FireFox- varför alla snackar om det ?

Permalänk
Medlem

FireFox- varför alla snackar om det ?

hej
Jag har sätt ett antal banners nu på välbesökta sidor som sponsrar firefox, och massa med kompisar har pratat om det, många kommentarer läser jag här också på sweclockers om firefox.

jag förstår liksom inte har aldrig hört talas om den här browsern sen några veckor tillbaks, dök den upp ur tomma intet :P? eller varför pratar alla så hemskt mycket om firefox?

funderar på att skaffa det om de inte slöar ner datorn

Permalänk
Medlem

Tja, det är en webbläsare. Många tycker att det är en bra sådan, och den har funnits bra mycket längre än bara några veckor. Varför inte testa och se om du gillar den också? Den är gratis.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har kört firefox (hette tidigare firebird samt phoenix) i minst ett halvår så ny är den inte.
Bäst är den dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

är det så mycket bonus att ha den istället för ie?

Permalänk
Medlem

har använt firefox i snart 1 ½ år. Upptäckte den när jag började köra linux. Sen gav jag upp linux efter 8 månader, men jag var fortfarande kär i firefox (hette phoenix innan?).

Permalänk

tipstipstips http://www.mozilla.org/products/firefox/

Ja, Firefox äger IE hårt på många punkter. För det första finns det en inbyggd popup blocker, du slipper en jävla massa sorters spyware som fyller upp din dator om du använder IE, du slipper en massa browser hijacks och fina searchbars som du inte valt att installera, du har en fin liten ruta bredvid addressfältet där du kan söka med diverse sökmotorer. (Man kan även installera stöd för flera, t.ex. pricerunnersökning, ebaysökning, wikipedia, susning osv.)
Du kan surfa i tabs, dvs du behöver bara ha ett fönster öppet men ändå titta på många sidor samtidigt och byta emellan dem med ett musklick. För att inte tala om alla extensions! Det finns något till allt. T.ex. extensions som söker i och knappar in lösenord från bugmenot-databasen, och extensions som kan öppna alla bilder på en websida i en egen tab och rada upp dem bredvid varandra.
The list goes on...

Permalänk
Medlem

Sparar den sidor man hade uppe förra gången man var inne? så man inte behöver spara adresser till sidor/trådar man vill följa c\:)

Visa signatur

*-'

Permalänk
Medlem

så jävla fantastisk är inte firefox, men eftersom det inte är microsoft som utvecklar webbläsaren så blir den automatiskt bra för många

Visa signatur

Grimmer
Grimner <--

Permalänk
Graded.se
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grimner
så jävla fantastisk är inte firefox, men eftersom det inte är microsoft som utvecklar webbläsaren så blir den automatiskt bra för många

Firefox is heven!

Jag rekomenderar garanterat firefox! mycket bättre än alla andra jag har prövat så som opera osv...

Permalänk
Medlem

Jag tycker den är jobbig eftersom man är så jävla van vid IE

Permalänk
Medlem

Saker jag uppskattar i firefox
- inbyggd smart popupblocker
- mänger av smarta extensions att ladda ner
- ingen risk att snubba på nån farlig ActiveX-grej
- bidrar till open source-rörelsen.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Har gått över till FireFox nu, främst efter att jag föll offer för ett säkerhetshål i IE. Den funkar bra, fint med inbyggd downloadmanager och tabs. Inte perfekt dock, finns en del sidor som inte funkar korrekt eller alls med FireFox där man får ta fram gamle Explorern igen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReDog
Sparar den sidor man hade uppe förra gången man var inne? så man inte behöver spara adresser till sidor/trådar man vill följa c\:)

Ja, det kan man om man vill.
Faktum är att nästan ALLT man vill ändra går att ändra på ett sätt eller ett annat.

En sak bara, skaffa inte firefox och klaga på att det inte går att ställa in ordentligt, utan skaffa extensions som löser det istället.
http://update.mozilla.org/extensions/?application=firefox

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalare
Firefox is heven!

Jag rekomenderar garanterat firefox! mycket bättre än alla andra jag har prövat så som opera osv...

Nja, jag föredrar egentligen Opera framför Firefox, men Opera skummade sig lite för mig så jag kör Firefox sen nån månad tillbaka....

Permalänk
Medlem

Browsern är bra men jag förstår inte varför det är en sån hype över den.

Visa signatur

!
!
!

