NVidia 6800 Video Processor Failure

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

NVidia 6800 Video Processor Failure

NVIDIA has began confirming the video acceleration functionality of the 6800 series GPU has a hardware flaw and will never work.

The VP offloads algorithm and image enhancement routines onto the GPU, allowing the CPU to focus on other work.

"The product timeframes for high-end products leave little for regressive error testing. This bug is unfortunate, but not a huge problem"
Unanimous NVIDIA distributor.

Although the problem doesn't effect gaming, features such as Motion Compensation, as used for smooth DVD playback, will be unavailable.

According to a spokesperson at NVIDIA UK the problem can not be rectified by new driver releases, however the PCI-E and other 6X00 chipsets do not have the bug.

So far there has been no official word from NVIDIA.

Users are furiated at shelling out top bucks for what they see as a flawed card. Many have been RMA'ing their units and threatening to turn to ATi hardware.
A worker of a large NVIDIA distributing company told the press the problem was small and unfortunate, but did not effect the performance of the card.

länk: http://www.tcmagazine.info/modules.php?name=News&file=article...

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Avstängd

Re: NVidia 6800 Video Processor Failure

Synd för dom med AGP kort helt enkelt.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Var inte detta uppeför ett par veckor sen? Enligt Nvidia skall det komma ut drivrutiner som fixar detta.
Är problemet att man inte kan spela upp en DVD med motion compensation eller? Jag har då inga problem med att se DVD med mitt grafikort så det är nog en "minor bug" ja.

Här är den gamla tråden:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=35783...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Köper man ett grafikkort för 5500:- så förväntar man sig att det skall fungera fullt ut, och inte ha någon liten hårdvaru bug alls. Jag kommer då aldrig mer att köpa något nvidia kort, de sista jag hade var ett geforce 3 för ett par år sedan......tack o hej nvidia..

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra
Var inte detta uppeför ett par veckor sen? Enligt Nvidia skall det komma ut drivrutiner som fixar detta.

Jo det är samma men nVidia säger inte att de skall komma drivrutiner som fixar detta. 6800 (åtminstone AGP versionerna) verkar inte ha fungerarande WMV accelerering utan endast 6600 har detta. Testa t ex "Step Into Liquid" klippet (1080p versionen) här: http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/content_provide...
Otroligt bra kvalite men väldigt krävande.

Permalänk
Medlem

Synd att man inte bodde i USA så skulle jag stämt Nvidia rejält.
Mitt 6800GT blir det sista jag köper därifrån.

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Medlem

Jag tänker snart införskaffa mig ett 6800, tror ni att detta kommer att fixas i kommande AGP-versioner eller är det kört för dem också?

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opiumhandlarn
Jag tänker snart införskaffa mig ett 6800, tror ni att detta kommer att fixas i kommande AGP-versioner eller är det kört för dem också?

Svårt att veta men jag tycker inte det är någon jättestor grej att det inte finns hårdvarustöd för HD WMV, jag menar hur ofta tittar du på en sån. Det jag tycker är dåligt är inte just det att de saknar hårdvarustöd för det utan att nVidia sa att kortet skulle ha det men att det nu verkar som att det inte stämmer, det känns som falsk marknadsföring.

Det är inget som skulle hindra mig ifall jag hade planerat att köpa ett GT i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Svårt att veta men jag tycker inte det är någon jättestor grej att det inte finns hårdvarustöd för HD WMV, jag menar hur ofta tittar du på en sån. Det jag tycker är dåligt är inte just det att de saknar hårdvarustöd för det utan att nVidia sa att kortet skulle ha det men att det nu verkar som att det inte stämmer, det känns som falsk marknadsföring.

Det är inget som skulle hindra mig ifall jag hade planerat att köpa ett GT i alla fall.

Självfallet kommer detta inte påverka mitt val av kort då jag sannolikt inte skulle tänkt på det överhuvudtaget annars, men man vill ju alltid ha fler och bättre funktioner även om man inte kommer att använda dem:)

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragnarok
Köper man ett grafikkort för 5500:- så förväntar man sig att det skall fungera fullt ut, och inte ha någon liten hårdvaru bug alls. Jag kommer då aldrig mer att köpa något nvidia kort, de sista jag hade var ett geforce 3 för ett par år sedan......tack o hej nvidia..

