Permalänk
Medlem

MX1000 vs. MX5x0/700/900

Som topic. Jag är väldigt sugen på att köpa en MX1000 men jag är rädd för lagg osv. Har en kompis med MX510 och den är bland de skönaste och bästa mössen jag använt. Är det någon här som har en MX1000 och kan beskriva lite hur den känns? och om det är någon skillnad i känsla mot en 510? om den känns lika "responsiv" eller vad man skall säga?

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Jag har precis lirat BFV i en timme med min mx1000. Är mycket nöjd. Detta var första stora testen för mig. Har läst att folk har mystiskt delay och strul men jag har inte kunnat återskapa detta hur mycket jag än försökt. Musen är extremt känslig. Fick ställa om alla musinställningar i spelet. Allstå skruva ner sensitivity en del. Kan inte jämföra med en 510 eftersom jag hade en mx700 innan. Ska ärligt säga att det är svårt att säga hur stor skillnaden är. Naturligtvis känns den annorlunda men det är nog lite pga av att musen är utformad lite annorlunda. Tar lite tid för handen att vänja sig. Överlag är jag väldigt nöjd. Enda klagomålet är att setpointprogrammet som man ska installera är skit. Vill gärna kunna ställa kanpparna till exakt vad jag vill. Detta funkade med mouseware men inte nu. Det är lite klent för helt nya prylar.

Permalänk

vilken har skönast grepp då? MX700 eller MX1000

Visa signatur

Bloggare på Reseblogg / Travelblog

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peetteerr
vilken har skönast grepp då? MX700 eller MX1000

Definitivt MX1000, tycker jag. MX700, som ändå känns väldigt bra, känns faktiskt lite tung, klumpig och oergonomisk vid en jämförelse.

Spelade gamla goa Half-Life hela natten i förrgår, och det slog mig precis att man glömmer bort att man har en mus mellan handen och datorn... Bekväm, snabb, lydig och inte ett enda irritationsmoment. Den bara funkar och är otroligt bekväm.

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Mx1000 har skönast grepp. Väger ungefär samma men känns mycket lättare. Tummen vilar bra på en liten kant, mycket behagligt.

Permalänk
Medlem

Tyvärr för mig med liten hand så är musen lite för stor för vissa knappar.
För att nå knappen på sidan högst upp så måste jag lyfta handen från musen.
Mer fel på min utformning på handen än musen.....

Blir även problem för mig när jag lyfter musen för att byta läge på mattan att muspekaren rör sig även när jag lyft musen.
Beror väl på att lasern når mattan även när musen är lyft, gäller väl bara någon centimeter.
Men ovant för mig som förr bara kört kulmus...

Permalänk
Medlem

Grymt skönt grepp i mx1000 och den är lättare än mx700 också

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk

det låter bra men är osäker eftersom det är en trådlös mus vilket oftast leder till en massa krångel.

Visa signatur

Bloggare på Reseblogg / Travelblog

Permalänk
Medlem

har själv en mx900 ...
hade förut en mx700 och jag tycker mx900/700 är underbara möss. Kommer nog att testa en mx1000 för att känna på den lite, men aldrig köpa (vill ha Bluetooth)

Visa signatur

Signatur raderad. Max tre rader i upplösningen 1024 x 768. /GAPa

Permalänk
Medlem

Någon som vet om denna mus kommer att komma med sladd?

Visa signatur

| P4 3.0 | 1024 mb 400mhz | 9600xt | 2*120 gb hdd |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magoo
har själv en mx900 ...
hade förut en mx700 och jag tycker mx900/700 är underbara möss. Kommer nog att testa en mx1000 för att känna på den lite, men aldrig köpa (vill ha Bluetooth)

Eeehhhhh, Hallå???

MX1000 har ju Bluetooth!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
Eeehhhhh, Hallå???

MX1000 har ju Bluetooth!!!

Nej, men MX900 har BlueTooth.

Visa signatur

Fractal Design North Svart TG * AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB * ASUS ROG Crosshair X670E Hero * G.Skill 128GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo * Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 * ASUS ROG Ryuo III 240 A-RGB * ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X OC Edition * be quiet! Dark Power 13 1000W * ASUS ProArt PA32UCX-K * Dali Mentor Menuet SE 2.0 * Windows 11 Pro x64 Canary Insider

Permalänk
Medlem

Jag börjar bli lite sugen på en MX1000 har dock lite frågor.

Jag har haft en Mx500 och personligen tyckte jag den var lite för låg och jag fick ont i handen av den (särskilt lillfinger) då den kändes lite för liten och att man greppade den annorlunda då den var lägre och mer rundad om man jämför med mössen jag e van vid (dvs äldre Logitech)

Jag sålde den till en kompis och gick tillbaka till mig gamla "klassiska" MouseMan +Plus

Mx1000 är den kanske lite större, högre och maffigare ?

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk

Ska köpa den och byta upp från min mx 500 (dubbla musen ) Är det värt 650kr?

Permalänk
Medlem

ja då har man beställt ett ex av MX1000 då, tycker att det är dags att byta ut min sladd råtta (MX500) hatar ju när sladden fassnar i div. saker...

