Permalänk
Melding Plague

Ultimate Boot CD 3.0

<font style="font-size: 10pt"><b>Ultimate Boot CD 3.0</b></font> <small class="small">måndag 8 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Rickard</a></small><br>
En ny version av det populära felsökningsverktyget Ultimate Boot CD har släppts. Versionen är nu uppe i version 3.0. Den tredje november släpptes versionen i fråga, men redan idag kom den första buggrapporteringen in. Programmet F-Prot som följer med Ultimate Boot CD var version V3.15a och inte V3.15b som det skulle vara egentligen. Mer information om detta hittar du på Ultimate Boot CD:s <a href="http://www.ultimatebootcd.com/" target="_blank">hemsida</a>.<br /><br />Nyheter i 3.0 är bland annat att du kan ladda ner verktyget i två olika versioner; "Basic" och "Full". Den sist nämda versionen innehåller en specialversion av INSERT (Inside Security Rescue Toolkit), en mini-Linux-distribution speciellt utformad av Charles Appel för Ultimate Boot CD. I övrigt är det en mängd olika programuppdateringar för de program som ingår i Ultimate Boot CD. Läs mer <a href="http://ultimatebootcd.sciox.org/history.html" target="_blank">här</a>. Ladda ner från deras <a href="http://ultimatebootcd.sciox.org/download.html" target="_blank">hemsida</a> eller direkt från vårat filarkiv nedan.<br /><br /><a href="ftp://ftp.sweclockers.com/pub/Felsökning/Ultimate Boot CD/ubcd30-basic.exe">Ultimate Boot CD 3.0 - EXE-fil - Basic (67.98 MB)</a><br /><a href="ftp://ftp.sweclockers.com/pub/Felsökning/Ultimate Boot CD/ubcd30-full.exe">Ultimate Boot CD 3.0 - EXE-fil - Full (133.82 MB)</a><br /><a href="ftp://ftp.sweclockers.com/pub/Felsökning/Ultimate Boot CD/ubcd30-basic.zip">Ultimate Boot CD 3.0 - ZIP-fil - Basic (77.25 MB)</a><br /><a href="ftp://ftp.sweclockers.com/pub/Felsökning/Ultimate Boot CD/ubcd30-full.zip">Ultimate Boot CD 3.0 - ZIP-fil - Full (142.58 MB)</a>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till er som har tipsat!

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

mmm skön skiva det där, har sparat in en massa tid för mig i verkstan

finns det nått test där som verkligen är typ ett system diagnostikbench typ memtest fast för systemet i övrigt,... alltså koll på pci bryggor komponenter etc och som man då inte bara får lite bench-kurvor av?

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

det konstiga är att exefilen är ca 10 mb mindre än zipfilen..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Min kompis tipsade mig om den här tidigare, låter väldigt bra. Dags att testa då jag är väldigt less på program som lovar mer än vad de håller t ex Partition Magic.

Permalänk
Medlem

Med risk för att verka dum; men jag förstår inte riktigt vad det är för något ?

Visa signatur

[Workstation] CPU: Intel Xeon E3-1240v5 + Noctua NH-U12S | MB: Supermicro X11SSH-LN4F | RAM: Samsung 32GB 2133MHz ECC DDR4 | SSD: 2x Samsung 850 Evo 500GB | GPU: Asus GeForce GTX 970 OC | CHASSI: Fractal Design Node 804 | PSU: Corsair RM650x |

| iMac 27" Late 2013 | MacBook Pro 13" Early 2015 | Server/NAS 36TB |

Permalänk
Avstängd

en cd med en jävla massa haxxor stuff

Visa signatur

ibm med dubbla slutsteg

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloink
Med risk för att verka dum; men jag förstår inte riktigt vad det är för något ?

