Permalänk

amd 64 3400+

hej jag har en amd 64 3400+ som jag skulle vilja få ner i 0 grader eller under minus vad ska man köpa den ligger på 44grader nu!!

Visa signatur

AMD athlon 3400+ .gigabyte k8vnxp 512 ram. powercolcor radeon 9800 pro raidmax scorpion 868. 40 gig hd

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8500| Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096mb | HD 4870@CrossFireX | Gigabyte GA-X48-DS4 | Corsair TX750W | WD 640gb |

Permalänk

hur mycket kyler man ner med vatten??

Visa signatur

AMD athlon 3400+ .gigabyte k8vnxp 512 ram. powercolcor radeon 9800 pro raidmax scorpion 868. 40 gig hd

Permalänk
Medlem

44 grader är väll bra men har du box kylningen lr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbameister
hur mycket kyler man ner med vatten??

-2C kasnke med en bra pelt.

Permalänk

kan man få in vattenkylning i ett thermaltake XaserV??

Visa signatur

AMD athlon 3400+ .gigabyte k8vnxp 512 ram. powercolcor radeon 9800 pro raidmax scorpion 868. 40 gig hd

Permalänk
Medlem

Nej det är för fult

Borde nog gå, det är väl ett rätt stort chassie?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbameister
kan man få in vattenkylning i ett thermaltake XaserV??

vad här du för vattenkylning är det DD eller waterchill eller TT big water?? med TT big water ska det funka har en kompis som har det i sin Xaser. Waterchill ska funka men det blir svårt om du har en Black Ice extrem radiator. DD dont know

Visa signatur

GA-K8NXP-SLI, AMD 64 3200, 2x 6800 GT SLI, SATA 200GB, Twinmos 1024mb och allt det i en Röd Asus Vento.

Permalänk

det e waterchill med Black Ice Pro Radiator

Visa signatur

AMD athlon 3400+ .gigabyte k8vnxp 512 ram. powercolcor radeon 9800 pro raidmax scorpion 868. 40 gig hd

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt hur kall min prolle blir eftersom mobot inte klarar temp under 0 grader. Men den visar noll när machen är runt -10C, och den går ner till -34C. Så om du vill ner till noll eller lägre så är det antagligen en promme eller vapochill som gäller. Självklart stämmer inte temperaturerna helt 100 eftersom jag bara tittat i bios.

Vet inte riktigt om det lönar sig att köpa en om du vill klocka din 3400+, men på längre sikt så lönar det sig :).

Permalänk

vad menar du???

Visa signatur

AMD athlon 3400+ .gigabyte k8vnxp 512 ram. powercolcor radeon 9800 pro raidmax scorpion 868. 40 gig hd

Permalänk

meat4u;
Har du kommit högre än FSB på 260*10?

kör själv med Vapochill.

Permalänk
Medlem

Nej...Om den ska bota i 260mhz så måste jag köra med 1.7v på V-coren. Nästa steg är 1.8 men det ger ingen skillnad.
Men min gissning är att Epox kortet inte vill högre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
-2C kasnke med en bra pelt.

hur kan man få minus med vatten???

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8500| Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096mb | HD 4870@CrossFireX | Gigabyte GA-X48-DS4 | Corsair TX750W | WD 640gb |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av byvall
hur kan man få minus med vatten???

Med peltier eliment mellan vattenkylningsblocket och processorn.

Permalänk

meat4u:

Kör 1.6 på Vcore för min CPU.
Jag tror att det e antingen min cpu eller så är det mitt minne som har fått sin gräns.

Permalänk
Medlem

Ja mina minnen kan ju inte vara så jevla dåliga att dom inte kan köras i 216.7mhz när dom är gjorda för 250mhz

Så jag utgår från att det är mobot som säger nej. Jag har inte lyckats få HTT att fungerar som den ska, dvs andra lägen än x4 fungerar inte/visar ingen skillnad. Måste ju vara att jag har en HTT på 260 just nu som gör att mobot inte riktigt vill.

Permalänk
Medlem

Tobbameister...

Istället för att lägga ut 3-3500:- på ett vattenkylnings system, så lägg de pengarna på en Thermalright xp-90 kylare. Den kyler tillräckligt bra och möjligheten finns dessutom att få kylningen "tyst". Med en bra fläkt så är du uppe i runt 600:-, du har då kvar 2900:- att lägga på tex: köp av ytterligare ett 512 mb ram minne. Och en del över för en uppgradering av chassi? om så önskas. Vatten kylning är förvisso inga fel, men det kostar löjligt mycket pengar. Så om du inte skall "über överklocka" så duger luftkylningen utmärkt...