Ne man får hoppas att den är så bra som folk säger, skön ser den iaf ut att vara

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av {SWEC}Rool82
ja då har man beställt ett ex av MX1000 då, tycker att det är dags att byta ut min sladd råtta (MX500) hatar ju när sladden fassnar i div. saker...

Ne man får hoppas att den är så bra som folk säger, skön ser den iaf ut att vara

min sladd till musen räcker också inte detta är också ett av mina skäl att jag skaffar mx 1000.

Permalänk
Medlem

Jag har MX1000 o jag är supernöjd med den, märkte igen skillnad mot min gamla optiska mus i lagg o sånt den hänger med perfekt, som sagt jag är supernöjd.

Visa signatur

Abit AN7 / Barton 2500+/512mb 3200 DDR/Seagate 80GB/Power Color 9800Pro/ + lite till

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peetteerr
det låter bra men är osäker eftersom det är en trådlös mus vilket oftast leder till en massa krångel.

Har inte haft nåt krångel med mina MX700 eller min MX1000 än, bortsett från att min MX Wireless Desktop-combo (MX700 + tangentbord) till HTPCn var lite seg ibland. Visade sig att Logitechs FastRF inte gillar bildrör och datorer, så placerar man bara mottagaren vettigt (inget sånt för nära mottagaren, eller i siktlinjen mellan sändare och mottagare) så är det inga som helst problem.

Som jag just konstaterade i en annan tråd så klarar sig (min) MX1000 i mer än 8 dygn (normal desktopanvändning + några timmars FPS-spelande) på en laddning, och skulle den slockna så kan man i nödfall ladda den i några sekunder så klarar den sig en bra stund. (Ska testa mer exakt hur det förhåller sig sedan - men jag väntar fortfarande på att min nödladdning ska ta slut... )

EDIT: Ok, tillbaka med fler mer eller mindre värdelösa fakta:

Om MX1000 slocknat så går den i ca 15 sekunder på 1 sekunds laddning, 55 sekunder på 5 sekunders laddning, och ett par minuter på 10 sekunders laddning - och då är det med konstant rörelse. Håller man inte på och rycker i den konstant så klarar den sig mycket längre.

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Om jag har räknat rätt så på 25min laddning altså från 0-100% på batteriet bör musen klara av att stå på i över 14dar och det mkt har hafft min mus på full batteri i 3dar nu det var i onsdas jag laddade den senast.

Visa signatur

Abit AN7 / Barton 2500+/512mb 3200 DDR/Seagate 80GB/Power Color 9800Pro/ + lite till

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grayfox
Om jag har räknat rätt så på 25min laddning altså från 0-100% på batteriet bör musen klara av att stå på i över 14dar och det mkt har hafft min mus på full batteri i 3dar nu det var i onsdas jag laddade den senast.

Det kan nog stämma bra. Min klarade sig som sagt drygt 8 dagar i första försöket, och då är jag och rycker i den med jämna mellanrum ca 12-16 timmar om dan, samt spelar nåt FPS några timmar ibland. Vid mer "normal" användning borde den klara sig 2-3 veckor tycker man, men jag inte vet hur mycket mindre den egentligen drar i standby...

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Är formen på mx1000 ungefär samma som på 700/900? För affären jag var och kollade i idag hade inte mx1000 så jag kunde testa.

Permalänk
Medlem

Jag har suttit å funderat på att köpa en MX mus. Vet dock inte vilken. Sitter för tillfället på en gammal logitech mus med kula.

Permalänk
Medlem

Hej hej

Jag fick min mx1000 idag. Får väl börja med kommentera form och design. Personligen tycker jag att den är vansinnigt snygg (köpte midnight-varianten). Till skillnad från mx500 som jag hade tidigare är den klart större och har en lite annorlunda form. Passar min hand perfekt, ergonomin är guld. Många är oroliga för den extra vikt som radioteknik och batteri bidrar till men personligen är det inget jag stör mig på, tvärtom, jag upplever att det ger bättre precision. Glider fint på den gamle steelpaden

I Windows fungerar musen mycket bra med skarp precision och jag har inte känt av någon som helst lagg.

Jag är en cs-spelare så jag var nyfiken på hur det skulle funka här. Det är helt klart annorlunda att spela med mx1000 och mx500. Jag fick problem med snabba rörelser med låg sens som kräver att du lyfter musen, sätter ner den och sen vrider lite till snabbt. Funkar inte alls! Ska man använda mx1000 i cs blir det till att ändra spelstil lite grann. Gick bra "frag-mässigt" men kändes lite obekvämt. Samma sak i bf1942 faktiskt, just det här med obekvämligheten.. är helt klart annorlunda. Kanske känns bra efter man blivit van.

Vågar inte slänga den gamla mx500:an än på ett tag iaf. För vanligt surfande/windowspillande funkar mx1000 som sagt utmärkt och den är grymt skön, både att hålla i, att använda och att titta på.

