Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Digitalkamera hjälp?

Hejsan.. Går i tankarna på att köpa en digitalkamera.. dock så hade jag tänkt köpa en Minolta Dimage G600.. men jag har hört att den suger i mörker :/ och G500 ska visst vara bättre? .. eller finns det nån kamera som är bättre än dessa i den prisklassen? ..

Tack på förhand

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

G400, G530, G500 och G600 har alla rätt klen blixt, men i övrigt är de inte sämre än andra i mörker. G500 och G600 är, mer eller mindre, identiska bortsett från upplösningen.

Någon som är bättre i samma prisklass? Tja... Ixus 430 har väl något kraftigare blixt och är väl ungefär i samma prisklass som G600.
Kan du tänka dig en kamera som är något större så finns det ju många förstås. Men du får säga lite mer om vad du har för krav/önskemål.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
G400, G530, G500 och G600 har alla rätt klen blixt, men i övrigt är de inte sämre än andra i mörker. G500 och G600 är, mer eller mindre, identiska bortsett från upplösningen.

Någon som är bättre i samma prisklass? Tja... Ixus 430 har väl något kraftigare blixt och är väl ungefär i samma prisklass som G600.
Kan du tänka dig en kamera som är något större så finns det ju många förstås. Men du får säga lite mer om vad du har för krav/önskemål.

Ööhm.. jag vill ha minst 5 Mpixlar iaf .. och vill att den ska kunna ta bilder utan blixt också utan att det blir allt för mörkt.. och så att det syns bra.. typ

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Planerar du att skriva ut A3-format ofta?
Annars har du inte så mycket nytta av alla pixlarna. Tränger man ihop många pixlar på en liten yta kommer det att leda till mer brus, vilket inte är önskvärt. Det kan vara värt att tänka på.

Ska du ta bilder utan blixt när det är mörkt kommer du antingen att behöva använda stativ, eller så kommer du att behöva en kamera med väldigt ljusstark optik och en kamera som har möjlighet att använda höga ISO-tal utan att det blir allt för mycket brus. Jag skulle gå så långt som att säga att det i praktiken inte finns någon kompaktkamera som löser den uppgiften särskilt bra. En hjälp på vägen är dock att köpa en kamera med bildstabilisering, som tillåter längre slutartider. Då kan man iaf ta bilder även om det är lite skumt, inomhusbelysning, tex, med vettigt resultat om man är stadig på handen.
Alternativet är ju blixt eller stativ, men stativ funkar ju inte om motivet ändå rör på sig.

Så, för att komma med ett konkret förslag så skulle jag säga Konica Minolta Z3, som ju har bildstabilisering. Inga 5Mpix, men, som sagt, om du inte planerar massa stora utskrifter så har du ingen användning för de. 4Mpix ger hyfsat resultat upp till A3, om man inte är allt för kräsen, eller tittar med förstoringsglas på bilderna.

Permalänk

Skulle just rekomendera Minoltas A eller Z serie med bilstabilisering. Semi-systemkameror har ofta bättre optik för dåligt ljus. Vet inte i vilken prisklass g600 ligger i. Men Z serien ligger mellan 3000-6000 och A serien 5000-8000. Det kommer snart en A200 som skall förmodligen ersätta A2:an.
Själv så väntar jag på Minolta D7D, vilket är ett ssytemkamerahus som har samma objektivfattning som de gamla Systemkamerorna. Perfekt för om som har en bunt objektiv.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem

Z3 kostar runt 4000kr. Det är iofs en bit mer än G600.

En begagnad Minolta A1 kan eventuellt åxå vara ett alternativ, fast det lär åxå lite lite dyrare än G600.

Panasonic Lumix DMC-FX1 har gått ur produktion (tror jag), men hittar du en sådan någonstans så är den åxå ett hyfsat alternativ tack vare bildstabiliseringen. Den har ju dock "bara" 3Mpix.

Permalänk
Medlem

Z3 verkar nice helt klart.. dock kostade den ju liite mer.. hmm aja får tänka över det:9

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Ja, du får göra det.

Det finns inga genvägar till foto i mörker. Det finns inte några mirakelmedel. Utan det måste in ljus till sensorn. Den mängden avgörs ju av slutartiden och hur stort hålet (bländaren) är. Med lång slutartid blir bilderna lätt suddiga.
Man kan ju, till viss del, öka känsligheten på bildsensorn, men på kompaktkamerorna är sensorn så liten att mängden brus blir rätt stor om tar man i för mykcet så blir bilderna dåliga pga bruset.
Bildstabilisering hjälper till så att man kan få skarpa bilder trots lite längre slutartid.
Som jämförelse så får jag använda ISO1600 och bländare 2.8 eller lägre för att komma ner i vettiga slutartiden så att jag kan ta handhållna bilder inomhus, utan blixt, i lite "skum" inomhusbelysning. Då ska man tänka på att ISO200 brukar vara på gränsen för användbart på de flesta kompaktkameror. Får jag då en slutartid på 1/60 på ISO1600 innebär det att man får en slutartid på 1/15 på ISO200, vilket även det kan vara på gränsen trots att man har bildstabilisering, lite beroende på bränvidd och så.

Hoppas du ursäktar "grekiskan" som du inte är bekant med begreppen sedan tidigare, jag bara ville försöka förklara lite tydligare att det inte finns några genvägar till foto i "dåligt" ljus.

Permalänk

Stopp nu: Menar du att det är endast ett bländarsteg mellan ISO200 & ISO1600? Vad hände med stegen 400 & 800?
Det här med bländare / slutartider / filmkänslighet kan lätt bli grekiska. Men ett enkelt sätt att tänka är:

-Varje helsteg i slutare eller ISOtal innebär en fördubbling eller halvering av slutartiden för att uppnå samma mängd insammlat ljus.
Det som är likte krypiskt är dock vad som anses vara ett helsteg:
för bländare är "1,4 2 2,8 4 4 5,6 8 11,2 16 osv" exemplel på helsteg.
När det gäller filmkäslighet är det: "100 200 400 800 1600 3200 osv".

Så att gå från ISO1600 till ISO200, innebär att man behöver 8ggr så lång tid för samma mängd ljus, om bländaren är fix.
Att gå från ISO1600 till ISO200 samtidigt som att gå från blänare 5,6 till 2,8: Innebär ingen ändring i slutartid behöver göras.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem

Liten felräkning gjorde jag iofs. Det ska vara 1/8 och inte 1/15. 1/8 är 8 ggr längre tid än 1/60.

Permalänk
Medlem

någon som skulle kunna tala om för mig vilken av G500 och G600 som är bäst?
är det någon stor skillnad mellan dom två? eller är det bara för att upplösningen är större på den ena?

har nyligen bestämt mig för att skaffa mig en digital kamera men jag kan inte bestämma mig vilken av dessa två som verkar bäst (jag ska inte ha kameran för att göra egna affischer)

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Medlem
Permalänk

det blir en hel del brus i min Z2a
hur mycket spelar storleken roll?

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem

G500 och G600 är mer eller mindre identiska. G500 har, enl. specarna något lite längre räckvidd på blixten, men det är marginellt.

Enl. pricerunner är G600 något billigare...

Ärligt talat så spelar det inte så stor roll vilken av dessa två man köper.
G500 är en utgående modell. Märk väl att G530 inte är en utveckling utav G500 utan av G400.

Edit:
Rosa Rebell:
Storleken har ingen betydelse.

Storleken på vad?