Permalänk
Medlem

Massivt problem?

Hej!

Jag har precis fått hem ett A64 system
bestående av:

ett coolermaster wavemaste chassi.
ett Asus K8V-Se Deluxe (moderkort)
ett x800Pro (Grafikkort)
ett par Corsair twin 3200 XL minnen
ett nätagg på 500W.
en A64 3400
en Maxtor 160 GB s-ata
en Dvd brännare

Men det funkar inte som det ska. För när jag
kopplar in allt och sätter igång datorn så låter
det som om den bootar upp. Men det kommer ingen
bild på skärmen utan den förblir svart och LED:en bara blinkar. Det är inga fel på grafikkortet/processorn/
moderkort/ram-minnen, för dom har jag felsökt.
Men vad är det då som gör så att det inte funkar?

Edit: Har inte installerat någon floppy.. men tror inte d har nåt med ovanstående at göra?

Permalänk
Medlem

Prova med att rensa cmos och hur det görs finns i manualen under "clear cmos"

Om det inte funkar så ta bort allt "onödigt" så datorn är minimalt konfigurerad och prova igen för att kunna hitta vilken del som krånglar.

Permalänk
Medlem

Okej, vad menar du med ta bort allt onödigt?
Ta bort, DVD-brännaren eller?

Permalänk
Medlem

Startar den i felsäkert läge?
Hade kanske samma problem. Installerade XP Pro med SP1 så funkade det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Retard
Startar den i felsäkert läge?
Hade kanske samma problem. Installerade XP Pro med SP1 så funkade det.

Inte för att verka spydig men om datorn inte ens bootar hur kan man då komma in i Felsäkert läge som är windows? :S

Visa signatur

Chassi: CoolerMaster HAF 922 CPU: i5 2500k@4.5GHz CPU kylning: Corsair Hydro H100
Moderkort: ASUS P8P67 Pro RAM: Corsair Vengeance Blue 1600MHz 16GB Grafikkort: ASUS Geforce GTX 960 DCII | MSI Geforce GTX 960
Nätaggregat: Corsair HX650W SSD: Samsung 850 EVO 250GB HDD: Western Digital Green 1.5+2TB
Mus: Logitech G400 Tangentbord: Microsoft SideWinder X4

Permalänk

kan antingen vara fel på grafikkortet eller moderkortet men vilket fel vet jag inte

Permalänk
Medlem

Det kanske är så att minnena inte funkar med det moderkortet? Inte ovanligt när det gäller AMD 64.
Kolla även i manualen om det finns nån "safe mode" jumper på moderkortet. Ibland kräver moderkortet att man startar det i safe mode för att sen justera minneshastighet och cpu frekvens ifrån BIOS.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-WorD-]
Okej, vad menar du med ta bort allt onödigt?
Ta bort, DVD-brännaren eller?

Allt som inte behövs för att du ska få bild på skärmen men om inte det heller funkar ta bort även grafikkortet och prova nu och om datorn piper till vid uppstart är det fel på minnet.

Om den fortfarande inte startar så ta även bort minnet och piper den nu till så är troligen minnet felaktigt alt att du får som sföregående föreslår leta efter en jumper märk "safe mode" och göra sedan som han föreslår

Permalänk
Medlem

Men jag provade minnena på min andra dator..
Dom funkade på den.

Ska inte datorn pipa till en gång när man startar den då?

Permalänk
Medlem

Dom funkar på den men det kan vara ett kompatibilitetsproblem så för att vara på den säkra sidan så prova även att starta datorn utan minnen i och om inget av detta funkar så är det antingen nätagget eller moderkortet som krånglar.

Permalänk
Medlem

Provade med ett 340W agg.. det funkar endå inte.

Permalänk
Medlem

testa med andra minnen i datorn då

Permalänk
Medlem

Som sista alternativ innan vi med största sanolikhet kan säga att antingen processorn eller moderkortet är paj så prova med att ta bort även processorn så att moderkortet är helt "naket" och starta sedan datorn med processor och minne i och om det funkar så är allt bra men om inte är det nog rma som gäller.

Permalänk
Medlem

Men, grejen är att både mobbot och cpun har varit på felsökning hos datorbutiken. Dom kunde köra felsökningar / tester och det var inga fel på dom. Men eftersom minnen funkar i min andra dator så borde dom funka i den oxå.

Permalänk
Medlem

Då får du ta ur moderkortet från lådan ocu köra den igen för att se om det är något som kortsluter och börja med att bara ha processorn i och hjälper inte det heller så är det nog så att nätagget inte klarar/har kompatibilitetsproblem med ditt moderkort.

Du kan ju maila DB och fråga dom vilket nätagg dom rekomenderar till ditt moderkort för att vara på den säkra sidan.

Permalänk
Medlem

är dom inte komplatibla så är det ju nått att testa, byta alltså minnen i datorn för att testa.

Permalänk
Medlem

provade med mina andra Adata Selectra DDR 3200 Minnen. Verkade ju inte funka med dom heller!