Total återställning?

Permalänk
Medlem

Total återställning?

Fy faan vad jag hatar PC, det är så jävla äckligt. Hur som helt, än en gång (2 dagar sedan förra gången) så har Windows på min morsas dator totalhaverat. Finns det inget sätt att totalåterställa windows-installationen utan att behöva installera om det helt? Notera att jag inte kan starta datorn i felsäkert läge eller göra en systemåterställning.

Permalänk
Medlem

anledningen till varför du inte får så många svar är antagligen pågrund av den första meningen i ditt inlägg.

vad menar du med total återställa windows-installationen?
antingen installerar du om datorn eller så löser du problemet på annat sätt...kanske starta upp den i dos eller liknande och försöka lösa problemet därifrån.

Permalänk
Medlem

Kanske skall berätta lite mer om varför du inte kan göra en systemåterställning?
Det är inte så svårt.

Permalänk
Medlem

Det är den som sitter bakom spakarna som styr...... ( ingen annan )

Visa signatur

Det du inte visste kanske någon annan redan vet: Google du ju juice it?

Permalänk
Medlem

sorry jag var lite otydlig, hade bråttom när jag skrev det. men jag gav upp till slut och installerade om windows totalt, har dock lyckats konvertera min morsa till macfanatiker efter att hon suttit vid min dator och jobbat en hel dag och allt helt enkelt fungerade (till skillnad från pc). så snart ska vi sälja pc-äcklet och befria vårat nätverk från pc helt och hållet ;).

Permalänk
Medlem

He he, som sagt sbs (Skit Bakom Spakarna)

Det har ju inte med vilken plattform man sitter på utan hur man hanterar den.
Hanterar man inte "pc", vilket är väldigt diffust, så kanske man ska fundera på
om man ska ha en dator överhuvudtaget kanske........
Vill inte vara spydig eller taskig, misstolka mig inte nu. Har samma probs med farsan
ibland. Han lyckas med det mest omöjliga ibland, men oftast beror hans problem på
att han installerar/avinstallerar så mycket skit hela tiden.

Permalänk
Medlem

Ja men jag tycker pc (när det är windows på dom) krashar helt oregelbundet även om man inte gjort någonting. den kan funka hur fint som helst en gång. sen nästa gång man ska starta den startar den inte alls. trots att man inte instalerat/avinstallerat någonting gången förut. windows är verkligen ett tragiskt operativsystem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtimmyx
Ja men jag tycker pc (när det är windows på dom) krashar helt oregelbundet även om man inte gjort någonting. den kan funka hur fint som helst en gång. sen nästa gång man ska starta den startar den inte alls. trots att man inte instalerat/avinstallerat någonting gången förut. windows är verkligen ett tragiskt operativsystem.

Det låter inte som att det där är Windows fel faktiskt
Snarare är det, som redan nämnts tidigare i tråden, SBS.

Permalänk
Medlem

windows / pc är nog inte så 'uselt' som du vill få det att låta.
majoriteten av alla som har en dator hemma har just en 'pc' med windows på.

personligen så ogillar jag mac, vet egentligen inte varför. inte rört en mac på säkert 5år, men ändå så skulle jag inte vela sitta vid en heller.
tacka vet jag mina freebsd-burkar.

Permalänk
Medlem

Helt klart ett SBS fall...eller hur?
*sorry kunde inte låta bli*

Permalänk
Medlem

Angående SBS-teorin så vill jag klargöra följande:
1. Jag installerade Windows XP Home Edition Orginal med korrekt CD-Key
2. Installerade alla drivrutiner till moderkort, ljudkort, grafikkort. Samtliga WHQL-certifierade
3. Installerade Telias Säkerhetstjänster samt tankade alla uppdateringar från Windows uppdate inkl Service Pack 2
4. Installerade Office-paketet, även detta orginal
5. Installerade Firefox
6. Startade om datorn och det gick finfint
7. Morsan betalade räkningar via Internet
8. Starade om datorn och pang, Windows startar inte

Om det nu beror på "SBS" så vore jag tacksam om ni upplyste mig vad jag gjort för fel? (Faan vad tjurig jag låter, det är jag inte egentligen )

Permalänk
Medlem

Mac är bäst inse det själva, själv har jag sätt hur smidigt xtimmyx anväder sin mac, ifall något hakar upp sig så flyter resten av prgmen på, och så är det defenetivt inte i windows då får man avsluta explorer o massor me prgm! Docken gör mac mkt smidigare och det finns suveräna funktioner tillex, scrollen går att få så man får det på "touchen" på en bärbar mac alltså. Flyter på hela tiden han har inte behövt att ändra något.

