Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mytos
Han kanske blandar ihop gigabit med megabit

nej, både ownit och bostream erbjuder 1 Gbit länk, dock stiger mängden pengar ispn får in beroende på hur många abonnerar på tjänsten, Se länk nedan.

http://www.bostream.com/controller.php?action=forHomeOwners

ownits upplägg är tämligen snarlik, kan bero på att ownit består av ex bostream folk.

Permalänk

Jag pratade med Bredbandsbolagets www.bredband.net kundtjänst idag.

Vi pratade om en företagstjänst om 100mbit/sec

För detta skulle BBB ha 29.990:- ex moms/mån

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trafikfarlig
Vi pratade om en företagstjänst om 100mbit/sec
För detta skulle BBB ha 29.990:- ex moms/mån

Ja, jag har för mig att det är samma siffra som tidigare (i våras?) funnits på deras sajt "Gula Zonen" (det var dock troligtvis endast någon kampanj, för den finns inte uppe längre).

Det är också lite skillnad på en "företagstjänst" på 100 Mbit/s och den tjänst Bostream säljer som "K-LAN". Med en företagstjänst är du i princip garanterad 100 Mbit/s dygnet runt och en väldigt hög tillgänglighet (99,7% enl. B2:s hemsida). Bostreams K-LAN är egentligen bara en gemensam anslutning tänkt för en grupp privatpersoner och har (så vitt jag vet) inte någon garanterad bandbredd till slutkunderna utan är "upp till" aktuell nivå.

Anledningen till att man kan få 100 Mbit/s till varje lägenhet med Bostream är att BRF:en själva har hand om utrustningen och kan bestämma hur den skall fördelas. Om inte alla använder sin uppkoppling hela tiden så vinner man ju på att samsas om den befintliga bandbredden. Om jag förstått det hela rätt (enl. Apachez) så delar man även på nedladdningsbegränsningen, vilket är en ganska smart lösning (så länge ingen "missbrukar" sin anslutning).

Permalänk
Medlem

Med 37 aktiva så har vi ett dygnssnitt på strax över 10mbit/s. Så för en "10mbitslina" så är vår månadskostnad hög. Men vinsten i det hela är att vi kan vid behov plocka ut upp till 1gbit (vilket är vad interfacen pallar med). Med 37 lägenheter där alla sitter med 100mbit så innebär detta inte automatiskt att 3.7gbit behövs utan vi har fortfarande bara peakat på 110-120mbit/s (har ännu inte genomfört belastningstest så jag vet inte hur mycket våra lina kan komma upp i men som sagt jag har skickat i 95mbit/s mot holland och har mot tptest mellan 98-99mbit/s oavsett tid på dygnet). Jag som sysadmin ser då med grundval av ovanstående observationer ingen anledning från vår sida att begränsa alla lägenheter till 10mbit.

Det som skiljer k-lan mot en företagslina är framförallt tillgängligheten. Även om SLA även regleras i vårt avtal så är den inte lika strikt som för en företagskoppling där det enkelt förklarat innebär att för k-lan så "gör det inget" om vår lina skulle gå ner mellan kl 12-13... gissa hur glatt ett företag skulle bli om motsvarande händer där hela verksamheten baseras på att man har koppling mot internet ? (nåja har man såna krav bör man ha minst 2 isper osv men iaf). Motsvarande gäller även för bandbredder, "shit happens" om jag under peakhours inte kommer upp i 99mbit mot tptest utan "endast" 98mbit - värre för ett företag som vet hur mycket dom ska kunna plocka ut på en lina (men även här, har man sådana krav så bör man anlita fler än en isp för leverans ).

Men skulle kunna summera det med att prioriteringsordningen för hur fel ska hanteras ser generellt ut enligt: företag > "k-lan" > privatkunder där det helt enkelt beror av SLA men även vilken av resp. som är störst kassako - den som betalar mest får naturligtvis bäst service (nåja men om vi nu talar i generella ordalag, finns ju klåparföretag även i isp-branschen).

Permalänk
Medlem

Om ni verkligen skulle utnyttja er teoretiska gig skulle ju Bostream faktiskt gå rejält back på det, och med all sannolikhet vifta med kontraktet eller bara tyst shejpa ner er.

Permalänk
Medlem

Tja hitills har dom gått rejält plus på oss... så i det långa loppet jämnar det ut sig. Bostream till skillnad från andra isper har satt sina priser och tagit fram prismodeller som överensstämmer med verkligheten vilket ger att vi har en fet pipa vi kan utnyttja till ett bra pris.

Permalänk
Medlem

@Apachez:

Jag bor i en bostadsrättsförening och vi har samma deal som du.
Jag betalar 180kr/mån för en 100mbit lina.

Tankar jag från andra 100mbit linor ligger jag oftast mellan 2 och 6 megabyte / sek, oavsett tid på dygnet. Jag har maxxat linan till 98-99mbit vid ett tillfälle, mot holland, både upp och ner. (12000 kb/s)

Jag är förbannat nöjd med dealen jag har, och hoppas att det inte ska pillas någe på vår lina framöver. Än så länge så har ingen gnällt om att vi tankat för mycket, dock så har vi en limit på 2gb utanför .se per dygn. Något som jag förövrigt ALDRIG märkt av, antagligen eftersom att nästan allt warezande i världen sker i huvudsak i sverige

Som jag uppfattat det så är skandinavien wareztätast i världen, och av skandinaviens länder Sverige, och av Sveriges landsdelar norrland och av norrlands städer, Umeå och Skellefteå

Om jag kollar bland de riktiga siter jag besitter just nu så ligger hälften på 100+linor i norrland