Rome - Total War -tråden

Permalänk

nått som medeival var bättre på än rome,det var kontrollen över soldaterna.
om man tex trycker att man ska anfalla en enhet i rome så stannar dom efter halva vägen för att formera om sej,anfaller en helt annan enhet eller så händer ingenting.

i medeival så kunde man jaga ner fienden till den sista gubben,men i rome så 'r det bara bökigt att ens försöka jaga ner fienden.

sen när man ska formera om sina trupper så formerar dom sej helt galet.

annars är rome bättre än dom tdigare total war spelen.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Det enda som drar ner spelet är AIn. Det är pinsamt att se såna saker som brutii gjorde i ditt spel mangemani, eller som när jag skulle storma en bro. 1,5-2 k egyptier besegras av 2 legionary cohorts och 6 archers. Var är I-delen i AIn?

Visa signatur

We shall not fail or falter; we shall not weaken or tire. Neither the sudden shock of battle nor the long-drawn trials of vigilance and exertion will wear us down. Give us the tools and we will finish the job.
Sir Winston Churchill, 1941.

Permalänk
Medlem

är väl bara att hoppas att dom fixar "aIn" som datorn har i rome :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ColinZeal
Förresten, nån som vet hur man kan få tag på låten som spelas under installationen av spelet? (förutom att rippa den själv under ominstallation)

jag håller på att ta ut den på piano=)
om det nu är samma låt som i demot...

Som sagt, jag har ingen bra dator ännu så.. Men fan vad störigt det är i demot när man ställer in "defende mode" eller vad det nu heter, knappen "B" är det iaf...

Man ställer upp gubbarna i en formation som aboslut inte får forseras utav fienderna. Fienderna anfaller, när de sedan börjar routa så följer mina trupper sakta efter trots att jag ställt in att de inte ska göra det..
Sedan när fienderna slutat routa och kommer tillbaks är min formation helt utspridd, de kan med lätthet flanka varje liten grupp och springa igenom och ta mina archers...

Okej om man har en liten arme på några grupper, då kan man "laga" formationen igen tills att fienderna är tillbaka, men det är omöjligt att få nån ordning på det om man har massor med grupper, dessutom är det jävligt tidskrävande och något man inte vill lägga ner tid på..

Har de fixat denna bug i spelet??

Permalänk
Medlem

Håller med om att AIn är ett skämt. Siegade en stad idag, stod långt borta och bombade med onagers. Datorn gjorde bort sig rejält, istället för att backa började den kuta omkring i cirklar med alla units, en efter en dog dem, efter att man hade fått slut på ammo var det bara o bussa på unitsen mot dessa exhausted gubbar som hade kutat runt i cirklar som om de lekte turkisk fylla...

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk

Hur är det att lira online? Är det bra servrar? finns det något rating-system?

Permalänk
Medlem

Har råkat ut för nån bugg nu som gör att när jag tar över en stad försvinner generalen jag hade när jag tog över den.. Nån annan som har haft det problemet?

Permalänk
Avstängd

buhu, asså... bättre spel? Vart finns det?

Jag samlade på mig en armé på ca 3000 gubbar med 2 generaler. Började marschera mot Sparta, när jag väll kom dit attackerade jag staden. Asså, BÄTTRE slag har jag aldrig sett... HELT SJUKT.

Ni som sett De två tornen när alverna ställer upp bågskyttar på muren och bakom muren? Så gjorde sparta exakt så som i filmen... jag rööös när jag såg det. Men jag hade inga problem och inta borgen. jag slaktade stenmuren bredvid porten med mina katapulter sedan så storma jag med mina hundar ( Det var roligt ) och rensade gången lite grann. Sedan så attackera ja med mitt lätta cavalry och den stormningen dödade deras general. Dom flydde till centrum och då samla ja mina trupper och dödade dom. Asså JAG är fan SMARTARE än datan på hard. Jag ÄGER!!! hahhaa

Back to the game!

