Dator som ej är igång saboterar nätverket

Permalänk
Medlem

Dator som ej är igång saboterar nätverket

Jag går rakt på sak:

Vi har ett nätverk med ett flertal (5+) datorer i hemmet. En av datorerna gör ibland så att nätverket slutar fungera för andra datorer.

Oftast är det min som störs ut först, medans det går chatta, tanka osv på de andra datorerna.. Sedan dör nätverket för de också, en efter en. Händelseförloppet går på ca 5-10 minuter.

Som om detta inte vore nog konstigt, så händer detta endast när pappas dator är avstängd, men har ström och nätverk inkopplat. Om man startar den datorn fungerar nätverket för alla igen. Om man istället drar ur tp'n till den datorn fungerar det för alla. Om man istället drar ur strömmen till den datorn, så fungerar det för alla.

Jag har funderingar på om det kan ha och göra med Wake On LAN-funktionen, men det verkar långsökt.

Tips är mycket välkomna

[Edit: en liten repeat]

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk

testa byta tp kabel och nätverkskort i din fars dator... och se om det bli bättre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det så att han kör nån DHCP tjänst på den datorn som de andra datorerna hämtar sina ip adresser ifrån ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

tp har vi testat, men inte nätverkskort.

Karaff, nej den datorn har ingen dhcptjänst, dessutom är den avstängd..

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5