Läs förslagsvis min korta guide att felsöka en dator. Versionen är inte aktuell, men innehållet är hyfsat lika.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Testade det nu, var väldigt mycket program på den av blandad kvalitet. En del med moderna gränsnitt och andra som gav mig flashbacks till 90-talet. VGA-benchmark studsade på vilt men det gav inga fps

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Testade det nu, var väldigt mycket program på den av blandad kvalitet. En del med moderna gränsnitt och andra som gav mig flashbacks till 90-talet. VGA-benchmark studsade på vilt men det gav inga fps

Memtest är bland det jag uppskattar mest med UBCD. Sen får man ju med alla felsökningsprogram från hårddisktillverkarna, samlad på en CD! Väldigt smidigt.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Memtest är bland det jag uppskattar mest med UBCD. Sen får man ju med alla felsökningsprogram från hårddisktillverkarna, samlad på en CD! Väldigt smidigt.

Japp, jag testade något program från wd men då laddades inte musdrivrutinen korrekt. När man får de där fönstren frågandes om drivrutiner ska man trycka enter då snabbt? Egentligen känns det som man borde ha en dator utan något innehåll på för att riktigt kunna våga testa köra allt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Japp, jag testade något program från wd men då laddades inte musdrivrutinen korrekt. När man får de där fönstren frågandes om drivrutiner ska man trycka enter då snabbt? Egentligen känns det som man borde ha en dator utan något innehåll på för att riktigt kunna våga testa köra allt.

Har inte kört WD:s testprogram faktiskt, så jag vet inte.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk

Någon som orkar berätta vad mini-linux disten är till för?

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Har inte kört WD:s testprogram faktiskt, så jag vet inte.

WD-programmet data lifeguard till windows tyckar jag är smidigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord Darkness
Någon som orkar berätta vad mini-linux disten är till för?
//LD

Troligen för att ge tillgång till de partitionerigns och formateringsprogram som finns för linuxplatformen, dessa är flera gånger bättre än tex fdisk för dos.

Dessutom kan man ha den här disken för att laga en felaktig linuxinstallation.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk

Torrent???

Finns det någon som har en bittorrent fil för denna?

Permalänk
Medlem

Mitt NAV reagerade när jag packa upp dessa filer...

:Source: C:\temp\dosapps\wipecmos\wipecmos.com
Click for more information about this virus : Hacktool

Fick bort det men va försiktiga om ni inte har virus skydd

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9400, Radeon 285, Corsair 4GB

Permalänk
Medlem

NAv reagerar ju på crack till sitt egna program

jag tror inte det är någon fara, har själv använt UBCD mycket länge och det är väldigt användbart, speciellt om man stöter på olika miljöer

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Det är inget virus. Det är till för att rensa bios om det blivit skadat, men skall likväl handhas med försiktighet om man inte vet vad man gör. Precis som många av programmen på CD:n.

Linuxdisten är utmärkt även för att rädda Windowsinstallationer, jag har varit med om att inte ens XP:s recoveryconsol har kunnat hitta diskar efter att dom blivit korrupta. Totalt försvunna. Men med Knoppix, som det ingår en bantad version av på UBCD, har jag kunnat rädda alla filer jag behövt och därefter återskapat ett fungerande filsystem på HDDn som Windows återigen kännt igen. Diskarna har fungerat bra med Windows efter det.

Angående att musen inte fungerar i många av DOS-programmen, det är för att många av dessa program använder man helt enkelt inte mus i. Man använder TAB, Enter, pilar osv som det var på DOS-tiden. Det förhindrar inte att flera av dessa program är betydligt mer kraftfulla på det dom gör än vad någon motsvarande Windowsversion är. Och Linuxprogrammen är ofta ännu mer kraftfulla.

Ett bra kompliment till UBCD är en fullversion av Knoppix, eftersom man då får ännu fler användbara verktyg på en CD än vad som ingår i UBCD. Ja, med Knoppix får man faktiskt ett komplett OS på en CD med i princip ALLA typer av program man kan tänkas behöva för ungefär vadsomhelst för att handha/administrera en datorpark. Även Knoppix rekommenderas starkt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Länkarna fungerar väldigt dåligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av canvas
Mitt NAV reagerade när jag packa upp dessa filer...

