LyX - Linux bästa ordbehandlare?

Permalänk
Medlem

LyX - Linux bästa ordbehandlare?

LyX skriver LaTeX-kod. Själva programmet är fult (gtk1), men den kod och output den generar är fruktansvärt snygg. Ioförsig blir det inte snyggare än så som LaTeX faktiskt är, men att jobba i denna WYSIWYG är bra mycket trevligare än att skriva ren LaTeX (men naturligtvis kan du skriva lite LaTeX här och vad när det blir för jobbigt att klicka runt i menyer). Ordbehandlaren tar väl en timme eller så att lära sig, eftersom den följer väldigt strikta mallar. Det är dock absolut värt det, då det helt enkelt blir skitsnyggt utan krångel.

Sen tänkte jag ge ett litet tips också, något som många verkar missa. För att skriva headers och footers och dyl finns det Layout->Preamble, där du kan använda standard LaTeX-grejer som ska gälla alla delar utav dokumentet. T.ex. har jag:

\lhead{Mitt Namn, Mathematics HL Assignment 3 - 24 Oct 2004}
\rhead{Page \thepage}
\cfoot{}

Vilket ger en snygg enradsheader.

För övrigt har jag under hela den tid jag använt LyX undrat hur det egentligen ska uttalas? lyck?

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk
Medlem

Tror inte 1% av sweclockersforumet vet vad LaTeX är ens.

Permalänk

Jag skrev min magisteruppsats med hjälp av LyX och LaTeX.

Edit:

Citat:

För övrigt har jag under hela den tid jag använt LyX undrat hur det egentligen ska uttalas? lyck?

Jag säger "lyks" och "latek".

Kommentar till topicen: LyX finns ju för både Windows och Mac också.

Permalänk
Medlem

hade liten genomgånga av latex i skolan... eller som läraren som höll i föreläsningen sa "latech"...hur man nu kan få latex till det de vet jag inte...

Permalänk
Medlem

Jag har fått rättningar från besserwisserkompsiar när jag uttalar LaTeX som "la-teks". De menar också att det skall utalas "latech" med ett kort snabbt "la" (tänk "la vida") och ett ch-ljud som låter som sch-ljudet i "schack".

Denna sida http://astro.hi.is/main/latex_isl.html
skriver följande

Citat:

One of the hardest things about using LaTeX is deciding how to pronounce it. TeX is pronounced "Tech" with a "ch" as in the Scottish word "Loch". LaTeX on the other hand is pronounced "Lah-tech" or "Lay-tech".

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem

"latech" har jag hört bland alla mina lärare, vänner och bekanta. LyX är väldigt trevligt, använt det ända sen gymnasiet för att skriva fina dokument och göra dom till pdf så man kan skicka in dom.

Permalänk
Hedersmedlem

Nja, jag gillar inte LyX, föredrar att skriva LaTeX kod istället.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Själv så gillar jag TeXmacs.
http://www.texmacs.org/index.php3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_Ace
Tror inte 1% av sweclockersforumet vet vad LaTeX är ens.

Jodå, det räcker med att jag vet det, så är den procenten uppfylld, för jag är så fet.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Du spara inte på själv-ironin iaf

Visa signatur

Programmer is an organism that turns coffee into software.

Permalänk
Medlem

LaTeX är djävulens ting. Iaf nu i början när man måste skriva sina rapporter i det efter alla år av Word-användande

Permalänk

LyX är fusk. Ska det vara LaTeX så ska man skriva det själv, precis som HTML.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
LyX är fusk. Ska det vara LaTeX så ska man skriva det själv, precis som HTML.

Varför? Om du tycker det är snabbare att skriva LaTeX direkt så kan jag förstå dig, men att lägga ner extra tid på att skriva sina arbeten för att det är "häftigt" är bara barnsligt. En del smågrejer är lättare att göra i LaTeX än LyX, men överlag tycker jag det är mycket lättare att skriva snygga dokument med LyX, samt att man får en struktur som jag inte orkar ordna själv när jag skriver arbeten.

Jag ser alltså LyX som ett alternativ till Word och open office, och inte ett sätt att skriva LaTeX.

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
LyX är fusk. Ska det vara LaTeX så ska man skriva det själv, precis som HTML.

Ja, LyX är fusk. Det är också fusk att använda textredigerare, såsom ed, vi eller emacs. Det enda rätta är:
echo "insert text here" > LaTeX-fil-deluxe

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Hedersmedlem

Ilja: Haha, lätt!

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Ja, LyX är fusk. Det är också fusk att använda textredigerare, såsom ed, vi eller emacs. Det enda rätta är:
echo "insert text here" > LaTeX-fil-deluxe

Så långt hade jag inte tänkt att gå. Emacs duger fint.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattoys
hade liten genomgånga av latex i skolan... eller som läraren som höll i föreläsningen sa "latech"...hur man nu kan få latex till det de vet jag inte...

Latex uttalas som tyskt "ch" istället för "x". Fråga mig inte varför, franska kanske. Ännu skummare är att versionsnumren utgår från pi.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk

Re: LyX - Linux bästa ordbehandlare?