Visa signatur

[coIor="blue"]some text[/color] produces some text (colored blue)

Permalänk
Medlem

jämnaste striden var nog då jag skulle inta staden som är vid zeus statyn.
Jag stog där med 4 enheter hastari, 3 enheter kavalleri, 2 velites och en enhet med mercenary hoplites.
dom själv hade väldigt många enheter med hoplites, och några armoured, Jag attackerade med ett torn och gjorde ett sapping hål (Dom är ruggigt bra!) och attackerade muren med alla hastari, där dom hade placerat några enheter armoured hoplites.
Jag trodde först jag skulle förlora, vilket jag nästan gjorde fast då stormade jag med hästarna in genom hålet och tog kål på deras general och två tre enheter med hoplites, då blev alla hoplites rädda och började fly som var i närheten (det vill säga dom på muren och generalens närmaste trupper).
Vann slaget och är faktiskt väldigt stolt över det
(var force rating 1:3 till deras favör) ^^

Permalänk

Så du attackerade deras hoplites med ditt kavalleri?! Igenom ett hål i muren i stadsmiljö?? Du är galen...

Visa signatur

Macbook

Permalänk

En helt sjuk sak hände igår...

Lirar som Julii och har precis intagit Rom, så man har ju fått hela världen emot sig nu känns det som. I alla fall..

Jag skulle flytta min tronarvinge från en stad till den andra. Brydde mig inte om att skicka med några extra trupper och självklart blev han anfallen, alldeles ensam. 49 General's Bodyguard vs ~1200 blandade trupper.

Men enveten som jag är tänkte jag i alla fall se om det fanns något att göra... och vad ser man när battlemapen laddats klart? Världens fetaste berg att storma ned för! Placerade min general högst upp och inväntade fi.

Det hela slutade med att jag vann. Konstigt nog. Hade en gubbe kvar, självaste generalen. Lyckades döda runt 900 fiender och routa resten. Arnie on crack, typ.

Visa signatur

There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vetebulle
En helt sjuk sak hände igår...

Lirar som Julii och har precis intagit Rom, så man har ju fått hela världen emot sig nu känns det som. I alla fall..

Jag skulle flytta min tronarvinge från en stad till den andra. Brydde mig inte om att skicka med några extra trupper och självklart blev han anfallen, alldeles ensam. 49 General's Bodyguard vs ~1200 blandade trupper.

Men enveten som jag är tänkte jag i alla fall se om det fanns något att göra... och vad ser man när battlemapen laddats klart? Världens fetaste berg att storma ned för! Placerade min general högst upp och inväntade fi.

Det hela slutade med att jag vann. Konstigt nog. Hade en gubbe kvar, självaste generalen. Lyckades döda runt 900 fiender och routa resten. Arnie on crack, typ.

Hmmm.....

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk
Medlem

Sen vaknade du?

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk

Nejrå.

Det var mest Early Legionairy Cohort och Light Auxilia jag mötte. Grejen är den att jag lyckades ta kål på deras captain (de hade ingen general) vid typ 3:e chargen. Efter det var det bara att charga, springa upp, charga, springa upp osv. Dom enheter som inte halvt tillintetgjordes vid ett anfall routade.

Tror aldrig jag hade vunnit om jag inte hade haft en så bra general, och om dom hade haft en general till att börja med.

Han fick massa balla nya traits också.. typ local hero och superior commander.

Visa signatur

There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vetebulle
En helt sjuk sak hände igår...

Lirar som Julii och har precis intagit Rom, så man har ju fått hela världen emot sig nu känns det som. I alla fall..

Jag skulle flytta min tronarvinge från en stad till den andra. Brydde mig inte om att skicka med några extra trupper och självklart blev han anfallen, alldeles ensam. 49 General's Bodyguard vs ~1200 blandade trupper.

Men enveten som jag är tänkte jag i alla fall se om det fanns något att göra... och vad ser man när battlemapen laddats klart? Världens fetaste berg att storma ned för! Placerade min general högst upp och inväntade fi.

Det hela slutade med att jag vann. Konstigt nog. Hade en gubbe kvar, självaste generalen. Lyckades döda runt 900 fiender och routa resten. Arnie on crack, typ.

med tanke på att Ai är så förbannat dåig + att typ vad som helst kan hända i detta lir,så får man väl tro dej då.

hade själv 4 enheter med båg skyttar och 3 enheter med kavaleri...dom hade givetvis runt 3000 gubbar och jag trodde för en gångs skull att jag skulle losa......formerade en "stenmur" som jag kallar det och inväntade deras gubbar...100 meter ifrån mej så började dom formera om sej osv..satt nästan och skrek åt skärmen "anfall för fan",blev nästan irriterad över att dom skulle dra ut på mitt öde,så jag drog en djup suck i frutration och anföll med mitt kavaleri och VANN=/

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Sorgligt att AIn är så kass, själv hoppas jag på att det bara är en/flera bugg(ar) i koden som de kan fixa med en patch. Men chansen är nog ganska liten då dem aldrig lyckades fixa upp AIn i MTW heller.

