet inte ens varför dina windowsfönster inte går över hela skärmen utan är just fönster som måste förstoras med ett klick för att täcka din skärm? Och du svarade inte på om du fortfarande tycker att Apple kopierat Spotlight? [/B][/QUOTE]

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Hedersmedlem

Microsoft kopierade också MacOS utseendet när de gjorde 3.1/3.11, de blev stämda för det har jag för mig...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.