Visa signatur

P4 2,4GHz, 9700pro, 512rambus, mx1000, Views. VX912

Permalänk
Medlem

hur är midnight-varianten handsvettsmässigt? den ser ju hemskt sliskig ut..

Permalänk
Medlem

MS 3.0 POWER!

Visa signatur

Här kan man skriva vilken hårdvara man sitter på, men jag tar en kopp kaffe istället...

Permalänk

Hur lång räckvidd har MX1000?

Funderar på att köpa en eftersom min MS Wireless Optical Mouse och Logitech Cordless mouse är rent skit. På ena börjar optiken blinka efter nån timme med nytt batteri och blir helt värdelös, den andra fastnar lite här å där oavsett hur nytt batteriet är...

Permalänk
Medlem

Har både mx700 och mx1000. Gillar båda men imho så är mx700 egentligen sämre på alla sätt och vis förutom programvaran som är lika dålig som vanligt, att logitech aldrig lär sig :/.

Upplevde faktiskt lagg ibland med mx700 i vissa fps spel (bla FarCry). Först trodde jag bara att det var för att datorn inte orkade med pga den fina grafiken men när jag testade byta till en sladdbundenmus så märkte jag att det var mx700 som laggade, inte datorn. Däremot kände jag inte av något sådant i CS, där kändes den bara seg pga tyngden.

Tyvärr så är programvaran till mx1000 helt värdelös som jag nämnde tidigare.. knapparna som sitter vid tummen (mouse4 och mouse5) kan man inte programera i spel om du kör SetPoint programmet. Men om man inte använder SetPoint så kan man inte använda vissa andra händiga funktioner i Windowsmiljön som t ex application switch, tilt och zoom funktionen(fast just den är faktiskt ganska värdelös ).. När man lirar spel så vill man alltså gärna stänga ner SetPoint och när man jobbar i windows så vill man gärna ha det igång, vilket blir ganska jobbigt efter ett tag.

Är man van vid låg sensitivity som många har i t ex CS så kan mx1000 kännas rätt klumpig och jobbig att spela med.. Musens form/storlek kan nämligen vara till en nackdel ibland.. Det blir väldigt svårt att finstyra till headshots i vissa vinklar. Men om man kan vänja sig vid högre sensitivity så är den faktiskt ganska bra i just CS. Det jobbiga är att träna in pricksäkerheten när man siktar på långa avstång, eftersom sensitivityn är högre så blir det naturligtvis lite svårare att pricka headshots på långt avstånd då träffytan är mycket mindre.. Men däremot kan det bli till en fördel i närstider då högre sens kan leda till snabbare reaktionstider.

Har även en Boomslang 2000. Även om den har högre upplösning så upplever jag inte att den är till någon fördel i fps spel. Tyckte aldrig att den var så bra i CS som den var i t ex Q3.. Tror inte att dpi och mps spelar så stor roll om man inte trivs med formen, vilket värkar vara det allra viktigaste när det gäller möss i spel. Vissa föredrar en formgivning över en annan och så viseversa.. Så när man ska rådgiva någon om en spelmus så kan det bli väldigt olika åsikter om vad som är bra och dåligt. Tycker att folk hakar upp sig alldeles för mycket på tekniken och för lite på känslan.

Den bästa spelmusen jag har haft är faktiskt Logitech Wingman, men den har levt ut sina dagar och jag är faktiskt väldigt nöjd med min mx1000 :). Wingman har definitivt sämre upplösning än mx700, mx1000 och boomslang 2000, men ändå så har den bättre känsla imho (i spel).

Permalänk
Medlem

Fick min MX1000 idag, den e underbar.....en sak som dock stör mig, knapparna till vänster ligger inte bra till, men det kanske är en vanesak efter att ha haft en Intellimouse tills nu!

Och en Icemat musmatta blev det, helt kanon den med!

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timppa
Fick min MX1000 idag, den e underbar.....en sak som dock stör mig, knapparna till vänster ligger inte bra till, men det kanske är en vanesak efter att ha haft en Intellimouse tills nu!

Och en Icemat musmatta blev det, helt kanon den med!

Gillade inte den heller men nu så kan jag inte tänka mej att byta ut den mot min gammla ms3,0
kör med func mattan funkar kanon!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The-Patrik
Hur lång räckvidd har MX1000?

Den har lång räckvidd, jag låg i min säng och hade motagaren brevid datorn och det är ca 2 meter, och musen reagerade hur bra som helst, och tack vare den nya laser-tekniken så kunde man ha musen på t.ex tröjan, täcke etc. och muspekaren reagerade väldigt bra på skärmen.

Visa signatur

[Chassi]Fractal Design Define R4 [Mobo]Asus Maximus VII Ranger Z97 [CPU]Intel Core i5 4690K @ 4,5GHz
[CPU-cooler]Corsair Hydro H100i [GPU]Asus STRIX GTX 970 DC2 OC [PSU]Fractal Design Integra M 650W [RAM]Corsair Vengence PRO 2x8GB 1600MHz [SSD]Samsung EVO 840 250GB [HDD]WD Red 2TB [Monitor]Acer 24" Predator 144Hz