Permalänk
Medlem

Mer än 1 GB minne i Linux

Kan Linux hantera mer än 1 GB RAM?

Jag har 1,5 GB (ja, det syns i BIOS) men när jag skriver 'free' i terminalen hittas bara 1 GB.

EDIT: Använder Gentoo Linux med kernel 2.6.7-r11.

Visa signatur

perga

Permalänk
Medlem

Du måste enabla high memory support när du kompilerar kerneln.

Permalänk
Medlem

Linux kan hantera upp till 3 GB på 32-bitarsmaskiner.

Anledningen till att det inte är 4 GB är att man behöver en reserverad adressrange som alltid är mappad till kernel. Det finns några olika alternativ i kernelconfig. Det går att köra upp till 3 GB på 32-bitars CPUer, men jag har nästan för mig att "sämsta" inställningen har en gräns på 1 GB... Detta har dock mest med processernas adresseringsmöjligheter att göra, tror jag...

EDIT:nillon har nog rätt där; man behöver High Memory Support redan över 1 GB. (Hade för mig det var två, men nu kommer jag ihåg att jag klurade lite på om jag skulle sätta på det på Qooick, just in case... Men jag tror knappast jag kommer att uppgradera den nåt mer. )

(Maskinen jag sitter på nu ligger precis under 1 GB, så hittills har jag inte behövt greja med detta. "Imp" blir ju 64-bitars med Linux/AMD64, så där är detta totalt irrelevant.)

Detekterar kernel allt minne när du bootar? Annars kan du testa att tala om hur mycket minne det finns med argumentet "mem=1536M". Kan ju hända att detekteringen inte funkar av nån anledning.

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Finns ett val med upp till 64 också? Är det inte så att den ändrar pekarstorleken på pekarna i de logiska adresserna?

Permalänk
Medlem

Olofson: Nja, upp till 4 GB kan man adressera med en 32-bitars CPU.

Saxat från menuconfig:

"Select this if you have a 32-bit processor and between 1 and 4 gigabytes of physical RAM."

Edit: Masv: Det stämmer, iallafall i 2.6-kerneln. Sen hur det fungerar har jag ingen aning om.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av masv
Finns ett val med upp till 64 också? Är det inte så att den ändrar pekarstorleken på pekarna i de logiska adresserna?

Jo, det finns. Om man sätter Highmem support till 64GiB aktiveras PAE. Allt står i hjälpen i linuxconfigen

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Då skall jag pröva det när jag kompilerar 2.6.8-r3 imorgon!

Visa signatur

perga

Permalänk
Medlem

Re: Mer än 1 GB minne i Linux

Citat:

Ursprungligen inskrivet av perga
Kan Linux hantera mer än 1 GB RAM?

Jag har 1,5 GB (ja, det syns i BIOS) men när jag skriver 'free' i terminalen hittas bara 1 GB.

Nyfiken fråga, behöver du verkligen 1.5 GB minne eller är det bara för du hade minnet
till hands? Själv har jag aldrig känt minsta behov av mer än mina 512MB, men å andra
sidan pysslar jag ju inte direkt med bearbetning av större datavolymer.

För övrigt är det väl fortfarande så att mycket minne innebär minskat cache-hit-rate.
Cachen får ju en större minnesmängd att buffra. Mer minne, långammare dator, typ.
Det märks kanske inte så värst mycket nu för tiden, men med gamla Pentiumburkar
var det viss skilnnad.

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.