Permalänk
Medlem

Litet hemmanätverk som inte fungerar

Hej!

Jag försöker hjälpa en kompis med hans nätverk han har, för det fungerar inte riktigt som det ska. När jag satte upp det åt honom fungerade det prima, men av någon anledning så gör det inte det längre.

Nätverket är trådlöst och består av två datorer, två skrivare och en trådlös hubb som går till ett ADSL-modem, D-link - minns inte modellen.

Skrivare1 är kopplad till dator1 och skrivare2 är kopplad till dator2, och dator1 bör ha tillgång till skrivare2 samt vice versa. Bara att dela ut dem på nytt tänkte jag (Eftersom delningen jag gjorde första gången funkade). Jag tog bort gamla delade skrivare och delade ut dem på nytt, men det hjälpte föga. Oh well, jag får väl konfigurera om hela nätverket istället, men inte heller det hjälpte. dator1 kan pinga dator2, men dator2 kan inte pinga dator1. Däremot kan båda surfa på nätet, så internetdelningen fungerar som den ska. Vad är det som kan vara fel? Norton används på båda burkarna, dator1 använder 2003:an har jag för mig, och dator2 använder 2004:an. Eller så kör båda på 2004:an. Detta gjorde dom även första gången jag var där...

Vad kan vara snett? Tacksam för hjälp.

Visa signatur

Fame's a bitch, man

Permalänk
Medlem

prova att inaktivera norton på båda datorerna.. Det kan vara dem som spökar. Om det inte hjälper så kan vi dra slutsatsen att det inte var nortons fel.

Visa signatur

// QuInT

Permalänk
Medlem

Jag har testat att inaktivera Norton, glömde säga det. Jag vet inte om det ligger några underprocesser för Norton kvar, jag dödade programmet genom Aktivitetshanteraren - hittade inget ställe där man inaktiverade det... :r

Visa signatur

Fame's a bitch, man

Permalänk
Medlem

K. Om ni kör windows XP med sp2 kolla så att brandväggen inte är i gång på någon av datorerna.

Visa signatur

// QuInT

Permalänk
Medlem

Varför skulle Windows brandvägg störa ett hemmanätverk i WinXP? Den är igång och jag har tittat igenom konfigurationen så att ingenting ska störa. Förresten är jag osäker på att det är SP2's brandvägg, tror inte att han har uppdaterat med SP2... Kan den verkligen störa i så fall? Låter märkligt.

Visa signatur

Fame's a bitch, man

Permalänk
Medlem

Har för mig att det inte går att pinga datorer som har brandväggen i XP sp1 igång. Inte utifrån iallafall.

/R

Permalänk
Medlem

Man tycker inte att det borde gå att pinga en dator med XP samt SP2 för SP2:s brandvägg skyddar sig inte bara mot internet utan även mot datorerna i hemmanätverket.

Så testa att göra dig av med SP2.

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk
Medlem

Men alltså, det går ju att pinga åt ena hållet. Det är bara åt det andra hållet det inte går... Och konfigurationerna är så vitt jag vet lika. Och att pinga eller inte pinga, är egentligen inte frågan, frågan är varför jag inte kan komma åt utdelade skrivare i nätverket! Men tack för svaren så långt.

Visa signatur

Fame's a bitch, man