Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

ATi Radeon-brist snart slut?

Permalänk
Melding Plague

ATi Radeon-brist snart slut?

<font style="font-size: 10pt"><b>ATi Radeon-brist snart slut?</b></font> <small class="small">fredag 22 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.digitimes.com/bits_chips/a20041022A7052.html" target="_blank" >DigiTimes</a> har lite information om den kraftiga bristen på högpresterande ATi Radeon-baserade grafikkort idag. Bristen beror främst på att ATi knytit fler samarbeten med OEM-tillverkare som får förtur på grafikprocessorer mot ATis AIB-partners.
<br />
<br />Bristen sägs dock bara hålla cirka 1-2 veckor till, sedan har ATi kommit ikapp beställningarna. Vi här i norden är lyckligt lottade då vissa återförsäljare har korten i lager; detta gäller föresten även Nvidia 6800-baserade grafikkort.
<br />
<br />Om denna brist på kretsar är ett bra eller dåligt tecken är svårt att säga, men ATis partners som producerar grafikkort har drabbats hårt. Tul, som huserar märket PowerColor, har gått bak cirka 50 miljoner amerikanska dollar i september jämfört med oktober månad, just på grund av bristen på grafikprocessorer. Vi får dock hoppas att både ATi och Nvidia får upp tillverkningstakten på grafikprocessorer så sina AIB-partners kan skeppa grafikkort till våra Svenska återförsäljare.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas jag med

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk
Medlem

Det har gått väldigt segt med att få ut korten i större mängder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Det har gått väldigt segt med att få ut korten i större mängder.

Citerar du nyheten eller? Ett ord ÄNTIGEN

Permalänk
Medlem

Lucky me som fick hem ett x800xt i måndag då.

Permalänk
Medlem

"ATi Radeon-brist snart ÖVER?"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knudde
Lucky me som fick hem ett x800xt i måndag då.

Beror ju på hur man ser det.
När tillgängligheten ökar så brukar priserna börja falla...

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

En kompis till mig har väntat på sitt 6800Ultra i snart 2.5 månad

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Avstängd

jaja som vanligt. dröjer väl till efter årskiftet innan de mättat marknaden såpass att det ser ut som de fått tummen ur röven. det är ren taktik för att hålla priserna uppe anser jag. de kommer aldrig att hamstra upp tillräckliga mängder för att mätta alla på en och samma gång de släpper kortet.

Permalänk
Medlem

Tillverka och tillverka! Sälj och sälj så priserna sjunker!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus
Beror ju på hur man ser det.
När tillgängligheten ökar så brukar priserna börja falla...

Om man nu orkar vänta så länge.

Permalänk
Medlem

Man har ju sett lite tendenser till detta dom senaste 2-3 veckorna, så det var kanske inte så väldigt överasknde besked, men lika bra/roligt för det

Jag funderar dock på att köpa ett NF4 system med ett R480-baserat kort så jag hoppas att dom kommer ut i butik snabbare än R420 vilket dom borde göra då R480 till en början endast kommer finnas till den mindre PCIe marknaden.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Hedersmedlem

Priserna kommer INTE att röra sig ned på ett bra tag främst x800

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Hmm, undrar hur länge mitt kort blir försenat då...

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem

Helt ointressan nyhet.

Visa signatur

Oldtimer :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amKo
Helt ointressan nyhet.

Hur fan kan den vara ointressant? Tell me. 'cause I want to know.

Visa signatur

If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.

Permalänk
Medlem

Tack för den insiktsfulla kommentaren amKo.

Visa signatur

Det är vetenskapligt bevisat att forskning orsakar cancer hos möss

Permalänk
Medlem

hoppas asus ser till att få ut sina kort också på den nordiska marknaden.
orkar inte vänta längre

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amKo
Helt ointressan nyhet.

om den är ointressant så behöver du väl inte läsa och kommentera den?

Visa signatur

Antec SLK3000B | Tagan 480W | AMD A64 3000+ Winchester | Zalman CNPS7000B-CU | MSI RS480M2 | 1x512 A-data Vitesta PC4000 | Sapphire X700Pro 128mb | Seagate 120+200GB
var snäll och CITERA när du skriver till mig :)

Permalänk
Medlem

At laaaaaast....jag vill inte vänta längre på mitt x800xtpe!

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foggy
"ATi Radeon-brist snart ÖVER?"

Tänkte precis samma sak! Olycklig rubrikssättning minst sagt

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g4bb3
jaja som vanligt. dröjer väl till efter årskiftet innan de mättat marknaden såpass att det ser ut som de fått tummen ur röven. det är ren taktik för att hålla priserna uppe anser jag. de kommer aldrig att hamstra upp tillräckliga mängder för att mätta alla på en och samma gång de släpper kortet.

Det tror jag inte. Att sälja få dyra kort är garanterat inte sättet att maximera vinsten utan de hade tjänat avsevärt mycket mer pengar om de fått ut korten på marknaden enligt efterfrågan. Det visas ju tydligt av artikeln där det visar att företag gått klart sämre än väntat pga bristen.

Permalänk
Medlem

jag blir så sur, varför kan inte nån butik bara köpa ett lass på 1000 kort... dom skulle ju vara slutsålda på en vecka

Permalänk

Asus AX800XT ATI Radeon X800 XT AGP 256MB DDR3 TV in/ut DVI

Är det någon som också har beställt det här kortet?
Vet nån när det kommer egentligen jag beställde det den 7 augusti och det har fortfarande inte kommit. Jag börjar faktiskt undra om man inte ska avbeställa det och besälla från nån annan sida istället om nu priset kommer att sjunka.
Asus AX800XT ATI Radeon X800 XT AGP 256MB DDR3 TV in/ut DVI eller ett HIS X800XT, vilket är bäst det sägs att HIS har mycket bättre kylning än asus och det kostar ju ändå typ 1000 kr billigare?

Är glad om jag får nåt svar

Visa signatur

MassEffect