Förresten har ni försökt anfall vid bridgecombat? Hade 4 units med Wardog häromdan och tänkte låta dem få ett riktigt skrovmål, fienden vaktade en bro på andra sidan. Så jag bussar voffsarna på dem, och gissa vad som händer, de kutar rakt ner i plurret o drunknar allihop.....

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Sorgligt att AIn är så kass, själv hoppas jag på att det bara är en/flera bugg(ar) i koden som de kan fixa med en patch. Men chansen är nog ganska liten då dem aldrig lyckades fixa upp AIn i MTW heller.

Förresten har ni försökt anfall vid bridgecombat? Hade 4 units med Wardog häromdan och tänkte låta dem få ett riktigt skrovmål, fienden vaktade en bro på andra sidan. Så jag bussar voffsarna på dem, och gissa vad som händer, de kutar rakt ner i plurret o drunknar allihop.....

haha...var med om liknande,hade en överlägsen arme och mötte en skit arme...mina skulle anfalla över bron så jag skickade alla mina enheter emot dom(gjorde detta med mina erfarenheter av medeival i tankarna där enhetertna trängdes samman och gick över bron och inte försökte ta sej över vattnet)...en enhet gick över resten som försökte tränga sej förbi den enheten bestämde sej för att dom ville bada istället och hoppade i plurret.....såg inte att gubbarna gick i vattnet,det enda jag såg var att mina gubbar dog jäkligt fort,trodde först att det var pilbågskyttar som sköt mot dom...såg felet lite för sent och utav mina 12 enheter fanns nu bara 3 stridsdugliga kvar=/

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Mange, hur går det med Germanerna? Är dom bra i strid? Dom är enormt frustrerade när man möter dom. Eller dom var, för nu har jag Triari och onager och ballista.

Visa signatur

"The two most common things in the universe are hydrogen and stupidity"

Permalänk
Medlem

warhammereldar1 ja jag vet

Permalänk

Jag ville bli av med en massa dåliga släktmedlemmar. Dom fick bilda en egen grupp rytteri som fick genomföra en massa sanslösa kavallerichocker mot överlägsna fiendestyrkor.
Nu är jag av med idioterna.

Permalänk

jag har en kul gubbe som gillar att måla sin bak lila Pontifus the mad eller nått sånt heter han...

Visa signatur

Macbook

Permalänk

Blev själv litet irriterad när min faction leader med i princip maxxad influence och command fick suffixet: "The Fat". Jaha, han dog iaf vid 75 och var nog den bästa ledare Julii någonsin haft.

Permalänk
Medlem

Uhmm.. hur länge räcker spelet på campaign? alltså hur många år tar det innan man måste börja nytt??

Visa signatur

Skalmoan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sMricoT
Mange, hur går det med Germanerna? Är dom bra i strid? Dom är enormt frustrerade när man möter dom. Eller dom var, för nu har jag Triari och onager och ballista.

gick mycket segt i början men nu början man få fart på saker och ting:)

synd bara att dom har så lite enheter att välja bland...tycker att dom enheter som äger över alla andra germanska trupper är spearmen och noble cavalery och ibland också bågskyttarnas deras....dom där night raiders och axmen,tycker dom är rätt så kassa,men dom är fruktansvärt bra på att jaga ner fienden + att dom har bra moral och slåss tills det kanske är 10 gubbar kvar,men skulle man möta phalanx spearmen eller sacred band enheter så kan man lika fly från fältet med dom.

hela frankrike,spanien,italien(utom rom,vill inte ta över rom än pga att man då klarar spelet),arabländerna,stora delar av ryssland,england och alla små öar är nu i germanskt ägodom,så bra går det:)

själv då?erövrat mycket av världen eller:)?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Okej, jag har också funderat på att köra Germaner efter Julii. Nu spelar jag som Julii och har grymt svårt för just Germanerna. Jag har norra Italien, stora delar av Frankrike och ska invadera Spanien och utrota alla Gallerna, sen ska jag ge mig på Germanerna. Går väll lite sisådär med pengar och så.

