Permalänk
Medlem

Hur tyst är tyst (fläktar)

Hur många(några) db ska en
-strömkälla
-processorfläkt
-80*80mm fläkt
-120*120mm fläkt

ha för att kunna räknas som tysta?
Alltså, lite tystare "normal".

Lite flummig fråga kanske, men nån kan väl kanske ge ca värden på hur mycket ljud en tystare version av fläktarna har.

Visa signatur

//John

Permalänk
Medlem

20 db brukar ju räknas som tyst eftersom att det knappt är hörbart men sen finns det ju många fläktföretag som skriver en ljud nivå som inte stämmer. men om jag skulle köpa nya fläktar(vilket jag borde ;-|) så skulle jag köpa 20 db. en hjälpte en polare att tysta ner sin dator med två 20db o den hörs inte längre

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk
Medlem

Vad som är tyst är väldigt subjektivt och beroende på vad man har i datorn så hör man olika delar olika bra.

Så det enda sättet att vara säker är att man har lyssnat på det själv.
Siffrorna som står om produkter kan vara väldigt missvisande.

Och i de fall då de inte är missvisande så kan de skilja mycket i alla fall eftersom ljudets egenskaper kan avgöra om ljudet sticker ut ur mängden och blir riktigt störande eller om det ligger i bakgrunden.

Det är inte lätt att köpa tysta datorprylar

Något decibell tal om vad som räknas som tyst finns i min mening inte. 20 db regeln fungerar kanske, om man har tur - men du kan inte vara säker på det.

Men generellt sätt så är 20 db under det normala - men det betyder ju inte att det är särskilt tyst (tycker jag).

Permalänk
Medlem

Väldigt subjektivt. Jag är tex ovanligt känslig när det gäller sånt. Och tillverkare mäter inte alltid ljudnivån likadant. Min 120mm chassifläkt som är specad till 16dBa tycker jag personligen låter mer än fläktarna i mitt nätaggregat som tillsammans är specade till 20dBa.

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk
Medlem

för mig är 20 db för mycket! köpte 20 db cpu fläkt och kör på 6v och den låter fortfarande messt i min dator
första gången en zalman sak inte varit tyst nog

Visa signatur

Dator1: AMD 64 x2 4400+, GeForce 7800GTX, 2Gb ram, 1.2TB HD
Dator2: P4 2,4MHz @ 3,2, MSI PT880 NEO LSR, PC2300 512MB, NVIDIA 6600GT 256MB 500GB HD
Dator3: AMD 64 x2 4800+, X1950XT 256MB, 2Gb ram, 250gb HD

Permalänk
Medlem

Innan jag köpte ny CPU fläkt så låg datorn runt 50 dB. där CPU fläkten lät 48 dB. när ja bytte ut den slå hörde jag knappt datorn längre. bytte till en arctic cooling på 14-24 dB. bara gfx-kortet som låter nu, men d e knappt märkbart.

Visa signatur

AMD 64 3200+ @ 2.2 , EPoX EKDA8J, 512mb DDR @ 400, Leadtek 6800LE @ 16/6 300/700, Thermaltake Lanfire VM2000.

Permalänk
Medlem

Blir alltid lika upprörd när jag läser sånt här

Nutty:
"den hörs inte längre"
Glöm! är min kommentar. Jag kör en enermax 80mm så långsamt att den nästan inte snurrar och den hörs garanterat. Dessutom låter hårddiskar också.
Slutsats: Du får det aldrig tyst så länge du har fläktar. Låg ljudnivå kan man dock få, men då är mina erfarenheter att man måste jobba ner volten oavsett märke på fläkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLEX
Blir alltid lika upprörd när jag läser sånt här

Nutty:
"den hörs inte längre"
Glöm! är min kommentar. Jag kör en enermax 80mm så långsamt att den nästan inte snurrar och den hörs garanterat. Dessutom låter hårddiskar också.
Slutsats: Du får det aldrig tyst så länge du har fläktar. Låg ljudnivå kan man dock få, men då är mina erfarenheter att man måste jobba ner volten oavsett märke på fläkt.

jag tror nästan att han menade att man inte märker av ljudet eller blir störd av det.. ^^

Visa signatur

| ASUS A7N8X-X | AMD Athlon xp3200+ 400fsb | 2x512 pc2700 333MhZ | 160 gb HDD Seagate |
| 200 gb HDD Seagate | GeForce FX5600 256 Mb | Creative Soundblaster Audigy LS | Creative T5400 5.1 |

Permalänk
SpelClockers

köp "tysta" 120 och sänk rpm en del så blir det jättebra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLEX
Blir alltid lika upprörd när jag läser sånt här

Nutty:
"den hörs inte längre"
Glöm! är min kommentar. Jag kör en enermax 80mm så långsamt att den nästan inte snurrar och den hörs garanterat. Dessutom låter hårddiskar också.
Slutsats: Du får det aldrig tyst så länge du har fläktar. Låg ljudnivå kan man dock få, men då är mina erfarenheter att man måste jobba ner volten oavsett märke på fläkt.