Permalänk

men om man köper ett begagnat för cirka 1500 är det bra eller ska man lägga dubbelt så mycket för ett nytt

Visa signatur

AMD athlon 3400+ .gigabyte k8vnxp 512 ram. powercolcor radeon 9800 pro raidmax scorpion 868. 40 gig hd

Permalänk
Medlem

Ett begagnat kylsystem kan vara minst lika bra som ett nytt, slitaget är inte extremt, men kolla det likväl noga. Såsom kopplingar, slangar pump etc. Är de bitarna i ett gott skick så kan du självfallet köpa ett begagnat.
Om du likväl tycker att det känns osäkert så titta då tex på ett nytt paket men som är något enklare, du kan ju efter hand uppgradera det då du har råd. ( tänk på att om du skall klocka processorn duktigt mycket, att du då också får med möjligheten att kyla nordbryggan). Gtek har ju ett instegspaket som kyler endas processorn, nästa paket kyler både processorn, nordbryggan och grafikkortet, och det kostar 2400:-. Finns självfallet andra tillverkare som också tillverkar högkvalitativa lösningar...googla runt och leta tester etc...

Permalänk
Medlem

Larsioni

Varför inte ett XP-120 istället som kyler bättre än XP-90? Om han nu har ett moderkort som passar förstås.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Cambridge

Det föll sig naturligt för mig att rekommendera xp-90 då jag ansåg att den skulle räcka till. Självfallet så är kapaciteten än större på storebror xp-120, men den tar "lite" mer plats. Men visst, passar den på moderkortet så kan man självfallet köpa den om man vill ha ännu lite mer kylning, annars så räcker lillebror xp-90.

Jag själv har vänt på kylar fläkten så att den drar bort värmen från kylaren istället för att den blåser mot. Och i höjd med cpu kylaren så har jag två stycken 80*80 mm papst fläktar som sedan drar ut den varma luften som kylar fläkten genererar. Funkar riktigt bra, förvisso så blir inte kylning på processorn bättre, men inte sämre heller. Vad jag däremot har lyckats med är att få ner tempen i chassit såväl som på moderkortet med denna lösning. ( kontaktade Thermalright och frågade om jag kunde vända på fläkten och de garanterade mig att maximal kylning likväl skulle uppnås, har än så länge gjort det. )

Permalänk
Medlem

Larsioni

Jo, dessa nya ThermalRight är tillverkad så att det ska fungera lika bra med blåsande/sugande fläktar och det har visats sig stämma på recensioner.

Det är sant att XP-120 är stor : Märkte det när jag plocka fram den men det var en riktig grym sak måste jag erkänna.

Har nu en temp på 50,grader under 100% belastning och då har jag inga chassi fläktar igång alls förutom NeoPower fläkt. Samt isolering på bägge sidoplåtarna. Så kylningen funkar i alla fall

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk

meat4u

kör på 2693Mhz nu FSB på 269.39
1.7v vcore och 2.8 på minnet

Permalänk
Medlem

Bra klock där!!! Men hur stabil e den? super Pi???

Visa signatur

CPU - INTEL | AMD |

Permalänk
Medlem

fan va nice!

Nån som vet någon sida där man kan kolla timings till ens minnen?
Måste som sagt vänta på mitt nya grafikkort innan jag kan klocka mer...Annars vet jag inte om det är grafikkortet som muppar eller klockningen.

Btw va har du satt din agp lock på? 66 eller 67?

EDIT: okey jag kunde inte hålla mig trots att kl är 06:42 och jag verkligen borde sova :).

Kör nu;
260x10
Normal
x166
1T-2.5-3-7-3
V-dimm 2.8
V-core 1.7
3dmark01 = 22515

Ska pressa mer senare idag.

Permalänk

Har kört Prime i 5 timmar, och kört diverse benchmark program utan problem.

AGP på 67.

Timings på minnet borde väl stå på tillverkarens hemsida?

Permalänk
Medlem

är rätt nöjd som det är faktiskt...Får fortfarande frysningar

Är det sant det där om att agp inte låser sig med 66?

Permalänk
Medlem

Till din fråga tobbameister:
Om du väljer en vanlig vattenkylning kommer du ju inte ner till nollgradigt om det är det du söker.
För detta krävs kompressorkylning. Ett peltierelement kan vara väldigt krångligt och det är helst inget man ska börja med innan man provat på vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
Larsioni

Varför inte ett XP-120 istället som kyler bättre än XP-90? Om han nu har ett moderkort som passar förstås.

Var kan man köpa ovanstående ?

Visa signatur

Livet lurar oss alla