Kan en del LaTeX men har nu testat på "GNU TeXmacs" vilket jag helt klart kan rekommendera till er som vill skriva snygga uppsatser med WYSIWYG. Bättre än LyX måste jag säga...

Permalänk
Medlem

TeXmacs har ett mycket snyggare interface men jag tycker det är långsammare och klumpigare än LyX. Allting ser mycket lovande ut, men jag lägger ner alldeles för mycket energi på att få dokumentet att se bra ut med TeXmacs. LyX vinner

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk
Medlem

Fördelar med LaTeX över en WYSIWYG ordbehandlare som tex OpenOffice? Går det snabbare? Kan man få det bättre precis som man vill ha det?

Visa signatur

"Anyone who puts a small gloss on a fundamental technology, calls it proprietary, and then tries to keep others from building on it, is a thief."
-Tim O'Reilly "http://iiice.net/~ice/stuff/secret_msg.wav" - who?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Ja, LyX är fusk. Det är också fusk att använda textredigerare, såsom ed, vi eller emacs. Det enda rätta är:
echo "insert text here" > LaTeX-fil-deluxe

äh det är fusk, det enda rätta är att stansa in det i hålkort och läsa in det binärt
*hrm*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spaic
äh det är fusk, det enda rätta är att stansa in det i hålkort och läsa in det binärt
*hrm*

Hålkort vad är det för jäkla fusk, koppla ihop kontakter med sladdar är det som gäller.

Visa signatur

[Nf7-s v2][Xp1700+ Tbred-B Jiuhb 2086@1.72vcore][Volcano 9@2500rpm][512mb twinmos pc2700][Abit siluro G4 ti4200 64mb][Ibm 120gxp 120gb, 2x80gb]ICQ:39526420 MSN/mail:per.bjore@telia.com I intend to live forever or die in the attempt. Kör Civic -92 sohc VTEC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IcE
Fördelar med LaTeX över en WYSIWYG ordbehandlare som tex OpenOffice? Går det snabbare? Kan man få det bättre precis som man vill ha det?

Med latex är tanken att du inte ska fokusera på hur innehållet ser ut, alltså markerar du vad som vi vill ha som rubrik etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lynxen
Hålkort vad är det för jäkla fusk, koppla ihop kontakter med sladdar är det som gäller.

Fusk! Papper och penna über alles...

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem

»If you want to make an apple pie from scratch,
you must first create the universe.« Carl Sagan

- typ

Visa signatur

alles is möglich

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av masv
Med latex är tanken att du inte ska fokusera på hur innehållet ser ut, alltså markerar du vad som vi vill ha som rubrik etc.

Är det lite som sgml alltså? Att du markerar innehållet för vad det är tex kör <command>ls</command> för att se alla filer..

Det är ganska smart.. men dessa funktioner finns ju även i "vanliga" ordbehandlare även om de kanske inte är de bäst utvecklade.

Visa signatur

"Anyone who puts a small gloss on a fundamental technology, calls it proprietary, and then tries to keep others from building on it, is a thief."
-Tim O'Reilly "http://iiice.net/~ice/stuff/secret_msg.wav" - who?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IcE
Är det lite som sgml alltså? Att du markerar innehållet för vad det är tex kör <command>ls</command> för att se alla filer..

Det är ganska smart.. men dessa funktioner finns ju även i "vanliga" ordbehandlare även om de kanske inte är de bäst utvecklade.

Liknande, men ändå inte... Det skiljer sig mellan olika delar, om man vill skriva en matematisk ekvation mitt i texten så skrivs det t.ex. $\int \frac{1}{\sqrt{1-x^2}}\dx & = & \arcsin x+C$ medan om man vill skriva det som ett eget "block" så blir det så här:

\begin{eqnarray} \int \frac{1}{\sqrt{1-x^2}}\dx & = & \arcsin x+C \end{eqnarray}

Det är i alla fall inte så svårt, även om det kan vara lite jobbigt i början...

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är i alla fall inte så svårt, även om det kan vara lite jobbigt i början... [/B]

Men även om det är jobbigt i början så är det väl värt det. Jag har använt LaTeX till det mesta sedan 1998, och tycker att det är ett fantastiskt verktyg för att skriva rapporter, artiklar och dylikt. Jag skriver LaTeX-kod direkt i Emacs, mest för att det var så jag lärde mig och jag tycker det är smidigt. Men jag har funderat på att börja använda kile som LaTeX editor, men jag har inte hunnit.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem

Hmm, är det bara jag, eller verkar det alltid som de screenshots som postas på olika LaTeXeditorer visar matteböcker?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Hmm, är det bara jag, eller verkar det alltid som de screenshots som postas på olika LaTeXeditorer visar matteböcker?

Det är väl det LaTeX är bra för? Matematiska ekvationer och grejs.
Sen är det klart man kan använda det för uppsattser och grejs också. Men där är det ju egentligen inte bättre än en rätt använd ordbehandlare eller DocBook?

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se