Xp är rent ut sagt skit de kan slänga sig i väggen med alla virus och spywares till skillnad ifrån mac. Ie och explorer hakar sig ständigt och allt totalkarshar ofta. Xtimmyx har aldrig behövt att installera om sitt os på sin mac och de kommar han inte behöva på 100år!

BLÄ ÅT PC, ÄG ÅT MAC!

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk
Avstängd

Pr0bz: Lite SBS hos dig med?

Mitt Windows har inte kraschat sedan jag installerade det (ok, Win2003 då) och är i min mening grymt bra.

xtimmyx: Hoppas du använde brandväggen medan du tankade, annars har du felet där

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Pr0bz: Lite SBS hos dig med?

Nej då men jag tycker att Xp slöar ner mitt datorpaket fasst jag kör routerbrandvägg med statisk ip, nod32, ad-aware, sp2 med brandvägg. Burken funkar fint 1-2månader med nåra defragmateringar osv. Men därefter så börjar vissa saker haka sig som de inte brukar göra efter en omformatering. Pc är sorligt xtimmyx har lärt mig sanningen och efter jul köper jag mig en mac!

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk
Medlem

Finns andra os också som funkar fint på pc. Linux t.ex. där man kan göra det mesta man kan på windows. UTAN brandvägg o grejer. Nä men seriöst nu. Du kan inte bara säga att windows e skit. Det är skitbra om det bara hade funkat som det hade tänkt, dvs utan att man skulle behöva använda brandväggar o skit för att vara säker. Det är lite synd, men det var därför jag gick över till linux. Aja... förlåt, det blev off topic.
Att xp krashar och skiter ner sej med kan mkt väl bero på instabil hårdvara också, kollat alla spänningar, inget överklockat osv?

/P

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Jag har själv 4 st burkar med windows på och mina funkar kanon. I de flesta fallen när windows börjar strula så beror det på mannen eller kvinnan bakom tangenterna. Det är ett lätt operativ sytem som passar de flesta. Vist kan det strula ibland men allt går att rätta till. Linux mfl klarar inte alla av. Så windows kanske är det enda alternativet för dom.

/Fabian

Visa signatur

MSI K8N NEO4 F, nForce4/AMD Athlon 64 3800+/Corsair Value S. PC3200/PowerColor Radeon X850XT 256MB/Samsung SpinPoint P120S 200GB SATA2

Permalänk
Medlem

Vad glad jag blir efter jul när jag slipper att läsa trådar av folk så somxjimmyx och Pr0bz eftersom dom då kan hänga på andra delar av forumet och man slipper dom här klagandes utan att vilja ha någon form av förklaring eller lyssna på vad folk har att säga. Personligen använder jag mig av både pc )både linux och windows) samt mac och ja utan att stöta på några hemska problem. Man kan helt enkelt säga att jag är plattformsoberoende till skillnad mot vissa andra

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pr0bz
Nej då men jag tycker att Xp slöar ner mitt datorpaket fasst jag kör routerbrandvägg med statisk ip, nod32, ad-aware, sp2 med brandvägg. Burken funkar fint 1-2månader med nåra defragmateringar osv. Men därefter så börjar vissa saker haka sig som de inte brukar göra efter en omformatering. Pc är sorligt xtimmyx har lärt mig sanningen och efter jul köper jag mig en mac!

SP2 har tydligen allvarliga problem, så lätt är det, alla i min omgivning som har installerat det har stött på problem med att datorn segar till sig. Och varför kör du med både xps brandvägg och routerbrandväggen?

Förövrigt har jag haft mitt XP installerat i snart 3 år och det funkar bra än (4 användare tom, 3 som inte har så himla mycket datorkunskaper precis) .

xtimmyx, jag förstår inte hur du kan lyckas med det där, du har förstört din windows installation totalt på typ 1 timme? Då är det definitivt SBS eller ett kass hårdvara. Och varför sitta och tanka en massa saker med internet explorer utan skydd och sen efter det börja tanka skydd, säkerhetspaket och sånt som ska in först? Rekommenderar att du börjar om från ett och vänder lite på ordningen i din lista.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pr0bz
Mac är bäst inse det själva, själv har jag sätt hur smidigt xtimmyx anväder sin mac, ifall något hakar upp sig så flyter resten av prgmen på, och så är det defenetivt inte i windows då får man avsluta explorer o massor me prgm! Docken gör mac mkt smidigare och det finns suveräna funktioner tillex, scrollen går att få så man får det på "touchen" på en bärbar mac alltså. Flyter på hela tiden han har inte behövt att ändra något.

Xp är rent ut sagt skit de kan slänga sig i väggen med alla virus och spywares till skillnad ifrån mac. Ie och explorer hakar sig ständigt och allt totalkarshar ofta. Xtimmyx har aldrig behövt att installera om sitt os på sin mac och de kommar han inte behöva på 100år!

BLÄ ÅT PC, ÄG ÅT MAC!

(man kan få scroll på touchpaden på pc också, på nyare datorer är det förinstallerat)

det låter snarare som sbs, ie och explorer hakar inte alls upp sig så ofta.. (nog för att jag använder ff, men min syster och min far (och min bror när han är hemma) använder ie utan problem), tvärtom, så klarar dom sig utmärkt nog för att jag skulle vilja ha en mac, men dom är så himla dyra (30.000 för en dator? nä tack), om jag ska använda en mac är det för att dom har lättare för grafik..

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem

fundera lite på vad ni alla säger egentligen tycker jag. ni påpekar saker som att jag gjorde saker i fel ordning, eller använde fel program osv. är det _egentligen_ skit bakom spakarna? personligen tycker jag snarare det är skit i maskinen som kräver att man måste gör allting i _exakt_ rätt ordning samt använda rätt program för att datorn över huvud taget ska fungera. jag har använt windows flitigt sen windows 98 kom så påstå inte att jag är oerfaren vad gällande det. började med mac för först 2 månader sedan så sen dess har man väl höjt ribban för hur ett operativsystem ska vara rätt rejält.

Permalänk
Medlem

En dator skall väl vara lätt att använda och hantera, tänk om min mor skulle sätta sig och intstallera windows själv hon skulle inte tänka på "sp2" och statiska ipadresser hon skulle bara sätta sig ner efter windows installationen och köra igång word eller något dylikt prgm. Så säker skall en dator vara och den säkerheten upplever man när man sitter på en mac. Inga problem med virus eller hakningar av explorer. Alla som har inskaffat sig en dator kan ju inte allt? Därför ska den väl vara säker utan massa annat tjaffs!

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk
Medlem

1. Jag installerade Windows XP Home Edition Orginal med korrekt CD-Key

-Home dition är egentligen inget vidare, men de felen du har är inget som skall komma från den versionen.

2. Installerade alla drivrutiner till moderkort, ljudkort, grafikkort. Samtliga WHQL-certifierade

-Är du RIKTIGT säker på att du installerade RÄTT drivrutiner.. Det är ibland väldigt enkelt att installera drivrutiner som egentligen inte är till just din dator. Sen är det ju viktigt att om man inte tankade nyaste drivisarna så skall man hämta dem, men om man körde in de nyaste kanske man behöver äldre.

T. ex, WHQL certifierade brukar man kunna tanka genom WU, men de är inte alltid de bästa drivrutinerna till just din burk.

3. Installerade Telias Säkerhetstjänster samt tankade alla uppdateringar från Windows uppdate inkl Service Pack 2

Medans det är helt rätt att ladda ner alla uppdateringar, men det är helt fel att installera en SP i efterhand... IMHO...

SP2 ger verkligen skäl för denna teori, den skall man absolut inte installera löst.. Utan den SKALL slipstreamas in i XP före man installerar det.. Då funkar det mycket bättre...

4. Installerade Office-paketet, även detta orginal

-Inga problem där antar jag... Om du inte lyckas att förstöra det då

5. Installerade Firefox

-FireFox har också sina problem här i världen, men kanske en aning mer problemfritt än IE.

6. Startade om datorn och det gick finfint

-OK!

7. Morsan betalade räkningar via Internet

-Visst är det bra med den funktionen

8. Starade om datorn och pang, Windows startar inte

-Windows slutar inte funka om man inte gjort fel innan, eller om inte någon utav hårdvaran i din dator börjar gå sönder eller fick fel drivrutiner.

---

Sen kan jag ju inte säga annat än att det inte existerar en problemfri plattform....

