spelen på nya burken "laggar"

Permalänk
Medlem

spelen på nya burken "laggar"

jag har byggt ihop en burk åt min kompis, bestående av amd64 3200+, 1 gb crucial pc3200-minnen, en 200gb Sata disk och Asus K8N mobo, och ett Sapphire Radeon 9800pro 128mb..

problemet är att när jag installerade Doom3, och ska spela så känns det inte alls som att det flyter, snarare att det inte hänger med och att det laggar lite. Helt enkelt som att man skulle köra med alldeles för höga inställningar. Jag sänkte till medium kvalitet, 1024x, av med kantutjämning, antisorop filter, och bort med vsync, men nog laggar det precis lika mycket endå..?

Grejen är att jag har en liknande dator själv, med likadant grafikkort, p4 3ghz och likadana minnen, men det flyter MYCKET bättre på min, + att jag kör med 2x kantutjämning, ultra quality, och 1280x.. båda datorerna kör catalyst 4.10, och är ny-defragmenterade.. hans dator är helt nyformaterad och inge skit inlagt

vad kan det vara för fel?

Permalänk

Installerat moderkorts drivrutin ?

Visa signatur

Home, sweet home Sidan för ALLA!

Permalänk

Precis, nya drivisar..!

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

jajjemän, jag installerade det från skivan som följde med.. och har kört windows update o kört in Service pack 2, installerat directx9c m.m.. samma sak innan och efter

Permalänk
Medlem

I doom3 hade jag dessa små hack också. Man märker knappt dom om man itne kollar noga men man märker iaf lite när man går runt typ som att man skulle stanna till nån millisek o sen fortsätta.

Man märker tydligare om man kollar in i en vägg o går åt sidan..

Det är en bugg i doom3 för jag har testat 2 olika datorer me samma fel.

Visa signatur

AMD Athlon64 3200+, MSI K8N Neo Platinum, 2x512mb Corsair VS PC3200, Leadtek Geforce 6800GT 256mb, Western Digital 200gb

Permalänk
Medlem

men nu är det ungefär som att datorn inte alls hänger med, och det hackar rätt ordentligt =/

Permalänk
Medlem

Kan vara nått med bios inställningarna kanske.

Permalänk
Medlem

men sänk upplösningen då...kolla om det blir någon skillnad

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

Kan vara SP2 som spökar, vissa får problem med grafikkortet efter det, inte alla, men vissa

Permalänk
Medlem

det var samma sak både efter och före installationen av sp2 =/

Permalänk
Medlem

vad har han för skärm ? en tft med 25 ms kanske ??

Visa signatur

Sallad är inte mat, det är matens mat.

Permalänk
Medlem

nej det är en vanlig samsung 19" crt.
det är ingen märkbar skillnad med eller utan vsync

Permalänk
Medlem

Doom3 går väll inge vidare från början på ett 128mb 9800 pro?

Permalänk

Det flöt fint på mitt 9600XT och flyter ännu bättre på mitt 9800 Pro @ XT 128 mb

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem

det flyter kanon på min egen burk med liknande grejer, och ett exakt likadant grafikkort, jag kör på ultra, 1280x och 2x antialising, på hans hackar det ordentligt på high, 1024x och ingen kantutjämning

Permalänk
Hedersmedlem

säger dxdiag att agp är på?

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
säger dxdiag att agp är på?

ska kolla imorrn!
mer såna tips tack..
enligt avancerade egenskaperna för bildskärmen där, så var 8x agp aktiverat + fastwrites

Permalänk
Medlem

Ditt grafikkot är väll inte det bästa.

Visa signatur

pilla aldrig med något som fungerar, det kostar bara en massa pengar i slutändan.

Permalänk
Medlem

men ett radeon 9800pro är ju iaf ok, det ska ju inte hacka sönder men låga grafikinställingar.. speciellt inte när det är ett exakt likadant i min egen burk, där jag kör Mycket högre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sme
ska kolla imorrn!
mer såna tips tack..
enligt avancerade egenskaperna för bildskärmen där, så var 8x agp aktiverat + fastwrites

Har du prövat att stänga av AGP-fastwrites?
Det spökar ju ibland med ATI-kort..

