Problem med grafikkort i spel (klockat 9700)

Permalänk
Medlem

Problem med grafikkort i spel (klockat 9700)

Hur töntigt det än kan låta har jag fått grova problem med mitt klockade 9700. Kortet är bios-klockat från np till pro med passiv Zalman-fläns i en burk med bra luftflöde.

Bakgrunden är den att jag nästan aldrig spelar spel på min dator, trots att jag för ett år sedan när den köptes trodde att jag skulle göra det, och att jag därför kanske först nu märker problemen efter bios-klockningen. Tidigare har allt flutit på perfekt och som sagt kanske för att jag aldrig pressat grafikkortet på mer än 3d mark 03 och okrävande spel som CS.

Nu ville min syster spela Sims 2 på min dator och allt gick jättebra i runt 15-20 minuter innan hela skärmen blev ett mayhem of mass destruction. Att ens prata om artefakter vore en underdrift, faktum är att inget problem syntes innan kaoset satte igång. Andra gången ungefär samma sak, men vid gång tre har kaoset bytts ut mot att skärmen bara blir helt svart -- som om den förlorat kontakten med grafikkortet. Vid varje omstart verkar allt normalt förutom att active desktop flippat ur lite.

Jag kanske ska tillägga att jag hela tiden dragit ner på hastigheterna på så väl minne som kärnan från att ha legat på runt 310/300 (redan där lägre än pro) till runt 290/270 (som mer börjar likna np). Lägre på minnena för att jag misstänker att det är de, snarare än kärnan, som är problemet. Jag kör utan AGP fastwrite och med 4x istället för 8x påslaget.

Är den enda lösningen på problemet att återställa np-bioset, och en kanske större fråga -- kommer detta att lösa mitt problem eller är det något annat som spökar?