:Source: C:\temp\dosapps\wipecmos\wipecmos.com
Click for more information about this virus : Hacktool

Fick bort det men va försiktiga om ni inte har virus skydd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
NAv reagerar ju på crack till sitt egna program

jag tror inte det är någon fara, har själv använt UBCD mycket länge och det är väldigt användbart, speciellt om man stöter på olika miljöer

Bara ännu en orsak till att inte använda NAV. Själv kör jag med McAfee All In One istället.
Det som fick mig att sluta använda Norton var när den inte ens kunde hitta infekterade filer som många andra low-life antivirus program gjorde. Det är iofs ett halvår sedan nu, men jag har inte haft ett enda problem med McAfee.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nergyconny
Länkarna fungerar väldigt dåligt

*Ändrar mig i min kommentar. De funkar ibland. Kan va att det är för många som tankar filerna samtidigt. Testa & gå in på tillverkarens hemsida o dra det därifrån istället.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

VIRUS?!

Hm....... Kan någon förklara det här....enligt Norton Antivirus 2004 så innehåller BootCD VIRUS??
"CDROM\dosapps\wipecmos\wipecmos.com
Click for more information about this threat : Hacktool"

Visa signatur

//herkules

Permalänk
Medlem

Re: VIRUS?!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av herkules
Hm....... Kan någon förklara det här....enligt Norton Antivirus 2004 så innehåller BootCD VIRUS??
"CDROM\dosapps\wipecmos\wipecmos.com
Click for more information about this threat : Hacktool"

Det är redan förklarat i tråden. Anledni ngen är att där finns mjukvara som kan tömma och därmed "förstöra" bios. Skadligt om man inte vet vad man startar dvs.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

Re: Re: VIRUS?!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
Det är redan förklarat i tråden. Anledni ngen är att där finns mjukvara som kan tömma och därmed "förstöra" bios. Skadligt om man inte vet vad man startar dvs.

ok, tack..... jag orkade inte läsa hela tråden... .:(

Visa signatur

//herkules

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk

Linuxdisten är utmärkt även för att rädda Windowsinstallationer, jag har varit med om att inte ens XP:s recoveryconsol har kunnat hitta diskar efter att dom blivit korrupta. Totalt försvunna. Men med Knoppix, som det ingår en bantad version av på UBCD, har jag kunnat rädda alla filer jag behövt och därefter återskapat ett fungerande filsystem på HDDn som Windows återigen kännt igen. Diskarna har fungerat bra med Windows efter det.

Angående att musen inte fungerar i många av DOS-programmen, det är för att många av dessa program använder man helt enkelt inte mus i. Man använder TAB, Enter, pilar osv som det var på DOS-tiden. Det förhindrar inte att flera av dessa program är betydligt mer kraftfulla på det dom gör än vad någon motsvarande Windowsversion är. Och Linuxprogrammen är ofta ännu mer kraftfulla.

Jag antar att en av mina kompisar skulle haft den här disken när han lade en Partition med BeOS som inte gick ta bort på något sätt. Han gick och köpte en ny disk vilket jag tyckte lät väldigt galet.

Jag vet att många av programmen har ett antikt gränsnitt, jag är i grund och botten en dosanvändare. Programmet som jag använde var avsett för användning av mus, den hade wimp-gränsnitt, förmodligen fungerade det inte pga drivrutinen för musen inte laddades eller pga att musen var kopplad till usb.

Permalänk
Avstängd

ett ord = WinPE...

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nergyconny
Länkarna fungerar väldigt dåligt

Ang länkarna så fungerar de perfekt.

Det kanske är så att du laddar ner mer än en fil åt gången? Man kan nämligen bara ladda ner en fil åt gången från vårat filarkiv.

Ang viruset så är det inget virus, står även förklarat på www.ultimatebootcd.com

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Tack Sweclockers för att ni har tagit upp UBCD!!!
Utan den hadde mitt liv som datrosupport varit ett svårt liv
www.cas2.com men det är det alltså inte hehehehehehehe enklare kan det inte vara änn att stoppa i en cd i en cd spelare och dom finns på varje dator jag har fått in.

Visa signatur

AMD 64 3500+, Fx 6800GT 256 MB Ultra GS, Western Digital Raptor 2X36,7GB SATA 10000Rpm 8MB cache Raid 0, Ballistix 512 MB 2-2-2-8 Epox 9NDA3+, 2 x Tagan 480Watt, LianLi PC76 Bostream.se 8Mbit