Permalänk
Medlem

Thunderbird värme

tjena

min dator hemma är en AMD athlon "thunderbird" 1200 MHz, lite långsammt ja,
så jag beslutatde mej för att klocka den.

Oklockad låg den på ca 75 C full load men nu, klockad till 1305 MHz ligger den på ca 85+ C full load. lite mycket tycker jag.

Håller proccesorn? jag vet ju att den håller just nu men kommer den typ att dö snart?

kan jag klocka den mer om jag köper en bättre kylare, jag såg någon som hete typ vulcano 12 eller något som verkade lagomt billig och bra.
Vad kommer tempen att gå ned till isåfall om jag köper den?
Och passar den?

mvh zerblatt

Visa signatur

Övriga ämnen i våra minnen

Permalänk
Medlem

hmm, först ..85 grader är på tok för högt!

75 oxå..gå aldrig över 65-70 (max) grader som tror jag det brukar heta för AMD.

kan nog tänkas att du har en för dålig kylare, har du Socket A så passa Volcano 12 Extreme (som du menar). Den fläkten är bra, Har den själv och jag tycker den kyler väldigt bra, man får dock inte vara rädd för lite ljudnivå

men den låter inte extremt mkt eller så...(om du inte har på max förstås).

Sammanfattning: gö aldriv över 65-70 grader som allra högst, ju lägre temperatur desto längre livslängd på processorn, ska du inte ha den så länge till (med tanka på hur gammal den är) så gör det ju inget om den ligger på 65C (själv blir jag orolig när min ligger över 50C).

Och TT (Thermeltake) Volcano 12 Extreme är en väldigt bra cpu kylare, dock väldigt tung, försiktig om du flyttar datorn ofta!

hoppas du fick svar på dina frågor!

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad för kylare som används i dagsläget för den där tempen är ganska onormal.

Inga chassi fläktar alls eller? Trasig temp-kännare tänkte på dioden under cpu. För mycket damm i flänsen och i datorn?

Testa att rengöra datorn ordentligt tycker jag.

Alternativt skaffa en ny fläns, och den som Danne2k rekommenderar borde räcka och bli över.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

jupps tack för svaren, de hjälpte.

jag överväger att köpa en TT Volcano 12 Extreme, och det blir nog av om nån kompis ska beställa ngt för då kan man dela på frakten.
att den låter mycket gör inget eftersom min hårddisk låter som en skördetröska
Jag vet dock inte vad jag har för någon cpufläkt just nu, men jag har sett den på internet nån gång för ett tag sen, och det var en riktigt billig rackare, och dessutom max 1200 MHz (inte undra på att det blir varmt, men den är ganske gammal, lika bra att testa gränserna).

Och ja min dator är ganska fläkt-lös i övrigt. Och dammig. Så det blir helt enkelt en stor-datorstädning i helgen.

Visa signatur

Övriga ämnen i våra minnen

Permalänk
Medlem

Athlon's will generally run between 50-60°C using stock heatsink/fan. Max die temp for an Athlon T-bird is 95°C.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Varför inte köra den i 1200MHz och låta den vara?

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Thunderbird är tåliga grejor, men CPUn mår ju inte dåligt av sänkt temp.

Visa signatur

War is about peace, and to get peace you have to kill a lot of people.
RoedeOrm: SAuna>>Du är en sån härligt speciell kille, vet lite mer än de flesta om det mesta. Toppklass!

Permalänk
Medlem

x1st: låta den vara på 1200mhz, när den är så gammal och seg så är det solklart att man ska klocka upp den!!!! ös på med mhz, lägg på en fet kylning och klcoka som en dåre:P

Permalänk
Medlem

jorå, klockas ska den! tack för hjälpen grabbar! (eller tjejer )

Visa signatur

Övriga ämnen i våra minnen