FireFox- varför alla snackar om det ?

Permalänk
Medlem

Fan va sugigt... nu när Firefox börjar bli riktigt populärt så kommer de skriva en massa spyware o adware virus till Firefox också;/.

Berätta inte för fler om Eldräven.

Permalänk
Medlem

Längst nere i högra hörnet får jag upp ett litet (!) när den blockat ett popup, kan där välja om jag vill se popupen osv.. Den är kvar tills jag stänger sidan

Visa signatur

*-'

Permalänk
Medlem

Vilken rolig tråd, har blivit värsta STARTUP-HOWTO

Permalänk

Hmm det enda jag undrar är ifall man kan göra så att film- och ljudklipp startas direkt i tex media player och laddas där, istället för att hela filen ska laddas ner och sedan öppnas

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paradiddle
Hmm det enda jag undrar är ifall man kan göra så att film- och ljudklipp startas direkt i tex media player och laddas där, istället för att hela filen ska laddas ner och sedan öppnas

Under Tools->Options->Downloads kan du ställa in hur du vill hantera olika filer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Okej, har använt nu firefox några dagar och börjar bli väldigt frustrerad på att den bara laddar och laddar. Ibland söker firefox länge efter websidan, spelar ingen roll om det är google eller swec, kan ta upp till en minut innan den börjar ladda sidan. Slänger jag på explorer går det direkt...

Någon som kan hjälpa på den här biten?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Har ännu en fråga:

Har fixat så den sparar sidorna jag hade uppe förra gången jag surfade nu. Men om jag klickar på en länk i tex irc så försvinner alla dessa och endast den länk jag klickat på är kvar. Går detta fixa eller får jag leva med det?

Visa signatur

*-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grimner
så jävla fantastisk är inte firefox, men eftersom det inte är microsoft som utvecklar webbläsaren så blir den automatiskt bra för många

Lägg ner nu...

On Topic:
Tycker firefox är stabilare än IE, IE brukar krascha för mig eller utföra förbjudna åtgärde och liknande, alldrig haft det problemet med firefox.
Utöver det så är det väll inget som gör att jag hellre använder detta än IE.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReDog
Har ännu en fråga:

Har fixat så den sparar sidorna jag hade uppe förra gången jag surfade nu. Men om jag klickar på en länk i tex irc så försvinner alla dessa och endast den länk jag klickat på är kvar. Går detta fixa eller får jag leva med det?

Testa att sätta advanced.system.supportDDEExec (i about:config alltså) till false. Då ska länkarna öppnas i ett nytt fönster. Med Tabbrowser Preferences kan du förmodligen tvinga firefox att öppna externa länkar i en ny tabb oxå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Ja, självklart, men efter du testat FF lär du snarare undra hur man permanent tar bort IE

Hur tar man bort IE permanent?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-WorD-]
Hur tar man bort IE permanent?

http://www.tweakxp.com/tweak1241.aspx

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReDog
Längst nere i högra hörnet får jag upp ett litet (!) när den blockat ett popup, kan där välja om jag vill se popupen osv.. Den är kvar tills jag stänger sidan

Fy fan vad bra, precis så vill jag ha. Synd det inte är så hos mig dock
Lilla progress-baren eller vad den kan kallas (blå stapeln som visar laddning av sidan) skriver genast över det där krysset man kan trycka på för att lägga till en sida permanent bland tillåtna popups (vilket jag ändå inte skulle vilja så ofta) men nåt ! har jag aldrig sett men jag antar att det också skulle försvinna under blå stapeln illa kvickt då

Fan vad konstigt. Behöver man en plugin eller nåt???

EDIT: Aha, ibland verkar det funka.
Alltså, ibland ligger krysset kvar, medans ibland skrivs det över av min blå progress bar när sidan laddas, och ibland kommer den inte upp alls fastän den gjort det tidigare på samma sida.
Och massor av popups (visserligen såna man själv ber om på tex aftonbladet eller tv.nu) visas även fast blockern är på så jag vet inte hur den funkar egentligen.
Såg däremot att om man har tur och får upp lilla krysset så kan man klicka på det och välja att visa aktuell popup, vilket var vad jag ville.

EDIT2: Roligt förresten att man får en stor notification-rad överst på sidan också, precis som om nån plugin eller nåt saknas, och att man inte kan stänga den. Man har alltså dubbla såna där kryss att trycka på, ett litet diskret nere till höger men också ett som täcker hela sidans bredd och är 1cm högt och bara i vägen

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-WorD-]

Hur tar man bort IE permanent?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper

http://www.tweakxp.com/tweak1241.aspx

Ganska dumt att göra om ni planerar att komma in på Windowsupdate i framtiden. Det finns väl ingen anledning att ta bort IE förutom bara-för-att.

Go Firefox btw

Permalänk
Medlem

Ok angående mitt inlägg ovan så var det bara telias startsida som popup-blockern dök upp lite snabbt och sedan försvann, vilket beror på att den börjar på "login1.telia.com" och sedan jättesnabbt tar sig förbi "10.0.0.6" där själva popupen för logga ut dyker upp, och en hundradel senare lämnas den sidan och den går vidare till "www.startsidan.telia.com"

Jag lyckades nu hitta 10.0.0.6-addressen och lägga in den på tillåtna, så nu funkar nog blockern som jag vill förutom att det där krysset dyker upp på två ställen varav det ena stjäl 1 cm i höjdled av mitt fönsterutrymme och inte går att stänga.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Då har du nog firefox felinställt. Läste du psi.s post?

...

Något som stör mig mer än folk som bara följer strömmen, är nog folk som går mot strömmen för sakens skull. =/ Är verkligen folk så dumma att de inte kan gäöraq egna aktiva val?

För lång för att jag ska orka läsa genom hela, men antar att det är tjafset med att den ska se att det verkligen är bilder och inte skadlig kod. Bra funktion, men jag är lat.

Och visst fan har jag gjort ett aktivt val - jag tycker att programmen är likvärdiga, därför väljer jag att jävlas med alla SweCare genom att fortsätta använda IE. Du ser, du irriterar dig ju, sånt som gör det värt besväret

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Förvånad blev jag inte över att ingen vet vad som kan vara problemet för mig.

Seriöst, ingen annan här har upplevt problem med firefox? att den laddar och laddar i ca en minut före sidan kommer fram. Explorer gör allt direkt men inte firefox. Händer då och då, när det väl börjar så håller det på länge.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Förvånad blev jag inte över att ingen vet vad som kan vara problemet för mig.

Seriöst, ingen annan här har upplevt problem med firefox? att den laddar och laddar i ca en minut före sidan kommer fram. Explorer gör allt direkt men inte firefox. Händer då och då, när det väl börjar så håller det på länge.

Aldrig hört på maken. Är det bara en sida detta händer på?

Visa signatur

MacBook

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eromerolod
Aldrig hört på maken. Är det bara en sida detta händer på?

Nope, på så gott som alla. Nu går allt helt perfekt men det kan hända då och då att allt går segt.
Förvånad är jag inte om jag är den enda som stött på detta problem, har som en tendens och stöta på dom mest ovanligaste problemen med en dator. =/

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Avstängd

Provade FF för att jag läst att det skulle vara så bra, men den sög rent ut sagt. Så det är IE som gäller, då denna är snabbare och alla hemsidor ser bra ut i den. Enda fördelen jag har märkt med FF är att den laddar filmklipp (ex. på flabba.nu) bättre men eftersom det är väääldigt sällan jag stöter på sådana problem med IE är det IE som gäller!

Permalänk
Medlem

Firefox åt folket, förälskad i den. Annars är Opera hyffsad.

Visa signatur

::System: Intel Pentium 4 CPU 2.40GHz| 512 mb ddr | NVIDIA GeForce4 Ti 4200 with AGP8X |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Nope, på så gott som alla. Nu går allt helt perfekt men det kan hända då och då att allt går segt.
Förvånad är jag inte om jag är den enda som stött på detta problem, har som en tendens och stöta på dom mest ovanligaste problemen med en dator. =/

Skumt. Men pga att du är den enda som verkar ha råkat ut för detta så vågar jag mig på antagandet att det är din dator som är felet...

Visa signatur

MacBook

Permalänk
Medlem

Fire fox äger har börjat använda det nu (=

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

en till n00b fråga...

är det möjligt att göra så att vid klick på länk blir det en ny tab istället för sida?

Visa signatur

Back from the dead.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mod_Mannen
Provade FF för att jag läst att det skulle vara så bra, men den sög rent ut sagt. Så det är IE som gäller, då denna är snabbare och alla hemsidor ser bra ut i den. Enda fördelen jag har märkt med FF är att den laddar filmklipp (ex. på flabba.nu) bättre men eftersom det är väääldigt sällan jag stöter på sådana problem med IE är det IE som gäller!

Testade du i mindre än en timme? Det låter så, och om du gör det så är det inte konstigt att du klagar lite. Firefox är inte perfekt direkt ur lådan så att säga.

Med några tweaks kan jag dock lova (enligt egen erfarenhet iaf) lova att det laddar och visar sidor mycket snabbare än IE

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Har precis bytt nu från Avant till FF mest tack vare Tabbrowser Extensions vilket gjorde att det hamnade på nästan samma nivå av användarvänlighet.

En sak saknar jag dock något fruktansvärt, i avant så kan man trycka ner vänstermusknapp och sedan klicka på höger för att gå framåt, och tvärtom för bakåt. Jag har inte direkt sökt runt kring alla extensions efter det så jag kommer säkert hitta det, men ni kanske har ett tips?

Sen skulle jag gärna vilja att det minimerades till systemtray/meddelandefältet istället för att ligga i aktivitetsfältet. Tipsa gärna om andra användbara plugins som kan göra det mer likt avant eller som bara är väldigt bra att ha.

Tabbrowser Extensions var iaf väldigt bra, nu kan jag surfa på närmast samma sätt som i avant fast med en bättre grundbrowser än IE.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saliv
en till n00b fråga...

är det möjligt att göra så att vid klick på länk blir det en ny tab istället för sida?

Klicka med mushjulet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eromerolod
Skumt. Men pga att du är den enda som verkar ha råkat ut för detta så vågar jag mig på antagandet att det är din dator som är felet...

Ja du, skulle inte heller förvåna mig. bråkar med den här burken dag och natt.

kom på en sak, när jag gick på högstadiet var netscape den webläsaren som användes mest, iaf på skolorna, hemma använde jag explorer. Men jag har aldrig i hela mitt liv gillat netscape, folk kunde lätt få fram ens hotmail adress eller skunk (gamla tider ). Finns netscape ännu?? har som inte hört något om det på flera år.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

Firebird är inte nytt, de har bara börjar göra reklam för det nu. Inte vart nåt, iaf vad sett tidigare.
Den är ju så mycket bättre än IE. Kör bara IE om jag verkligen måste, om det är väldigt sällan.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hentai-san
Har precis bytt nu från Avant till FF mest tack vare Tabbrowser Extensions vilket gjorde att det hamnade på nästan samma nivå av användarvänlighet.

En sak saknar jag dock något fruktansvärt, i avant så kan man trycka ner vänstermusknapp och sedan klicka på höger för att gå framåt, och tvärtom för bakåt. Jag har inte direkt sökt runt kring alla extensions efter det så jag kommer säkert hitta det, men ni kanske har ett tips?

Mouse Gestures har något som kallas rocker navigation, vilket är precis det du efterfrågar. Jag använder inte bakåtknapppen tack vare det...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hentai-san
Sen skulle jag gärna vilja att det minimerades till systemtray/meddelandefältet istället för att ligga i aktivitetsfältet.

Hmm, har inte sett någon extension som gör det. Men du kan ju prova Delights Minimize To Tray.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
kom på en sak, när jag gick på högstadiet var netscape den webläsaren som användes mest, iaf på skolorna, hemma använde jag explorer. Men jag har aldrig i hela mitt liv gillat netscape, folk kunde lätt få fram ens hotmail adress eller skunk (gamla tider ). Finns netscape ännu?? har som inte hört något om det på flera år.

Vet inte om jag vågar säga det här men: Firefox bygger på Netscape.
Ungefär när du lutade höra om Netscape valde de att släppa koden fri och starta Mozilla-projektet. som i sin tur har lett till Firefox(som i princip är en lättare version av Mozilla)
Idag finns det även en Netscapeversion som bygger på Mozilla att ladda ner.(det finns ingen som helst vettig anledning att göra det dock)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Firebird är inte nytt, de har bara börjar göra reklam för det nu. Inte vart nåt, iaf vad sett tidigare.

mm, de satsar på att få ordentlig spridning på den uppkommande Firefox 1.0.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Mouse Gestures har något som kallas rocker navigation, vilket är precis det du efterfrågar. Jag använder inte bakåtknapppen tack vare det...

Hmm, har inte sett någon extension som gör det. Men du kan ju prova Delights Minimize To Tray.

Tackar! Precis vad jag letat efter.

Visa signatur

Captain Awesome