Jo, jag håller med dig.

Enermax låter extra mycket, om det enbart är pga. dess kullagring vet jag inte men de låter väldigt mycket för sin prestanda.
Samma typ av fläktar (presterar och låter lika mycket (ljudet låter likadant så skulle inte bli förvånad om det är jusst enermax fläktar)) sitter det i Antecs nätagg, 2 stycken - och de påstår folk är ljudlösa Man blir ju mörkrädd.

Papst 80mm 12db är tyst som de flesta fläktar är på 5v, men det är den enda fläkkten jag vet om. Inte för att jag har något emot att sänka spänningen på fläktar men som du säger - utan modifikation blir det inte tyst.

Annars kan jag rekommendera Papst 120mm 26 dB fläkt. På 12v låter den för mycket i mina ögon (men det är i alla fall ett skonsamt dovt ljud), men på 5v så är den i praktiken ljudlös. Visserligen så blåser den inte mycket då men den är tyst odh det är det viktigaste

Permalänk
Medlem

Finns det nåt sätt man kan kolla hur mycket ljud den för? Alltså i db?

Visa signatur

Spelburken: Intel Core 2 Quad Q6600 | MSI P35 Platinum Combo | 2048 MB Corsair 4/4/4/13 | Asus HD3870 | Creative X-Fi Fatal1ty
Ljud: Sony STR-DG700 | Front: Mission Freedom | Center: Mission M7c2 | Rear: Mission M71i

Permalänk
Medlem

det är inte bara fläkten som lever om, det är oxo luftflödet som kommer ifrån fläkten som skapar ljud när det tar emot nånting exempelvis flänsar eller kanter på ett fläktgaller...

Visa signatur

"Angels banished from heaven has no choice but to become demons"

Permalänk
Medlem

en sak som jag inte har tänkt på tidigare är ju att ljudet ökar ju en del med så många fläktar som man har(behöver) i sin dator, ioförs är det väl typ 3-5db men det spelar ju redan roll.
kan ju vara värt att tänka på.

Visa signatur

Amd ahtlon 64 3500+ 0.09(2.5 ghz)MSi k8n neo 2 platinium, Zalman 7000Cu, 1 gb kingston hyper X ULL(klockar urueslt), Geforce 6800LE @16/6 459/955 max vc 1.5. Zalman 400w. 3mark01 29300pWR 3dmark03 13654p3dmark05 5529p Vil ldu också ha höga 3dmark poäng kolla in min 3dmark01 tweaking guide

Permalänk

Mina 28 dB Papst låter mycket, folk har kallat mitt grafikkort för tyst i olika recensioner. Jag skulle snarare villja säga att det låter så in i helvette.

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Medlem

Visst är valet av fläktar viktigt, men man måste också se till datorn som helhet. Bland annat så kan hårddiskar låta rysligt mycket, speciellt om du har många.

När jag byggde min dator så betalade jag ganska mycket pengar för att få en tyst (läs låg ljudnivå) dator. Det innebar bland annat att jag köpte ett chassi med 120mm fläktar, köpte dyrt ljuddämpningsmaterial för att få bort viberationer samt att jag köpte dyra reglerbara fläktar. Men ändå låter min dator mycket, varför?! Jo, för jag har sex stycken hårddiskar, varav två av dom är ganska gamla och har snurrat länge.

Så se över övrig hårdvara innan du hänger upp dig på valet av fläktar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZeroHero
en sak som jag inte har tänkt på tidigare är ju att ljudet ökar ju en del med så många fläktar som man har(behöver) i sin dator, ioförs är det väl typ 3-5db men det spelar ju redan roll.
kan ju vara värt att tänka på.

decibel är en logaritmisk skala. Alltså betyder det att om du har en fläkt på 21db och sen lägger till en fläkt på 21db så kommer det att låta i ca 23db som faktiskt är dubbelt så mycket som 21db.

Ju färre fläktar på lägre varv - desto mindre kommer det att låta. Man måste också ta hänsyn till att luft i rörelse är turbulent luft, och ju mer turbulent luft desto mer buller fortplantas. Se därför till att ventilationshålen i datorn inte är små eller bromsar luften.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Min cpu fläkt är rätt tyst
Min grafikkortsfläkt gör så att huset skakar...

Tänkte införskaffa Zalmans passiva kylning till grafikkortet och köpa 2 st papst 12db till chassit.

Hur låter det? Strömkällan vet jag inget om den den har inte så mycket ljud.

Visa signatur

//John