Edit: Galerna gömmer sig i Spanien också så jag orkar inte att bara leta efter dom i Spanien så jag tar över hela landet tror jag, ska bara mobilisera mina Triari och Onagers

Edit2: När jag har klarat hela vill jag köra med ett land som bara har fiender på ett håll. Alltså att man startar i ett hörn eller något :).

Visa signatur

"The two most common things in the universe are hydrogen and stupidity"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sMricoT
Okej, jag har också funderat på att köra Germaner efter Julii. Nu spelar jag som Julii och har grymt svårt för just Germanerna. Jag har norra Italien, stora delar av Frankrike och ska invadera Spanien och utrota alla Gallerna, sen ska jag ge mig på Germanerna. Går väll lite sisådär med pengar och så.

Edit: Galerna gömmer sig i Spanien också så jag orkar inte att bara leta efter dom i Spanien så jag tar över hela landet tror jag, ska bara mobilisera mina Triari och Onagers

Edit2: När jag har klarat hela vill jag köra med ett land som bara har fiender på ett håll. Alltså att man startar i ett hörn eller något :).

ja dom där gallerna var ena irriterande nissar det,men dom fick man tyst på rätt så fort:)

hmm,ett land som bara har fiender på ett håll...hmm,det ska väl vara egyptierna det då.dom börjar nere i ett hörn men dock med 2 länder som gränsar vid dom.
fan vilka strider det var när man var dom....la tom av med dom pga alla strider=/

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

sMricoT: Prova Egypten, de är visserligen inte i ett hörn, men så nära du kan komma. Farligaste grannen är Seleuciderna, men de har så många (aggressiva) grannar att de inte borde ställa till det.

Största problemet för Egypten (såvida det inte är en mänsklig spelare som spelar Seleuciderna ) är att Romarna kommer att tåga in efter att de slängt ut Kartago ifrån nordafrika.

Alternativt så kan du prova just Kartago, men där finns risken att du får två stycken romar-falanger på dig.

(Vad gäller gallerna så har de för övrigt mitt-provinsen i Spanien. Resten är Spanien och Kartago)

Är för övrigt på 200 BC just nu, och Seleuciderna äger ca 40% av kartan. Mina största problem just nu är dels att jag är rejält utspridd (äger den östra delen av kartan) och att min ekonomi är i botten. Jag hade en period där jag tjänade ca 30.000 per runda, men just nu har jag en sådan gigantisk kostnad för armén (runt 110.000) som jag inte kan göra något åt eftersom mina städer revolterar om jag minskar mängden trupp.

Jag flyttade huvudstaden en bit, vilket löste en del av mina problem, men jag lyckas inte få ordning på ekonomin helt ändå. Är tvungen att plundra de städer jag tar över för att ha någon chans att få ordning på ekonomin.
Funderar allvarligt på att trigga några revolter bara för att kunna få ner befolkningsmängden och kunna minska på mina gigantiska truppkostnader.

Visa signatur

Mattias Lönnqvist
www.spelforum.nu / www.dvdforum.nu
Recensent och EA-fanboy

Permalänk
Medlem

ta bort alla trupper ur städerna, vänta en runda sen ta över den igen då den tillhör rebellerna, och skeppa ut hälften av invånarna till olika städer så bör problemen bli lösta

Permalänk
Medlem

Okej, bra information. Vet någon var man kan fixa en världskarta till spelet på internet som man kan skriva ut? Jag har lånat spelet av en kompis. Har lust att skriva ut en karta i A3 format och sätta upp på väggen. Det ska stå var gränserna går för alla länderna och sånt. Från startdatumet på spelet.

Visa signatur

"The two most common things in the universe are hydrogen and stupidity"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gregah
ta bort alla trupper ur städerna, vänta en runda sen ta över den igen då den tillhör rebellerna, och skeppa ut hälften av invånarna till olika städer så bör problemen bli lösta

smart ide,detta måste prövas:)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer