Permalänk
Medlem

NU JÄVLAR ÄR DET PROBLEM!

[u]OBS!: Jag kan icket formatera om min hdd.[/u]

Hej alla som kan något.
Jag KAN inte fromatera om min dator.
När jag sätter i Xp skivan så vill den bara Ominstallera eller reparear Xp.
Jag har testat UltimateBootCD men det vägrar boota från CD'n. Jag har testat med en DOS diskett och då säger den: Disk Error I/0 replace diskett and press enter (nått i den stilen).
Jag har även testat med ett antal olika boot CD's.
Jag har Återställt BIOS till orginal läge osv.

Varför jag vill fromatera om är för att det helt enkel laggar sönder i Windows Xp.

[u]HJÄLP![/u]

Permalänk
Hedersmedlem

1. Bootar datorn från XP-skivan ? Om inte så får du ställa in boot-ordningen i BIOS.
2. Är din DOS-diskett bootbar i andra maskiner? Om inte så har den helt enkelt ingen boot-sektor.
kort sagt så löses nog alla dina problem om du ställer boot-ordningen rätt i BIOS enligt följande:

1st boot device: CD-ROM
2nd boot device: Floppy eller discette
3rd boot device: hd0

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

vadå? välj ominstallera sen formaterar du när den frågar om vilken disk/partition den ska installera windows på.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
1. Bootar datorn från XP-skivan ? Om inte så får du ställa in boot-ordningen i BIOS.
2. Är din DOS-diskett bootbar i andra maskiner? Om inte så har den helt enkelt ingen boot-sektor.
kort sagt så löses nog alla dina problem om du ställer boot-ordningen rätt i BIOS enligt följande:

1st boot device: CD-ROM
2nd boot device: Floppy eller discette
3rd boot device: hd0

Det var det första som jag testade så klart!

och ja, disketten är bootbar i andra datorer (testade på en gammal jävel)

Permalänk
Medlem

du måste väl välja ominstallation? sen kan du formatera o bygga partitioner bäst du ill i nästa steg?

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Avstängd

Har du testat med Partition Magic v8.0?, om du har programmet det vill säga

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

asså startar man från XP skivan så htitar den ju redan en windows installation så då kommer den fram också frågar den om man vill reparera men då står det i texten typ tryck .... för att fortsätta eller ej reparerar ja o sen så tror jag det rullar på bara den hittar windows installen C: nånting såtr det o då tar du ta bort partition o sen skapa partiion o formterara me ntfs......

Visa signatur

AMD Athlon64 3200+, MSI K8N Neo Platinum, 2x512mb Corsair VS PC3200, Leadtek Geforce 6800GT 256mb, Western Digital 200gb