Konstigt Problem!!!! Se Hit Den Som HjÄlper Mig Med Detta Kommer Jag Aldrig Och GlÖmm

Permalänk
Medlem

Konstigt Problem!!!! Se Hit Den Som HjÄlper Mig Med Detta Kommer Jag Aldrig Och GlÖmm

Hej mitt namn är Johannes jag har problem med mina diskar (hårddiskar) ja har 9 stycken varav 2 externa (usb 2.0) 7 som sitter inne i datorn. fem av dom interna är seriela. en av dom 5 är en raptor. dom andra 2 är ide en på 200gb och den andra på 250 gb här kommer detalierna RAPTOR 36GB (10.000RPM),3ST MAXTOR 6 200GB,2ST MAXTOR 7 250GB 3ST
EXTERNA: EN 120GB OCH EN 250GB
sedan ja köpte den nya 250 gb så kom problemet så fort jag kopplar in den sisste ide 250 hdd så står det antingen att de skanas nån fil i windows xp pro eller så så kommer den fram till windows xp pro logan och håller på där och slutar sedan aldrig + att ingen av hårddiskarna tänker när den gör detta. det sista felet är att när den svarta skärmen kommer upp ( där den brukar boota ifrån cd skivor mm) så står det nåt om ntdl saknas eller liknande. drar ja sedan ut den 250 gb så fungerar allting helt plötsligt i gen????...ja har testat och byt på 200gb och 250gb så det är altså inget fel på den nya hårddisken...

UPDATERING PÅ TEXTEN: MITT MODER KORT ÄR ASUS P4G8X DELUXE
LJUDKORT ÄR ADIGY 1 PLAYER
JAG HAR WINDOWS PÅ RAPRORN
MIN NÄT DEL ÄR PÅ 500W

//Johannes

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort har du?

Permalänk

Ibland kan det uppstå inkompatibilitet när man blandar S-ATA- samt IDE-hårddiskar.

Jag skulle först och främst rekommendera en BIOS-uppdatering. Har du tur kan en sådan göra saker och ting mera stabila.

Sedan är det bara kolla byglingar osv så att ingenting krockar.

Testa också att bara köra med 250-Gigaren och inte den andra IDE-HDDn.

Om den fungerar ensam, precis som den andra gör, så kan det uteslutas att det är fel på hårddisken i alla fall.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk

När du slänger in den nya disken så finns det en möjlighet att bios lägger den som priority 1.
Dvs. den placerar den först i ordningen av vilka diskar som skall innehålla ett "MBR" = Master Boot Record. Vilket denna nya disken inte gör så då gnäller den ju naturligtvis över det.

Det som är lite dåligt är att den inte försöker boota från någon av dom andra diskarna som faktiskt finns med i "Boot Ordningen" i BIOS. Bara det att den inte ligger först.

Eftersom jag inte vet vilket moderkort du har eller om den nya disken är en extern USB eller intern S-ata/IDE så gör följande:

1#Plugga in alla diskar precis så som du hade dom INNAN du köpte den nya.
(Om det är IDE)2#Kontrollera jumper konfigurationen så att det stämmer överens med vilken ledig plats som finns på de olika IDE kanalerna.

3#Plugga in den på en plats som du tycker borde fungera.
4#Starta datorn
5#Det kommer ett pip som säger att den laddat BIOS
5#När den har "postat" och räknat/testat ram tryck på "DEL" för att komma in i BIOSEN.
6#Här inne borde det finnas en konfiguration som du kan placera om ordningen för vilken av diskarna som skall scannas efter MBR först.

Den kan finnas under "Advanced Chipset"
Kontrollera också så Bootpriority för alla enheter stämmer överens med hur ditt hårddiskupplägg ser ut.
Blanda inte ihop den här med ordningen för diskarna

En konfiguration för hårdiskarna kan se ut enligt följande:

1. WD250BB000345
2. WD360GD74383
osv...

Det du skall göra här är att flytta upp den disken som du har ditt operativsystem på, till plats "NR1"

I mitt lilla exempel kan man ju tänka sig att man har Windows på raptor disken. Nu ligger ju den på plats "NR2" så den försöker istället starta windows från din nya disk som ligger på plats "NR1", vilket ju inte går så bra.

Bootpriority för alla enheter kan se ut så här

1st Boot Device = USB-CDROM
2nd Boot Device = Floppy
3rd Boot Device = Floppy

I det här läget så kommer den ALDRIG starta upp ditt operativsystem. Inte ens unde STRÄNGT HOT. (Fungerar dock under andra situationer har jag märkt 8-D )

Som "1st Boot Device" bör du ha "HDD", "Hard Disk" eller liknande

Vet inte om det här hjälper dig så mycket för jag vet inte så mycket om ditt system annat än att jag önskar jag hade ett konto på din ftp

Du borde eventuellt kolla in ditt nätaggregat. med för mycket enheter i så kan det "stå still" som du beskriver för att det finns ingen kraft kvar

ps.Vräk gärna ur dig vad du har för grunkor i din dator så kanske fler kan yttra sig om eventuella problem som dom haft med liknande uppsättningar.ds

/Over n´ Out

Visa signatur

i7 o sånt

Så tycker de som handlat saker med mig: http://rec.elmor.se/review.php?user=Malmedahl&page=1

Permalänk
Medlem

Eller så orkar ditt aggregat inte att driva allt, och du får skumma felmeddelanden och kraschar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eller om du har partionerat dom övriga diskarna så får du helt enkelt slut på enhetsbokstäver för vad jag vet kan man bara ha upp till Z: fast det är nog inte troligt i detta fallet men man vet ju aldrig