Du får det inte lätt i livet då ATI också haft buggar i hårdvaran! Du får vackert sluta använda datorer och gå tillbaks och leka med färgglada träklossar så du slipper buggar.........:D

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

vad var det för hårdvaru fel på 9700pro, 9800pro eller x800xt ? precis inget, så du kan behålla dina färgglada nvida klossar.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragnarok
vad var det för hårdvaru fel på 9700pro, 9800pro eller x800xt ? precis inget, så du kan behålla dina färgglada nvida klossar.

ATi har gjort betydligt fler kort än så.

Permalänk
Medlem

Jag hänge rinte med: Vad har hänt! Jag ser utan problem på ALLA jävla, möjliga filmer som finns. Har aldrig (och jag hoppas att jag aldrig) fått problem med filmer eller WMV filer.

Plus så har NVIDIA inte sagt något om detta... Det sista jag gör, om det nu stämmer, blir att skicka till baks mitt GT. Men tar de tillbaks det på Inetdata???

Visa signatur

"Signatur raderad, max tre rader i size 1. Se reglerna". - Vicotnik (The evül one!)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragnarok
vad var det för hårdvaru fel på 9700pro, 9800pro eller x800xt ? precis inget, så du kan behålla dina färgglada nvida klossar.

8500 var en buggig liten ATI kloss skall du veta.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Testade att ladda ner Step Into Liquid och körde det i Windows Media Player 9 med en XP-M 2600mhz, 1024MBram och ett Gainward 6800gt (AGP)

Och det laggar som fan, CPU'n ligger på 100% hela tiden.
Är det alltså fel på mitt 6800gt? Hur fan kan Nvidia missa en sån bugg?
Jävla amatörer som jobbar hos Nvidia.

Visa signatur

AMD XP-M @ 2600Mhz --- Abit NF7-S 2.0 --- TwinMOS 1024MB Dual --- 6800GT @ 440/1200Mhz --- Kylning H20

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilcoo
Jag hänge rinte med: Vad har hänt! Jag ser utan problem på ALLA jävla, möjliga filmer som finns. Har aldrig (och jag hoppas att jag aldrig) fått problem med filmer eller WMV filer.

Plus så har NVIDIA inte sagt något om detta... Det sista jag gör, om det nu stämmer, blir att skicka till baks mitt GT. Men tar de tillbaks det på Inetdata???

Testa "Step Into Liquid" klippet som du hittar länken till i mitt första inlägg. Har du inga problem med att se den kan du vara lugn, då är din processor tillräckligt snabb för att ta hand om den själv. Har man däremot en långsammare processor så får den väldigt jobbigt.

Permalänk
Medlem

har v9999 Geforce 6800 Ultra samma problem??

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Tycker nvidia borde kompensera användarna för detta. Har man slängt ut ~5000kr på ett grafikkort så ska allt fungera som lovat. En HL2 voucher eller liknande skulle jag nöja mig med.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilcoo
Jag hänge rinte med: Vad har hänt! Jag ser utan problem på ALLA jävla, möjliga filmer som finns. Har aldrig (och jag hoppas att jag aldrig) fått problem med filmer eller WMV filer.

Plus så har NVIDIA inte sagt något om detta... Det sista jag gör, om det nu stämmer, blir att skicka till baks mitt GT. Men tar de tillbaks det på Inetdata???

Jag kollade på step into liquid "1080p" med mitt GeForce2MX helt hackfritt. Och jag har inte ens nvidias drivrutiner installerat. Jag kör med microsofts skit som kommer med windows. Så det måste vara något annat fel på din dator. Värt att nämna är också att jag har en 2,2GHz @ 2,7GHZ P4.

EDIT: Det var visst inte hackfritt. Råkade ladda ner fel först. Amazon 1080p fungerade helt felfritt? Sen testade jag step into liquid och då hackade det till.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Om vi säger så här... har någon av er ens märkt av det? Jag ser ingen skillnad emot mitt FX5700 som jag hade innan. Om problemet ens finns på GT/Ultra korten.

"Buhuu jag är så arg för mitt kort är trasigt, inte för att jag hade vetat om det om inte nVidia själva hade sagt det, men det är principen som räknas...buhuu" [/dramatisering]

Men seriöst har någon märkt det? Är det inte samma sak som de buggar vi har i våra processorer utan att märka av det?

Edit: Vad är "step into liquid"?
Edit2: Läste lite noggrannare och såg att det är ett krävande filmklipp (Men jag tänker inte ladda ner 114mb i 20kB/s för att kolla själv )

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Testa "Step Into Liquid" klippet som du hittar länken till i mitt första inlägg. Har du inga problem med att se den kan du vara lugn, då är din processor tillräckligt snabb för att ta hand om den själv. Har man däremot en långsammare processor så får den väldigt jobbigt.

Drog ner den och kollade och det laggade/hackade inte. Skön film ).
Om ni undrar vad jag har fö kort; Leadtek 6800GT (De första ex.en som kom ut...)
En massa codecs, bla: Angelpotion video codec v1, FFDSHOW, WMV9 VCM, DIVX, VOBSUB och XVID... Struntprat, tror ni att NVIDIA glömmer bort något sånt ffs...

Visa signatur

"Signatur raderad, max tre rader i size 1. Se reglerna". - Vicotnik (The evül one!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilcoo
Drog ner den och kollade och det laggade/hackade inte. Skön film ).
Om ni undrar vad jag har fö kort; Leadtek 6800GT (De första ex.en som kom ut...)
En massa codecs, bla: Angelpotion video codec v1, FFDSHOW, WMV9 VCM, DIVX, VOBSUB och XVID... Struntprat, tror ni att NVIDIA glömmer bort något sånt ffs...

Det är inget snack om att det inte fungerar, flera med GT kort på HardOCP och nVnews har problem. Din dator klarar det för att din processor är tillräckligt snabb, inte för att ditt grafikkort stödjer det.

Permalänk
Medlem

Har en A 64 3200+ s754 och det är väl inget "tjohej"!?

Visa signatur

"Signatur raderad, max tre rader i size 1. Se reglerna". - Vicotnik (The evül one!)

Permalänk
Medlem

Jag har också testat och kan konstatera att CPUn gick upp till mellan 80-90% när jag spelade klippet.

Men jag bryr mig inte nåt särskilt, hade antagligen aldrig märkt det om jag inte läst inlägget

Visa signatur

[Asus K8V][AMD Athlon64 3200+][1 GB Ram][BFG 6800GT]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NightS
Jag har också testat och kan konstatera att CPUn gick upp till mellan 80-90% när jag spelade klippet.

Men jag bryr mig inte nåt särskilt, hade antagligen aldrig märkt det om jag inte läst inlägget

Precis, alltså är det här inget problem egentligen, för varför skulle man lägga så pass mycket pengar på grafikkortet om man inte har en processor som matchar och därmed klarar att spela upp klippet själv?
Visst är det dåligt men inte i närheten lika stort problem som några här verkar tro.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noremal
Precis, alltså är det här inget problem egentligen, för varför skulle man lägga så pass mycket pengar på grafikkortet om man inte har en processor som matchar och därmed klarar att spela upp klippet själv?
Visst är det dåligt men inte i närheten lika stort problem som några här verkar tro.

Det är inget allvarligt problem nej, men det är ändå falsk marknadsföring och du betalar för något som inte fungerar.
Även om man inte kollar på den typen av filmer så är det ju en principsak.

Någon form av ersättning från nVIDIA vore rimligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
Det är inget allvarligt problem nej, men det är ändå falsk marknadsföring och du betalar för något som inte fungerar.
Även om man inte kollar på den typen av filmer så är det ju en principsak.

Någon form av ersättning från nVIDIA vore rimligt.

Falsk marknadsföring skulle jag nog inte säga. Eftersom det var ett oväntat fel. Sånt händer. Men däremot om de fortsätter marknadsföra att 6800 korten stödjer HD WMV så skulle det klassa som falks marknadsföring.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Falsk marknadsföring skulle jag nog inte säga. Eftersom det var ett oväntat fel. Sånt händer. Men däremot om de fortsätter marknadsföra att 6800 korten stödjer HD WMV så skulle det klassa som falks marknadsföring.

En sådan sak borde dom ju ha testat innan dom släpper kortet, vet inte vad dom tänker med.
Hursomhelst blir det ju automatiskt falsk marknadsföring (medvetet eller ej) eftersom ett antal människor har valt nVIDIA på grund av små avgörande punkter som den här tekniken, men istället får dom en gräddtårta i plytet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Falsk marknadsföring skulle jag nog inte säga. Eftersom det var ett oväntat fel. Sånt händer. Men däremot om de fortsätter marknadsföra att 6800 korten stödjer HD WMV så skulle det klassa som falks marknadsföring.

Känns som man borde ha gjort lite mer testningar innan man går ut och marknadsför en viss funktion...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Känns som man borde ha gjort lite mer testningar innan man går ut och marknadsför en viss funktion...

Ja verkligen. Slarvigt av nvidia tycker jag. Men det här är ett klart tecken på att konkurans inte alltid är bra Kan bli lite fel när man är stressad.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P