Hoppas det hjälper, antagligen gör det inte det.. Men jag är ganska säker på min sak att det är något av de ovanstående.. Jag menar funkar XP på skolor där äckliga ungar tafsar och försöker förstöra så skall det nog funka för din lilla mor som försöker betala en internet räkning

Permalänk
Medlem

Ja jag tycker faan det borde göra det, men det gör det uppenbarligen inte :S. men nu verkar den fungera (får se hur länge till). men jag lät min morsa sitta vid min datorn under tiden hennes var oanvändbar och nu ska hon också köpa mac säger hon

Permalänk
Medlem

Ja glömde ju och säga lite fanboy saker också, förlåt mig.

Att använda mac är som att köra volvo, det finns ju inga funktioner så det är ju klart att det inte går sönder!

Vill man vet att man lever kör man saab och använder PC, visst kanske det går sönder någon gång under din livstid, men du vet iaf att du lever!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icy
[BAtt använda mac är som att köra volvo, det finns ju inga funktioner så det är ju klart att det inte går sönder!

Vill man vet att man lever kör man saab och använder PC, visst kanske det går sönder någon gång under din livstid, men du vet iaf att du lever! [/B]

"Being a Mac user is like being a Navy SEAL: a small, elite group of people with access to the most sophisticated technology in the world, who everyone calls on to get the really tough jobs done quickly and efficiently."

Permalänk
Medlem

Det är lika troligt att windows på en gång utan anledning slutar funka som vilket annat operativsystem. Och om det på en gång börjar funka senare så är det ju verkligen skumt, speciellt om du inte har gjort något överhuvudtaget.

Du får gärna förklara lite mer detaljerat vad som hände. Hur långt kom du tex. i uppstarten? Är svårt att förstå vad du menar med "Starade om datorn och pang, Windows startar inte" Kan likabra betyde att du råka stänga datorn istället och vänta på att den skulle starta om.... vem fan vet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Det är lika troligt att windows på en gång utan anledning slutar funka som vilket annat operativsystem.

Ärligt talat, tror du på det själv?

Citat:

Och om det på en gång börjar funka senare så är det ju verkligen skumt, speciellt om du inte har gjort något överhuvudtaget.

Du får gärna förklara lite mer detaljerat vad som hände. Hur långt kom du tex. i uppstarten? Är svårt att förstå vad du menar med "Starade om datorn och pang, Windows startar inte" Kan likabra betyde att du råka stänga datorn istället och vänta på att den skulle starta om.... vem fan vet. [/B]

det kom upp nånting om att c:/windows/system32 var skadat eller inte existerade, och efter jag fixat det så var det nån annan fil/mapp som var skadad, och efter det var det en till. så jag gav upp

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtimmyx
Angående SBS-teorin så vill jag klargöra följande:
1. Jag installerade Windows XP Home Edition Orginal med korrekt CD-Key
2. Installerade alla drivrutiner till moderkort, ljudkort, grafikkort. Samtliga WHQL-certifierade
3. Installerade Telias Säkerhetstjänster samt tankade alla uppdateringar från Windows uppdate inkl Service Pack 2
4. Installerade Office-paketet, även detta orginal
5. Installerade Firefox
6. Startade om datorn och det gick finfint
7. Morsan betalade räkningar via Internet
8. Starade om datorn och pang, Windows startar inte

Om det nu beror på "SBS" så vore jag tacksam om ni upplyste mig vad jag gjort för fel? (Faan vad tjurig jag låter, det är jag inte egentligen )

Punkt: 8 ... Ehhh..... Vad händer???
Vad anges på skärmen?

Piper datorn?

Exakt NÄR slutar datorn att "fungera"...

?

EDIT: Kan det vara så att Telias säkerhetstjänster innehåller en Brandvägg.... Som kan ställa till det när XP SP2´s brandvägg aktiveras iom. installationen av dito???

Kanske skall inaktivera EN av dessa brandväggar i såfall...!!!

Permalänk
Medlem

Körde du memtest86 innan du installerade Windows, för att vara någorlunda säker på att inte minnet strular?

Permalänk
Medlem

det kom upp nånting om att c:/windows/system32 var skadat eller inte existerade, och efter jag fixat det så var det nån annan fil/mapp som var skadad, och efter det var det en till. så jag gav upp

telias branvägg fungerade inte alls så jag fick avinstallera den. glömde skriva det. körde med zone alarm istället efter det.