Raptor-disk eller "vanlig"?

Permalänk

Raptor-disk eller "vanlig"?

Jag ska snart uppgradera min dator och jag funderar på vilken HD jag ska köpa. Rator 74GB eller en med 7200rpm? Märks det någon skillnad på hastigheten i ett datorsystem med en Rapor 10000rpm som systemdisk, jämfört med en "vanlig" 7200? Blir volymen från datorn märkbart högre med Raptor, jämfört med de tystare 7200? Och vilken HD är den allra tystaste?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det blir ingen enorm skillnad direkt.
Cpu load är inte lika låg som scsi, och hastigheten på disken kommer inte göra så mycket. Visst OS:et laddas väl lite snabbare men i vanlig användning kostar det mer än det smakar. Bättre ta en stor disk istället. Håller du på med saker som behöver snabba diskar (video, server etc) skaffa SCSI.

Tysta diskar... Seagate och WD är tysta, men bäst är nästan Samsung (fast prestandan inte max).
Vill du ha tysta diskar så köp inte 7200+ rpm utan lågvarvare (med mindre prestanda).

$0.02

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Jag skulle iallafall ha köpt en vanligt hårddisk. Det är ju kvaniteten som räknas.

Permalänk
Medlem

Det är klart att du kommer märka skillnad, men om det är värt pengarna är upp till dig att bestämma. Ang. Ljudnivå så ska inte Raptordiskarna låta mer än andra 7200varvare faktiskt.

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2.4GHz Core 2 Duo, X25-M 160 GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Tysta diskar... Seagate och WD är tysta, men bäst är nästan Samsung (fast prestandan inte max).

Jag har hört att Seagate:s SATA-diskar inte är lika tysta som IDE.

Sen låter det inte som att det är värt pengarna för en Raptor. Åtminstone inte för mig. Det blir nog en på 160 eller 250 GB med 7200 rpm.

Vad tror ni om Hitachi Deskstar? Är dom tysta?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Tack för länken.

Permalänk
Permalänk
Medlem

hahaha klockren SUMITOMO!

Visa signatur

Programmers don't die, they just GOSUB without RETURN.