Permalänk

Switch & Hubb fråga

Kan en hubb eller en switch dela ut internet till mina datorer som en router gör? Ska nämligen köpa en ny router hubb eller switch.. jag har brandvägg på mjukvara så jag tänkte om man skulle köpa en hubb eller switch istället. Men dom kanske inte kan dela ut internet som en router gör?

Thx!

Permalänk
Medlem

en switcH/hubb kan inte dela internet själva. däremot om du har någon dator som delar internet kan de skicka vidare delningen så att säga...

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu

Permalänk
Medlem

En switch kan visste dela ut internet till datorer på nätverket. Den kan dock inte agera NAT.

SlaveZero-: Sök. Har vart uppe antal gånger.

Permalänk
Medlem

både en switch och en hubb kan dela ut en anslutning emot ett annat nätverk, såväl ett wan som ett lan. MEN, det kräver istortsett att du köpt/hyrt ett ip-nät som du konfigurerat burkarna på, och har en gateway ut emot internet.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Om du har bara ett ip från din internetleverantör måste du använda dig av en router (eller annan NAT-produkt) för att dela anslutingen.

Har du t.ex. Bredbandsbolaget som leverantör (som delar ut fem ip per kund) behöver du bara en switch. Köp inte en hubb. Hubbar är gammal och dålig teknik. I de flesta fall är hubbar dyrare än switchar.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!