Permalänk
Medlem

Man kanske ska prova något nytt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Saker jag uppskattar i firefox
- inbyggd smart popupblocker
- mänger av smarta extensions att ladda ner
- ingen risk att snubba på nån farlig ActiveX-grej
- bidrar till open source-rörelsen.

You said it all man...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grimner
så jävla fantastisk är inte firefox, men eftersom det inte är microsoft som utvecklar webbläsaren så blir den automatiskt bra för många

att det inte är microsoft som har gjort webläsaren bidrar givetvis. Men FireFox är faktiskt MYCKET bättre än IE. Jag skulle inte klara mig en sekund utan tabsen eller gmail notyfier. Använder även den lilla sökrutan uppe till höger väldigt ofta, har den inställd på att söka hos susning

Permalänk
Medlem

Installerade det precis och testar det nu för första gången.... De enda fördelarna jag har upptäckt hittils är väl popublockern och tabsen.

Det jag VERKLIGEN saknar i en browser, är möjligheten att ställa in flera startsidor så att man får upp en slumpvis vald sida varje gång man startar browsern...

Permalänk

Det snackas mycket om den därför att det nyss kommit en ny version av den. Tabsfunktionen gör den totalt överlägsen Explorer. Rekomenderas starkt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Saker jag uppskattar i firefox
- inbyggd smart popupblocker
- mänger av smarta extensions att ladda ner
- ingen risk att snubba på nån farlig ActiveX-grej
- bidrar till open source-rörelsen.

Att kunna ha sidorna i tabbar då? Tycker jag är jävligt bra iaf.

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arch
Installerade det precis och testar det nu för första gången.... De enda fördelarna jag har upptäckt hittils är väl popublockern och tabsen.

Det jag VERKLIGEN saknar i en browser, är möjligheten att ställa in flera startsidor så att man får upp en slumpvis vald sida varje gång man startar browsern...

Du kan få upp flera startsidor om du vill, däremot slumpa vet jag inte. Det går förstås att göra en egen extension eller ett simpelt javascript för det dock.

(Vill du ha flera så lägg till startsidan som http://www.adressett.se|http://www.adresstvå.se osv.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

den stöder korrekt html

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
den stöder korrekt html

...och CSS.

Har kört Phoenix/Firebird/firefox sen version 0.3, dvs runt två år.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

den är bättre än ie på alla punkter, drar inte lika mkt ramminne, kör jag 5 tabbar i firefox så drar det 40mb ram ca, medans ie drar ca 30mb / fönster.. dvs 5*30=150mb ram.. så bara det är ju en ren fördel..

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig mer att gå tillbaka till IE. Min erfarenhet av Firefox är bara positivt. Passa på att byta ut Outlook också till Mozilla Thunderbird.

Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arch
Installerade det precis och testar det nu för första gången.... De enda fördelarna jag har upptäckt hittils är väl popublockern och tabsen.

Det jag VERKLIGEN saknar i en browser, är möjligheten att ställa in flera startsidor så att man får upp en slumpvis vald sida varje gång man startar browsern...

<?php $pages = array("http://www.sweclockers.com", "http://www.dn.se", "http://www.slashdot.org"); header("Location: " . $pages[rand(0, sizeof($pages))]);

klistra in i en .php fil. lägg på en server som kör php. voila!

Visa signatur

Har du nhGPS? kolla detta.
Fotograferar lite ibland när jag har tid. Annars jobbar jag som fotograf.

Permalänk
Medlem

Jag har bara provat Mozilla som jag tyckte var väldigt segt, javasegt ungefär. IE är ju jäkligt snabbt men hur är det med Firefox?

Dessutom finns det väl även en massa extensions till IE om man vill utöka funktionaliteten?

edit: Efter sp2 så verkar dessutom IE blocka en del popups. fick upp detta nyss.

"Du använder en webbläsare som inte tillåter popups så du kan inte se den fantastiska sidan. Klicka här för att öppna sidan manuellt. "

Visa signatur

Båd' stat och lagar oss förtrycka,
vi under skatter digna ner.

Permalänk
Medlem

Nån som vet om det går att göra nåt åt att Firefox använder så mycket i minne?

Permalänk
Avstängd

Jag kör bara Firefox pga att mitt IE är knas. Så fort jag öppnar skiten så öppnas 4-5 rutor till. Jävligt irriterande och jag har sökt igenom datorn efter allt möjligt för att få bort det, men icke. Så firefox får det va, och jag trivs mycket bra med den. Tog ett bra tag att vänja sig vid den dock i alla fall för mig