Förrsten, titta på min dator i signaturen. Jag hade förut ett 9800Pro till den datorn och jag tyckte inte alls att Doom3 flöt .. och jag har ändå en AMD64 3500+ med 1024 MB ram (iofs corsair value select, men ändå) Dock hade jag fel minnesinställningar på minnena då..
Jag körde 3-4-4-8 istället för 2.5-3-3-8 som det ska vara...
Kolla lite såna saker också.. 1T och 2T inställning finns ju i Bios också.. Ställ om den till 1T om den inte står på det, det gjorde inte min iaf.. Men din kompis har ju andra ramminnen iofs..
Nåväl, gå igenom allt sånt och kolla.. Jag kan tyvärr inte själv kolla dessa inställningar om de gör nån skillnad, eftersom jag inte har kvar mitt 9800Pro längre.. Jag sitter för tillfället på ett temporärt Ati Radeon 7000PCI 32 MB och inget spel flyter med det

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

fungerar fläkten på grafikkortet?

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk

Jag använder burken i sign, och det flyter på doom3 1024*768 high details.

Något skumt är det !

Visa signatur

i5

Permalänk

sme, verkas som vi har samma problem men jag har ett 9600xt kort från connect 3d med 1042 PC3200 minne och en SATA hårddisk på 120 gb på ett an7 ABIT moderkort. Om jag kollar fpsen på t.ex. counter-strike så står det att jag har 99 men när jag står t.ex. mot en pelare o rör mig åt sidorna så "glappar" eller laggar det.. som om det hackade, men ändå står det att jag fortfarande har 99 i fps ! Det borde ju flyta på i cs som inte är så grafikkrävande. Samma problem i andra spel också.
Vore skysst om du kom på vad det var o berättade det, för det är väldigt störande

Permalänk
Medlem

Läste också nånstans att Fastwrites krånglade me ATI kort

Visa signatur

AMD Athlon64 3200+, MSI K8N Neo Platinum, 2x512mb Corsair VS PC3200, Leadtek Geforce 6800GT 256mb, Western Digital 200gb

Permalänk
Medlem

uh jag är inte så haj så såna där minnes-inställningar =/ men det kan ha med minnena o göra alltså..? kan du eller nån annan en riktig bra sida med en enkel förklaring på vad man bör ändra på som gör störst skillnad?

edit: jag läste FAQen som fanns här, givande.. vet nån nåt mer som skulle kunna ändras?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Har du prövat att stänga av AGP-fastwrites?
Det spökar ju ibland med ATI-kort..

Förrsten, titta på min dator i signaturen. Jag hade förut ett 9800Pro till den datorn och jag tyckte inte alls att Doom3 flöt .. och jag har ändå en AMD64 3500+ med 1024 MB ram (iofs corsair value select, men ändå) Dock hade jag fel minnesinställningar på minnena då..
Jag körde 3-4-4-8 istället för 2.5-3-3-8 som det ska vara...
Kolla lite såna saker också.. 1T och 2T inställning finns ju i Bios också.. Ställ om den till 1T om den inte står på det, det gjorde inte min iaf.. Men din kompis har ju andra ramminnen iofs..
Nåväl, gå igenom allt sånt och kolla.. Jag kan tyvärr inte själv kolla dessa inställningar om de gör nån skillnad, eftersom jag inte har kvar mitt 9800Pro längre.. Jag sitter för tillfället på ett temporärt Ati Radeon 7000PCI 32 MB och inget spel flyter med det

ja fläkten funkar som den ska, överröstar alla andra fläktar som är riktigt tysta.. rackarns ati standradfläktar att låta så förbannat.. på min egen har jag kopplat en fläktregulator så jag kan dra ner den när jag inte spelar

Citat:

fungerar fläkten på grafikkortet?

edit: jag fixade det till slut, det blev kanon till slut
vet inte exakt vad som fixade det, men jag slog av Qiuet & Cool i bios, slog av fastwrites i bios + drivrutinerna, och trimmade timingsen lite.. blev hur bra som helst, ordentligt flyt nu

tack alla som hjälpte till

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sme
uh jag är inte så haj så såna där minnes-inställningar =/ men det kan ha med minnena o göra alltså..? kan du eller nån annan en riktig bra sida med en enkel förklaring på vad man bör ändra på som gör störst skillnad?

edit: jag läste FAQen som fanns här, givande.. vet nån nåt mer som skulle kunna ändras?

ja fläkten funkar som den ska, överröstar alla andra fläktar som är riktigt tysta.. rackarns ati standradfläktar att låta så förbannat.. på min egen har jag kopplat en fläktregulator så jag kan dra ner den när jag inte spelar

edit: jag fixade det till slut, det blev kanon till slut
vet inte exakt vad som fixade det, men jag slog av Qiuet & Cool i bios, slog av fastwrites i bios + drivrutinerna, och trimmade timingsen lite.. blev hur bra som helst, ordentligt flyt nu

tack alla som hjälpte till

Så bra=)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |